Avatar billede strangeaway Nybegynder
12. august 2008 - 16:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke slette fra ekstern harddisk

Kære Eksperter...

Håber I kan hjælpe, da min eksterne harddisk er ved at sprænges.

Jeg har en Lacie 320GB sammen med min MacBook Pro, som kører OS X 10.5 Leopard.

Jeg kan sagtens kopiere til og fra den eksterne harddisk, men jeg kan ikke slette på den - mener, at jeg har kunne det før. Når jeg forsøger får jeg følgende fejlmeddelelse:

"Handlingen kan ikke udføres, fordi der er sket en fejl. (Fejlkode - 1407)"

Jeg har forsøgt at reparere disken med Diskværktøj, men det har ikke hjulpet.

Glæder mig til jeres hjælp!

Bedste hilsner
Avatar billede strangeaway Nybegynder
12. august 2008 - 18:17 #1
Yderligere oplysning:

Opdager nu, at jeg kan slette filer inde i mapper, men jeg kan ikke slette mapperne ... det er noget værre rod!
Avatar billede strangeaway Nybegynder
13. august 2008 - 08:38 #2
Slet ingen der kan hjælpe???
Avatar billede computerlab Nybegynder
05. oktober 2008 - 10:51 #3
Det er ikke fordi "ejer" på mapperne er forkerte?

Kan du heller ikke slette via terminal (rmdir)?

Mvh
Brian Jørgensen
ComputerLab
Avatar billede bwyan Nybegynder
14. oktober 2008 - 17:24 #4
Jeg vil anbefale dig at prøve at gentvinge dig ejerskabet af alle filerne på harddisken, ved at gøre følgende:

- Sørg for at harddisken er sat til og er "mounted" således at du kan se den som en ekstern disk øverst til venstre i Finder.

- Åben et nyt Terminal-vindue.

- Skriv følgende i terminalen (uden at trykke Enter efterfølgende.):
"sudo chown -R brugernavn "
("burgernavn" skal du udskifte med det brugernavn du bruger til at logger ind i OSX med.)

- Her efter skal du have fat i et Finder vindue.
Du skal du trække den eksterne harddisk (oppe øverst til venstre i vinduet) over i Terminal-vinduet. Det kopierer stien hvor harddisken er tilsluttet i systemet over i Terminal-vinduet.

Der skulle nu gerne stå noget i retningen af:
"sudo chown -R brugernavn /sti/til/harddisk/"

- Når du er sikker på at det er korrekt kan du herefter eksekvere kommandoen ved at trykke Enter.

-----------------------------

Prøv efterfølgende og se om det gjorde en forskel. Ellers kan du prøve at overskrive rettighederne (ikke ejerskabet) på filerne ligeledes, ved at eksekvere følgende kommando i en Terminal.
"sudo chmod -R 755 /sti/til/harddisk/"