Avatar billede deathblow Nybegynder
17. august 2008 - 14:09 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Standby, stopper ikke cpu blæser (har det gjort før)

Hej,

Min computer har en ekstra blæser på CPU'en som går igang hver gang temperaturen når et vist punkt. Her i sommer tiden så køre den ekstra blæser næsten konstant, og larmen er irriterende.

Jeg har førhen hvis jeg lige har skulle have en pause fra lyden af blæseren (hvis jeg ser lidt tv eller lign) blot trykket på start menu --> luk computer --> Stand by.
Når computeren gik i stand by stoppede blæseren med det samme, hvilket var perfekt.

For nyelig har jeg prøvet min bror's nye 22" widescreen fladskærm i stedet for min egen gamle 19" phillips fladskærm. Jeg opdagede hurtigt at den efter jeg satte dem skærm til, så stoppede blæseren ikke når jeg klikkede på stand by. Jeg gik ud fra det på en eller anden underlig måde havde noget med skærmen at gøre da jeg har haft computeren i måske omkring 2 år og den har altid stoppet blæseren ved stand by førhen.

Jeg har lige byttet skærme igen og opdager at selv med den gamle skærm kan jeg pludselig ikke mere få cpu blæseren til at stoppe når jeg sætter computeren i stand by.

Er der noget sted i windows xp hvor jeg kan sætte den til at skulle stoppe med alt det blæser larm når jeg sætter den i stand by? Det var sku så rart jeg havde lidt kontrol over hvornår der skulle være lidt fred.

Håber nogen har lidt viden på det her område, jeg er selv på bar bund her.

På forhånd tak

Mvh Anders
Avatar billede off-line Nybegynder
17. august 2008 - 15:14 #1
Prøv at gå ind i Enhedshåndtering og se, om der er nogen stder, under strømstyring,
der står "Tillad denne enhed at bringe computeren ud af standby"
Avatar billede off-line Nybegynder
17. august 2008 - 15:15 #2
Ps. Altså f.eks. Tastatur/strømstyring osv.
Avatar billede deathblow Nybegynder
17. august 2008 - 15:49 #3
ved Tastatur/strømstyring står der
- "Tillad, at denne enhed sætter computeren ud af standby" - (Der er flueben i feltet)

Hvordan kan jeg bruge det mener du?
Avatar billede off-line Nybegynder
17. august 2008 - 15:58 #4
Simpelhen fjern fluebenet.
Avatar billede deathblow Nybegynder
17. august 2008 - 16:09 #5
Jeg har lige prøvet at fjerne fluebenet og derefter sætte computeren på standby. Men blæseren fortsætte med at larme, så det lader ikke til det var problemet.

Det virker bare underligt at den pludselig er holdt op med at sætte cpu'en på standby bare fordi jeg har prøvet en anden skærm :/
Avatar billede off-line Nybegynder
17. august 2008 - 16:16 #6
Er du sikker på, at der ikke er flueben andre steder? De skal under alle
omstændigheder væk.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. august 2008 - 16:22 #7
Måske har du lyst til at se et link, som i sin tid løste mit problem.
Brugeren "gider ikke mere" er åbenbart blevet træt af Eksperten. Det er et tab,
han var en dygtig bruger, som kaldte sig akyhne.
http://www.eksperten.dk/spm/734835#rid6445893
Avatar billede off-line Nybegynder
17. august 2008 - 16:25 #8
Ps. niels hansen som også kommer med kommentarer, var i virkeligheden "screen brille"
Dygtig fyr, som blev deaktiveret (smidt ud) af admin, på grund af brok.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. august 2008 - 16:41 #9
Kom lige til at tænke på, at under "Pauseskærm/strømforsyning" skal den stå
som bærbar eller minimal.
Avatar billede deathblow Nybegynder
17. august 2008 - 17:10 #10
Den stod på "Hjemme/kontor" under "pauseskærm/strømforsyning". Der har jeg nu sat den på "minimal".

Under tastatur i enhedshåndtering er der 2. "Logitech, et eller andet" og "ps/2 keyboard". Ved begge har jeg taget flueben af.

Jeg kom til at kigge på, inde i enhedshåndtering, at hvis egenskaber for CPU'en, og så inde i fanen detaljer (altså cpu/detaljer). Der står den på "enhedsforekomst-id". Jeg har mulighed for at sætte den på noget som hedder "tilknytninger til strømstyringstilstand". Tør ikke pille ved det men tænkte det måske kunne have noget at gøre?

Tak for linket, jeg prøver lige at læse din post igennem og se om der er noget jeg ikke har prøvet.
Avatar billede deathblow Nybegynder
17. august 2008 - 17:11 #11
Glemte lige at sige at efter jeg havde sat den på "minimal" virkede det stadig ikke og blæseren kørte stadig.

Er der forresten andre ting end "tastatur" jeg skal tjekke for flueben inde i enhendshåndtering?
Avatar billede deathblow Nybegynder
17. august 2008 - 17:15 #12
Glemte at prøve "bærbar" inde i strømstyring. Har dog lige prøvet og virkede heller ikke. Lader den stå på "bærbar" pt dog og læser videre i linket imens
Avatar billede deathblow Nybegynder
17. august 2008 - 17:23 #13
"Er computeren sat korrekt op kører blæseren ikke. Det er rigtig nok at man ikke må afbryde strømmen, men nedlukning og opstart er langt hurtigere - 1-2 sekunder. Gemmer man alt inden standby, kan der ikke mistes noget.

Det der som regel forhindrer computeren i at gå rigtig i standby er 3 ting: Korrekt opsætning i bios, korrekt opsætning i strømstyring, musedriver der driller

1. Bios - sæt til S3 mode
2. Vælg bærbar under "Strømstyringsmodeller

Hvis alt nu ikke er i orden:

3. En enhed forhindrer computeren i at gå i standby

Til Jer der bruger dvale: Når I har kørt en uge med korrekt standby-mode, går I aldrig tilbage til dvale-mode."

Den her kommentar besvarede mit spørgsmål mht om der var andet end "tastatur" jeg skulle kigge efter.

Jeg havde overhoved ikke tænkt på at jeg har fået en ny mus også for nyelig. Efter jeg gik ind og fjernede det flueben du sagde der skulle væk ("Tillad denne enhed at bringe computeren ud af standby") så virkede det :D

Førhen var kunne jeg bruge keyboard til at komme tilbage fra standby, nu her skal jeg trykke på power knappen. Men det ret ligegyldigt hvad jeg skal trykke på, er bare rigtig glad for det virker ahh :D

Så tusinde tak jasveg, hvis du lige smider et svar så sender jeg point til dig.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. august 2008 - 17:24 #14
Check i alt fald musen.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. august 2008 - 17:41 #15
Glædeligt det nu virker igen. Lille ting stort problem:)
Avatar billede deathblow Nybegynder
17. august 2008 - 17:58 #16
Hehe, ja lille ting, stort problem beskriver det vel egentlig ret godt hehe

Igen tusinde tak :)