Avatar billede downloading Nybegynder
19. august 2008 - 09:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Netwærk mellem to windows med fullrate

Hej.

jeg har en sat en computer på min fullrate forbindelse. Nu skal min kæreste også have sin komputer på. Har jeg ret i at jeg bare kan købe en switch, og så burde hendes computer også komme på nettet?

Jeg havde tænkt mig at trække et internet stik ind i det andet værelse, og så lave et internet stik der. Er der nogle der ved noget om hvordan man gør det?

mange tak for hjælpen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. august 2008 - 09:13 #1
Fullrate leveres mig bekendt med en normal hjemmerouter med NAT, så du kan sætte "vilkårligt" mange maskiner på vha en switch.
Avatar billede b_ Nybegynder
19. august 2008 - 11:51 #2
Ved ikke hvad fullrate bruger af udstyr. Men hvis de modsat erik bare levere et standard modem ville jeg nok købe en router i stedet, da den generere lokale ip'er så du kan have X antal computer på på samme tid, hvorimod man med en switch skal have en offentlig ip pr. computer vel og mærket hvis de skal være online på samme tid.

Får man ikke kun en ip med hos fullrate eller? Ved man kan få op til 5, men det koster vel ekstra.
Avatar billede danco Nybegynder
21. august 2008 - 22:03 #3
jeg kan bekræfte at fullrate som standart levere en router der bruges til internet og telefon (voip).

Jeg ville dog personlig anbefale dig at købe en trådløs router. Hvorfor trække kabel når man blive fri? Dog vil jeg anbefale dig Linksys eller D-link routere.

Fra internet udgangen på fullrate routeren trækker du det medfølgende (gule) kabel til den trådløse routers port 1.
derefter åbner du den trådløse dels konfigation vha standard IP (192.168.1.1 / 192.168.2.1) Deaktivere DHCP serveren og tildeler udstyret ip adressen 192.168.1.2 (linksys)

Derefter vil din linksys router være omdannet til access point og du vil være online trådløst med alle dine enheder.
Avatar billede downloading Nybegynder
23. august 2008 - 08:02 #4
Hej alle sammen. Mange tak for jeres svar.

danco: Det lyder jo som en meget god løsning. Jeg forstod ikke helt "åbner du den trådløse dels konfigation vha standard IP (192.168.1.1 / 192.168.2.1) Deaktivere DHCP serveren og tildeler udstyret ip adressen 192.168.1.2 (linksys)". Kan du evt uddybe for sådan en som mig? :)

Mange tak.
Avatar billede danco Nybegynder
24. august 2008 - 10:57 #5
Når du køber den trådløse router har den som default en standart IP adresse. Den ip adresse skal du skrive ind i adresse feltet i din browser for at åbne konfigurationen. Hvis du fx købe en Linksys WTR54-GS er IP: 192.168.1.1.

DHCP serveren funktion er at tildele lokale IP adresser til alle der logger på netværket. Lige netop den funktion kan ikke bruges sammen med fullrates udstyr da det er deres udstyr der skal virke som DHCP server.

Du skal ændre IP adressen på den trådløse router til 192.168.1.2 for at undgå en IP konflikt.
Udstyret fra fullrate kommer en en IP adresse der hedder  192.168.1.1 (den samme som default linksys) hvis vi bare ændre det sidste tal til 2 fortæller vi "fullrate routeren" følgende: "Den her er en del af dit netværk, du skal bare sende signal til den så udsender den trådløst" :) nogenlunde sådan.

Den trådløse sikkerhed skal sættes i Linksys routeren. Jeg vil anbefale dig at bruge følgende.

- Netværks password (tkip)
- Mac filter

Jeg håber dette var lidt nemmere at forstå.
Avatar billede downloading Nybegynder
03. september 2008 - 16:16 #6
Kære danco.

Mange tak for dit svar, og beklager min langsomme respons, men er lige startet på studie, og shit der er meget at se til. he.

Er det så sådan at jeg kan sådan set købe hvilken som helst router? I så faldet, jeg har hørt at man bør købe en med USB stik, da man så kan sætte sin eksterne harddisk til, så alle komputere kan bruge den. Passer det? og hvis det gør, fås der så en tilsvarende funktion med printere?

På forhånd mange tak.
Avatar billede danco Nybegynder
03. september 2008 - 19:12 #7
- Downloading -

det er ganske okay, jeg er selv på 3. års hhx så jeg kender selv problemet.

Jeg vil anbefale dig at købe en Linksys router. Det gør jeg af følgende årsager:

-Der kan du via webbrowseren konfigurere routeren
-De er særdeles driftsikre
-Der er mulighed for større sikkerhed end andre trådløse routere.

med hensyn til harddisk og printer vil jeg blot konkludere at jeg har ALDRIG hørt om en router hvor du kan tilføje en usb enhed. Så for at få en harddisk alle på netværket har adgang til skal du gøre 1 af disse ting:

-Tilslutte en ekstern harddisk til en computer og dele den på netværket
-Købe en netværksharddisk. (fås for 1000 kr med 500 gb)

Med hensyn til printeren kan gøre følgende:
-Købe en printer der er klar til netværk (trådløs eller via kabel)
-Købe en printserver (omsætter usb til netværksstik, lidt forenkelt)

Personlig har jeg valgt at købe en WorldBook netværksharddisk og en trådløs netværksprinter.

Jeg håber dette giver dig tilstrækkelig svar.
Avatar billede downloading Nybegynder
15. oktober 2008 - 20:21 #8
Hej danco.

Så har jeg fået det til at virke, efter lang tid :)

Mange tak for hjælpen, det var rigtig fedt. Vil du ikke lige skrive et svar? Mange tak.
Avatar billede danco Nybegynder
06. november 2008 - 16:17 #9
downloading,

det er jeg glad for at du kunne bruge min hjælp.

Her har du svaret :)
Avatar billede downloading Nybegynder
12. november 2008 - 08:47 #10
Mange tak :)