Avatar billede ranukel Nybegynder
18. august 2008 - 16:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kopimaskine på netværk

Jeg har en kopimaskine jeg gerne vil have på vores lille netværk (filserver / printserver med XP) på kopimaskinen kan man angive eller hente dens IPv4 adresse.
Er der nogen der kan forklare en mindre netværkskyndig hvordan jeg får kopimaskinen på vores netværk?
18. august 2008 - 16:38 #1
Model/type ?
Avatar billede ranukel Nybegynder
18. august 2008 - 19:45 #2
Det er en Ricoh MPC 2000
Avatar billede juleulven Nybegynder
09. september 2008 - 23:53 #3
synd det ikke er en canon ... :-)
anyways burde du kunne finde en knap der kaster dig ind i opsætningen.
derefter burde der ligge noget netværksopsætning, tcp/ip-opsætning, ipv4

herunder skulle du gerne kunne finde:
ip-adresse
gateway
subnet
indtastes så det passer til jeres netværk og reboote maskinen.

desværre meget teoretisk da jeg ikke har erfaringer med andet en Canon's produkter (jeg er ansat som teknikker der)
Avatar billede ranukel Nybegynder
10. september 2008 - 19:57 #4
"herunder skulle du gerne kunne finde:
ip-adresse
gateway
subnet"

opv4 og ovenstående har jeg fundet på kopimaskinen men du skriver:

"indtastes så det passer til jeres netværk og reboote maskinen."

og her ligger hunden begravet - hvor får jeg den IP adressen fra der skal indtastes på kopimaskinen (der var én der bildte mig ind at det var serverens Ip adresse - hvad der gav en ip konflikt)

Softwaren fra Ricoh er fint indstilleret på serveren og kan også hentes fra andre pcér på netværket så det ser ud til at printeren er sat op, men printeren reagere ikke på print kommandoere
Avatar billede juleulven Nybegynder
10. september 2008 - 20:24 #5
det jeg mener med tilpasning til netværk kunne være:
jeres adresse område er f.eks 192.168.1.0 (subnetmask 255.255.255.0 ~ 24bit netværk)
jeres server hedder 192.168.1.254
jeres server/router angiver adresser (DHCP) i f.eks området 192.168.1.10 --> 50 (altså 40 adresser)

du har et par andre adresser der er statisk konfigureret (altså ikke DHCP). du sørger for, at angive en ip-adresse på kopimaskinen der IKKE allerede er optaget på netværket.

f.eks 192.168.1.250 .... (ihvertfald i dette eksempel)
undernetmaske (subnetmask) 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1 (eller hvad IP-adresse routeren nu har)

herefter installerer du printerdriveren på jeres server (hvis i har en) og tilføjer printerdriveren til klienterne via \\servernavn og dobbeltklik på det sharenavn du angav til printeren.
Avatar billede ranukel Nybegynder
28. september 2008 - 23:18 #6
Takker for gode kommentarer som var til stor hjælp, men der var en vigtig oplysning jeg savnede, det var oprettelse af en ny port med TCP/IT under printer egenskaber som var det sidste jeg manglede inden der var forbindelse til printeren.

Send gerne svar for point!
Avatar billede juleulven Nybegynder
29. september 2008 - 16:27 #7
du er velkommen ...  du skriver bare hvis du vil vide noget mere omkring det (arbejder med netop dette hos canon så printere, servere og drivere ved jeg en del omkring ~ min hjemmebane)  ;-)