Avatar billede ravnkilde Nybegynder
24. juni 2001 - 12:53 Der er 15 kommentarer og
7 løsninger

Formatere harddisken

Hej!

Jeg har opgraderet fra Win 98 til Win 2000, men nu ønsker jeg at formatere harddisken, bl.a. for at kunne foretage en ren installation af Win 2000.

Hvordan formaterer jeg harddisken i Win 2000? Jeg kan ikke få startet op i dos...

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
24. juni 2001 - 12:56 #1
Du kan hente en bootdiks på www.bootdisk.com eller www.startdisk.com og så køre fdisk og format fra den!
Avatar billede -onslow- Nybegynder
24. juni 2001 - 12:57 #2
lav en bootdisk:
start op med disken i:
så skal du sige uden cd-rom support.
så kommer der:
A:
der skal du bare skrive format c:
så det ser sådan ud:
A:format C:
Avatar billede -onslow- Nybegynder
24. juni 2001 - 12:58 #3
det skulle være nemt nok
Avatar billede -onslow- Nybegynder
24. juni 2001 - 12:58 #4
har gjordt det tit med win ME
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2001 - 13:08 #5
Det gør man blot med windows 2000, hvis du kan boote fra wndows 2000 CD\'en. Herefter kan du lade installationen af windows 2000 klare opgaven. Lad være med at opgradre window 98. Enten laver du en partition mere til windows 2000 eller også sletter du 98 helt i forbindlese med en formatering. Husk dog at have driver til windows 2000 klar til lydkort, skærmkort mv.

Du har også en mulighed for at tjekke din pc inden du opgradre , for at kontrollere om den er windows 2000 klar.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
24. juni 2001 - 13:10 #6
-onslow-: Hvordan laver jeg en bootdisk?
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2001 - 13:40 #7
En ok windows 2000 CDrom kan man boote dirkete fra
Avatar billede -onslow- Nybegynder
24. juni 2001 - 13:42 #8
5 sek
Avatar billede -onslow- Nybegynder
24. juni 2001 - 13:44 #9
Avatar billede -onslow- Nybegynder
24. juni 2001 - 13:45 #10
det er et program som kan lave en boot disk..
ellers kan du også gå ind i instillinger> tilføj/fejn programmer>bootdisk
Avatar billede cp1 Nybegynder
24. juni 2001 - 15:10 #11
en win98 opstarts diskette er nok ,som sagt her på siden MEN brug denne kommando:
A:format C: /u  \"u\" står for uncondetionel
hvilket gør at alt bliver fjernet.
En alm format fjerner ikke de ca 280-300kb systemoplysninger der ligger i den første sektor på HD\'en fra forige instalation
mvh cp1
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2001 - 15:26 #12
Win 98 startdiskette finde på min ftp,
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
24. juni 2001 - 15:36 #13
Hej!

Yes, jeg er ikke kommet så langt. Jeg har ikke rigtigt haft held med de mange forslag.

Da jeg opgraderede valgte jeg filsystem NFTS, gør det nogen forskel.
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
24. juni 2001 - 15:47 #14
Jeg har prøvet med en Win 98 startdisk, men det vil den ikke acceptere pga. manglende FAT32 etc.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2001 - 15:50 #15
Hvorfor bruger du ikke blot windows 2000 CD\'en og booter fra den?
Avatar billede cp1 Nybegynder
24. juni 2001 - 15:51 #16
prøv at hente dette program East-Tec DiskSanitizer
fra denne adresse:
http://www.east-tec.com/dsksanit/index.htm
mvh cp1
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
24. juni 2001 - 16:02 #17
Kharder: Den vil ikke boote fra CD\'en!
Avatar billede thomasledet Nybegynder
24. juni 2001 - 20:50 #18
kharder har ret: det er klar den nemmeste måde, at boote fra win2k cd\'en... og jo, man kan godt boote fra en original win2k cd, hvis din bios etc understøtter det... kan du boote fra andre cd\'ere kan du også gøre det med din win2k cd...
Avatar billede anthon Nybegynder
24. juni 2001 - 22:48 #19
-du skal vel ikke boote fra din win2k cd... -du kan putte din Win 98 startdiskette i, efter du her formateret hd\'en, bare så du får adgang til maskinen(så du har en markør; A:_ )...  -så kan du komme over på cd\'en (skriv c: ) -herfra kan du så starte installlationen...  ;-)
Avatar billede double-g Juniormester
24. juni 2001 - 23:21 #20

ravnkilde, du sætter selv fingeren lige på problemet. Du kan ikke formatere en NTFS harddisk. Du er nødt til at køre FDISK i stedet for, og slette partionen og oprette den igen.

Bagefter skal du gå ind i mappen i386 på win2k cd\'en og skrive winnt.exe
så starter installationen.
Avatar billede hobitten Nybegynder
25. juni 2001 - 11:21 #21
boot fra din win2k disk... vælg repair, vælg recovery console. derefter kommer en dos ligende  prompt... der kan du bare skrive Format c:
den kan formatere NTFS diske det kan \"normale\" win98/95 og ME Bootdiske ikke....
ellers kan du installere Partition Magic eller andet tilsvarende program og conventere til Fat32 og så kan du igen bruge en win98 bootdisk...
Avatar billede ravnkilde Nybegynder
26. juni 2001 - 20:58 #22
Hej allesammen!

Så er det lykkedes mig at få formateret harddisken og geninstalleret Win 2000 i ren installation på FAT32. Det blev en kombination af en gamle Win 98 startdiskette, Win 98 CD og endelig startdisketterne til Win 2000 + Win 2000 CD.

TAK TIL ALLE FOR DE GODE FORSLAG!