Avatar billede schindler Nybegynder
16. august 2008 - 11:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fjernadgang til stationær computer

Jeg kunne godt tænke mig at kunne tilgå et drev eller noget lignende på min stationære computer fra min bærbare, når jeg er på mit studie eller andre steder (og når den stationære er tændt). Jeg kender ikke så meget til det, men f.eks. når jeg sidder på Uni og arbejder med noget, som jeg vil fortsætte med at arbejde på derhjemme på den stationære, og så lige at kunne smide det pågældende på dette drev og vice versa.

Hvad kunne løsningen være? FTP eller noget lignende?

Et par supplerende oplysninger:

- På den stationære kører jeg med Ubuntu, mens jeg på den bærbare kører Windows Vista.

- Jeg ønsker ikke en kæmpeløsning, hvor jeg kan få adgang til hele computeren og dens skrivebord mv. Jeg ønsker at kunne overføre filer begge veje, på en simpel måde.

- Jeg ønsker en løsning, hvor sikkerheden er i orden. Dvs. hvor tingene, dokumenter som passwords, sendes krypteret, og hvor fremmede ikke sådan uden videre kan få adgang.

På forhånd tak for svar.

Mvh Schindler
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
16. august 2008 - 13:12 #1
Brug SSH på din Ubuntu (burde være standard opsat).

Installer PuTTY (SSH client) på din bærbare, så kan du på en sikker/krypteret måde overføre filer med SFTP (secure FTP) eller SCP (secure copy).
Der findes et gratis program som hedder WinSCP, som er en grafisk SCP client til windoze.
Avatar billede c0nfusi0n Nybegynder
21. august 2008 - 11:49 #2
Det er da alt for nice^^
Så kan jeg også gøre det ;D
Tak fsconsult.dk
Avatar billede schindler Nybegynder
21. august 2008 - 18:24 #3
Skal jeg have en eller anden form for klient eller noget lignende på min Ubuntu-maskine? Vil også gerne kunne hente filer til den fra den bærbare.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
27. august 2008 - 08:53 #4
du skal have en SSH daemon på din Ubuntu, men den burde være der allerede
Avatar billede c0nfusi0n Nybegynder
01. september 2008 - 12:03 #5
Findes der en eller anden guide om hvordan man lige bruger det?
For jeg har fået det installeret (af en ven) men synes ikk rigtig jeg kan finde ud af det
Avatar billede c0nfusi0n Nybegynder
01. september 2008 - 12:04 #6
Undskyld... jeg har fundet en guide.. men er den go nok, eller findes der bedre??

https://help.ubuntu.com/community/SSHHowto
Avatar billede schindler Nybegynder
06. august 2012 - 14:11 #7
En anderledes løsning, som har fungeret glimrende for mig selv de seneste par år, er Dropbox - som kører både i Windows, på Mac og i Ubuntu.