Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. juni 2001 - 17:31 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

hjæælllppp mig (newbe)

Hejsa !!

P.T. bruger jeg win 98 sr2!

Jeg skal til at have formateret min maskine og vil så når den skal reinstaleres have en paration med win98 og en med en linux ting på, men hvad findes der / hvad skal jeg vælge, har hørt om redhat, men der er vel andre ??

Jeg vil have en linux på min manskine således jeg kan instalere apache/php/mysql på den  så jeg slipper for at skulle uploade hver gang jeg skal teste mine scripts!

er dog lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge af webservere til linux, nogle der kan anbefale noget her (kender dog lidt til apache!)?

Avatar billede the-ripper Nybegynder
24. juni 2001 - 17:35 #1
jeg vil andbefale redhat
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. juni 2001 - 17:36 #2
SuSE 7.1 Prof. 7Cd\'er med 2000 programmer
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. juni 2001 - 17:37 #3
Avatar billede nomiz Nybegynder
24. juni 2001 - 17:47 #4
det staves N E W B I E
Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. juni 2001 - 17:55 #5
nomiz ->> what ever..... :-))
Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. juni 2001 - 18:05 #6
rkhdk -> kender du selv \"programmet\"??
er der en dns server med ?
og vigtigst af alt, jeg bruger stofanet (internet gennem antennekablet) er der understyttelse for dette ?
Avatar billede loproc Praktikant
24. juni 2001 - 18:38 #7
Jeg vil anbefale en redhat... den er meget begyndervenlig, og så er der både apache, mysql og php4 inkluderet i 7.1\'eren...
Avatar billede loproc Praktikant
24. juni 2001 - 18:39 #8
Jeg vil anbefale en redhat... den er meget begyndervenlig, og så er der både apache, mysql og php4 inkluderet i 7.1\'eren...

svar ligefrem :)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
24. juni 2001 - 20:45 #9
Redhat er en ganske god begynder distribution...

Debian er heller ikke dårlig...

ellers tag dig en kigger her->
http://www.linux.org/dist/english.html
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. juni 2001 - 21:12 #10
cyberdude => jeg bruger selv SuSE 7.1!
Jeg ved ikke med DNS.. men det mener jeg der er.. ;o)
vedr. stofanet, så tror jeg ikke at der er nogle problemer..

har selv prøvet Corel og Red Hat 7.0
har ikke prøvet RH 7.1
Men SuSE 7.1 er MEGET mere brugervenlig end RH 7.0!

Jeg har prøvet at sætte en Webserver op med SuSE 7.1, der er et PC blad (tror PC World ) der har en manual til hvrodan du sætter den op med Apache, Mysql, PHP.. (mener det er med i de 2000 programmer der følger med..)
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
24. juni 2001 - 21:43 #11
rkhdk>> De 2000 programmer er RET dårligt lige netop i denne situation.

Cyberdude har ikke behov for 2000 programmer lige nu. Faktisk vil det bare forvirre mere end det vil gavne. Han har altså brug for et nemt og sikkert \'begynder\'-linux.
I princippet tror jeg alle distributioner leverer de ønskede programmer (Apache webserver, PHP, DNS server, MySQL og FTP server), men jeg vil selv anbefale RedHat 7.1, (der ER blevet nemmere at installere end 7.0!)
Med RedHat 7.1 får du hvad du skal bruge uden at man skal være linux haj. Desuden tror jeg RH er den mest udbredte distribution i Danmark, så der er rig mulighed for at få hjælp (som der bliver behov for!)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. juni 2001 - 21:48 #12
henrik ffc => jeg synes ikke der DÅRLIG!  jeg sidder på en 33.6 modem forbindelse her hjemme.. og har ikke mulighed for at hente de programmer (ved godt at cyberdude ikke har de probz..)
men derfor synes jeg det er en dejlig ting af de følger med!!

Så jeg synes SuSE 7.1! vil mene at der er lige så brugervenligt som Red Hat 7.1!!

ellers se på www.linuxiso.org for andre Linux versioner!
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
24. juni 2001 - 22:01 #13
rkhdk> Hvis Cuberdude kun skal bruge linuxboxen til at teste mysql/php/apache-scripts har han ikke behov for andet end bash. En GUI er derfor overflødig og begge systemer er derfor lige brugervenlige. Han skal derfor nok vælge system efter hvilken distribution der er nemmest at installere. Jeg har ikke selv prøvet at installere SuSE 7.1 for nylig, men i RedHat 7.1 er netop installationsfasen gjort radikalt nemmere.

Min anbefaling er derfor stadig RedHat 7.1, men lad og ikke starte en religionskrig ;-)
Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. juni 2001 - 22:43 #14
tak for alle de svar jeg har fået \"soo fare\"...

Menn det er vel ikke helt ligegyldig hvilken rækkefølge jeg instalere tingene i....
skal jeg instalere win98 først og så derefter ?-linux eller omvendt ???\'

SuSE kan jeg se at man skal købe (skimmede bare siden igennem hurtigt...?) RedHatt 7.1 kan den downloades fra tucows ell. lign ??
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
24. juni 2001 - 22:53 #15
Redhat 7.1 kan naturligvis købes, installeres direkte fra nettet eller de to ISO-filer kan downloades fra fx ftp://ftp.dkuug.dk/thot4/redhat/linux/7.1/en/iso/i386

Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. juni 2001 - 22:53 #16
har fundet den her... (RedHat 7.1)

http://ftp.sunsite.dk/pub/os/linux/redhat/7.1/en/iso/i386/

men hvilken filer skal jeg hente ??

følgende filer er til gængelig..

Parent Directory        15-Jun-2001 20:04      -
MD5SUM                  16-Apr-2001 02:19    1k
seawolf-i386-SRPMS.iso  09-Apr-2001 06:08  647M
seawolf-i386-disc1.iso  09-Apr-2001 06:06  641M
seawolf-i386-disc2.iso  09-Apr-2001 06:07  638M
seawolf-i386-powerto..> 06-Mar-2001 00:33  612M
Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. juni 2001 - 22:58 #17
har startet download af

seawolf-i386-disc1.iso  09-Apr-2001 06:06  641M

og tager så derefter (om 2 timer når den første her er færdig :-)) ) denne her
seawolf-i386-disc2.iso  09-Apr-2001 06:07  638M

men hvad er de 2 andre til ??
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
24. juni 2001 - 23:26 #18
Du har de to du skal bruge.

PowerTools er en samling programmer du ikke har brug for til dit formål
og SRPMS er sourcekode til hele skidtet
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
24. juni 2001 - 23:30 #19
Jeg ville i øvrigt installere win98 først og så installere linux bagefter og lade
linux\' bootloader (LILO) kontrollere hvilken OS der skal startes op på....

Vedr installation af Redhat:
Når du har brændt de to CD\'er skal du bare boote fra CD 1 og følge instruktionerne.
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
24. juni 2001 - 23:31 #20
... og husk at \"eksperterne\" er her til at hjælpe, hvis du sidder fast.....
Avatar billede larsthansen Nybegynder
27. juni 2001 - 10:52 #21
Du kan bruge Mandrake Linux
Kig dig lidt rundt omkring på http://www.mandrake.com . Her er der også nogle skærmbilleder fra installationen med kommentarer du kan kigge på.
Mest interressant for dig er nok at Mandrake Linux tilbyder dig at bruge Windows programmet \"Linux for Windows\" til at starte Linux, hvilket gør at du kan glemme alt om repartitionering af din harddisk. Desuden er Mandrake Linux vel nok den mest brugervenlige for en begynder.
Andre linuxsteder på webbet ...
http://www.linux.org http://www.linux.com http://www.sslug.dk og den billigste(?) leverandør af Linux-ting http://www.linuxpusher.dk
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
27. juni 2001 - 13:14 #22
\"Linux for Windows\" findes til mange distributioner (alle? eftersom det er et win program og ikke et decideret linux program) men plejer at hedde \"loadlin\"
Avatar billede cyberdude Nybegynder
06. juli 2001 - 23:53 #23
så er der kommet en opfølger......

Hvis i har tid så hjælp mig her ->> http://www.eksperten.dk/spm/87241

loproc & henrik... ->> i får point her da jeg har fået mest ud af de svar i er kommet med!