Avatar billede doublejoble Praktikant
18. august 2008 - 17:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken trådløs netværksløsning?

Hejsa eksperter
Jeg har lige bygget et nyt hus. Det ligger på den anden side af en lille vej og derfor vil jeg gerne have ført vores inter-og intranet derover.
Jeg havde tænkt mig en trådløs løsning, hvor signalet føres derover i en koncentreret "stråle" og hvor der så er en modtager og et alm. trådløst accesspoint inde på loftet i det nye hus.
Der er ca. 30 m.
Jeg kender ikke nogen løsninger, er der nogen forslag til en sådan koncentreret stråle antenne??
Avatar billede riversen Nybegynder
18. august 2008 - 19:02 #1
bliver lige nødt til at spørge... har du bygget hus på den modsatte side af den vej du bor nu?
Avatar billede doublejoble Praktikant
18. august 2008 - 20:28 #2
Ja, er det ikke morsomt:-)
Jeg bor i et bofællesskab. Vi er 50 mennesker - vi har 3 store bygninger og nu har vi så bygget en 4. på den modsatte side af vejen.
så det er såmænd ikke så mystisk..
Avatar billede hdefte Nybegynder
19. august 2008 - 00:29 #3
Kommer an på hvilken router, du vil højst sandsynligt opleve problemer med forbindelsen til tider som kan hoppe ud, men ville vel godt kunne lade sig gøre. Jeg har i hvert fald personligt fanget netværk som er længere væk end 30m, så det kan lade sig gøre, spørgsmålet er hvor stor ustabilitet der vil være i signalet.
Avatar billede danco Nybegynder
21. august 2008 - 23:17 #4
Den slemme del er blot at det er på den anden side af vejen. Men hvis det ikke er andet end en privat vej skulle der ikke være nogen problemer i at grave en lille smal rende mellem husene, heri ligger du vandslange hvori du trækker et UTP kabel.

Jeg vil foreslå dig at ikke bruger under cat6 kabel.

Ellers vil hastigheden slå dig ihjel :)

Held og lykke med projektet
Avatar billede doublejoble Praktikant
22. august 2008 - 11:18 #5
Ja - det er desværre en offentlig vej.
Min eneste mulighed for at få et kabel derover, er at få det skudt under vejen.
Det koster omkring 20.000 kr:-(
Avatar billede danco Nybegynder
24. august 2008 - 11:00 #6
Ups ,,

ja den var ikke så god kan jeg godt se,

så tyder det desværre på at du skal bruge et trådløst signal.

Når nu det bliver  nødvendigt så vil anbefale dig at købe en god kraftig (lidt dyrere) router. Det har oftest lidt stærkere signal.
24. august 2008 - 11:46 #7
(Der findes desuden special antenner mere eller mindre retningsbestemt...)
Avatar billede doublejoble Praktikant
24. august 2008 - 22:30 #8
Ja, det var det jeg tænkte på - en retningsbestemt antenne.
Har du/i nogle erfaringer med dem?
24. august 2008 - 23:15 #9
Nej...
Avatar billede doublejoble Praktikant
10. januar 2010 - 15:14 #10
Hej Eksperter

Jeg beklager den enorme ventetid i dette spørgsmål.
Efter at have været meget igennem, vil jeg gerne fortælle hvilken løsning det endte med;
Til at starte med opsatte jeg en N-Router på den anden side af vejen. Signalet kunne så lige nå ind i huset og dem, som boede i den rigtige side kunne lige holde sig på nettet med næb og kløer.

Men i sommer skulle kommunen så ved et mirakuløst held lave vejarbejde lige udfor mit hus og jeg fik ved at spørge meget pænt og ved at lave et overdådigt kaffebord til gravefolkene - lov til at smide mit netværkskabel ned i renden på tværs af vejen.

Nu står N-routeren inde på husloftet og vi er allesammen glade:-)

Tak for jeres kommentarer i sin tid og jeg beklager den lange ventetid.
I må gerne lægge et svar og så vil jeg fordele pointene til de involverede.
Med venlig hilsen
Doublejoble
Avatar billede danco Nybegynder
10. januar 2010 - 22:56 #11
Jeg synes det lyder som en god løsning. Og lidt held må man vel have lov til at møde en gang i mellem :)

Tillykke med det færdige projekt.