Avatar billede pashmak Nybegynder
16. august 2008 - 20:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skæremærker i illustrator

Hej folkens,

Jeg er ved at udarbejde noget grafik i illustrator, som skal trykkes i målene 13x13 cm.

Trykfirmaet vil have 3mm beskæring hele vejen rundt. Dette har således fiksed.

Jeg er dog ikke sikker på hvordan jeg "markér" beskæringsområdet, således trykfirmaet ved hvor der skal klippes. Jeg har brugt Crop Area Tool, som i Illustrator viser noget der ligner "beskæringsområde". Dog bliver det ikke belyst når jeg konverter filen til PDF, som er den format trykfirmaet vil have.

Spørgsmål:
Så spørgsmålet er, hvordan jeg sætter beskæringsområde mærker på grafikken,og således at det også kommer på PDF filen, så trykfirmaet kan se hvor der skal klippes.

På forhånd tak
Avatar billede pashmak Nybegynder
17. august 2008 - 16:14 #1
Anyone? :)
Avatar billede olebole Juniormester
17. august 2008 - 16:16 #2
<ole>

Lav små kors med en helt tynd linje

/mvh
</bole>
Avatar billede pashmak Nybegynder
17. august 2008 - 16:19 #3
Så dvs. man skal selv manuelt tegne det?
Avatar billede olebole Juniormester
17. august 2008 - 16:21 #4
Det har jeg altid gjort - men det er muligt, Illustrator kan gøre det automatisk  =)
Avatar billede pashmak Nybegynder
17. august 2008 - 16:31 #5
Det er netop det jeg efterspørger :D hvilken funktion/command man skal bruge til det
Avatar billede olebole Juniormester
17. august 2008 - 16:59 #6
Det har jeg som sagt ingen anelse om. Nu kan et dokument jo indeholde alt fra én avisside over fire CD-covers til hundredevis af vistkort - og der kan være layouted på et hav af forskellige måder.
Spørgsmålet er, om ikke Illustrator skal have så mange info (hvis det altså overhovedet kan lade sig gøre), at det er langt hurtigere selv lige at smide skæremærker ind  =)
Avatar billede kringleraket Nybegynder
19. august 2008 - 13:44 #7
Sørg for at dokumentet er 13 x13 cm.
Når du gemmer som PDF skal du i dialogboxen, under Standard, vælge en af PDF/X-standarderne. Under Marks and Bleeds skal der mindst være flueben i Trim Marks. Bleed sættes til mindst 3 mm.
Avatar billede kringleraket Nybegynder
08. september 2008 - 15:13 #8
?