Avatar billede imran Nybegynder
15. august 2008 - 15:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Router mister forbindelse hver dag

Hej alle eksperter

Jeg har en Zyxel Router fra Cybercity, som HVER aften mister forbindelsen i ca.10.15 minutter.

Jeg har klaget til cybercity utallige gange og de kan godt se at den mister forbindelsen!De har så sendt en tekniker, som IKKE fandt nogen fejl. Jeg fik dog en ny router(samme type) tilsendt, men problemet er der stadig.

Er der noget jeg kan gøre for at finde ud af hvad der sker?
Avatar billede imran Nybegynder
15. august 2008 - 15:18 #1
Jeg skal lige tilføje at jeg i perioden også har skiftet harddisk uden at det hjalp på problemet.
Avatar billede powercenter Nybegynder
15. august 2008 - 15:34 #2
Hvilken router er det og hvilket netkort har du? Har selv en tråd igen med noget der ligner.
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
15. august 2008 - 23:03 #3
som jeg forstår dit indlæg, så er det forbindelse ud til internettet der forsvinder og ikke forbindelsen mellem din pc og routeren!

Der er ikke andet for, end at tage fat i Cybercity igen.
Det tyder på at centralen du sidder på, måske er lidt belastet om aftenen og du dermed mister forbindelsen.

Det kan selvfølgelig også være om aftenen du "belaster" din forbindelse mest og dermed presser en måske på grænsen til at gå ned forbindelse, så meget, at den lige skal "hoste" en tur.
Det oplever du måske ikke om dagen, fordi du ikke belaster forbindelsen så meget.

Og det kan også være en kombination af de to... en linie der måske er lidt på grænsen af hvad den kan levere - altså den hastighed du har, mod hvad linien faktisk kan levere, samt at der om aftenen jo typisk er flere af internet udbydernes kunder på og det belaster samtidig deres centraler mere.

Altså kort sagt - du må tilbage til cybercity og få dem til at kigge på din linie igen.

Du kan evt. spørge dem om hvordan dit plads og støjforhold er på linien!
Det bliver målt i decibel (db)
Plads på dit kobberkabel kaldes Margin Up og Down (upload og download)
Støjforholdet kaldes attenuation up og down (upload og download)

Normalt siger man, at margin værdierne helst ikke må komme under 6 db,
og attenuation helst skal være så lave som muligt - gerne under 40, men det kan dog godt være stabilt helt op til omkring 50 - derover vil det nok være kritisk!

Det hænger sammen sådan - jo højere margin db er, jo mere plads er der til den hastighed du har - fx. en 20 db med en hastighed på 2 mbit i download, vil betyde at der er plads til mere downloadhastighe - fx. 4mbit. - samme gælder for upload.

Hvis din linie ligger på de der 6-7 db i margin, kan det godt betyde at linien bliver presset til det yderste.

Du kan skrive her hvis du får værdierne at vide fra Cybercity - så kan jeg give et feedback på dem!
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
15. august 2008 - 23:06 #4
du kan også spørge hvor langt du har fra din central til din adresse i kabelmeter - det plejer de også at kunne måle!
Avatar billede imran Nybegynder
18. august 2008 - 14:49 #5
Hej esbweb. Tak for dit uddybende svar. Jeg tager lige fat i cybercity og vender tilbage.

Til Powercenter: Det er en Zyxel 2000 Series Router og et D-Link netværkskort(det har dog været et RealTeak før med samme problem).
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
19. maj 2009 - 21:39 #6
hvad så - skal denne ikke lukkes?
Avatar billede imran Nybegynder
19. maj 2009 - 22:29 #7
Lukkes