Avatar billede lk1218 Nybegynder
12. august 2008 - 08:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan man fastlåse celle fra andet excel ark

Jeg har fået et problem i forbindelse med at jeg henter data fra et ark1 (rapport nr. 2a.xlms) til ark 2.

Jeg henter data fra ark 1 fra forskellige tabeller med med følgende formel: =SUM('[Rapport nr. 2A.xlsm]Overview'!$H$59).

Den celleværdi jeg skal bruge fra ark 1 står dog ikke altid i h59 men kan ændre sig da ark 1 i nogen tilfælde får flere rækker.
Men hvordan sikre jeg mig at det altid er værdien svarende til h59 jeg får fat på selv om cellen i virkligheden nu måske hedder f.eks. h65

det er ikke kun i et tilfælde men mange værdier/celler jeg skal hente fra ark 1. Umiddelbart er de alle fra kolonne h.

På forhånd tak
Avatar billede x-lars Novice
12. august 2008 - 10:59 #1
Jeg plejer at navngive de celler/celleområder i "fjern"-arket, som jeg trækker på. På den måde sikrer man dynamik i de eksterne kæder.

Stå i Overview!$H$59, klik Indsæt > Navn > Definer og vælg et rammende navn (husk, at der kun bruges Underscore eller store/små bogstaver til at skille navnets forskellige dele, der må ikke være mellemrum, bindestreger e.l.).

Gå over i dit andet ark, skriv et lighedstegn i cellen, hold CTRL/TAB nede, indtil du står i dit oprindelige ark igen, tryk F3 for at få en liste over de navne, der er defineret i dette ark og vælg dit nydefinerede navn fra listen. Tryk ENTER. Nu skulle du gerne at fået en kæde i din rapport, som trækker på et navn i dit "fjern"-ark - i stedet for en bestemt celle.

Det tager selvfølgelig noget tid at opbygge, men jeg tror, at du vil finde tiden godt anvendt.
Avatar billede lk1218 Nybegynder
12. august 2008 - 12:24 #2
Når jeg højre klikker på Overview!$h$59 og vil vælge "navn" - jeg kan ikke finde "navn" men "Navngiv et område..." - er det det menupunkt jeg skal benytte

Jeg benytter "Excel 2007"
Avatar billede lk1218 Nybegynder
12. august 2008 - 12:35 #3
jeg har fundet ud af det. Hvordan giver jeg dig dine point?
Avatar billede x-lars Novice
12. august 2008 - 16:01 #4
Det kan du ikke, før jeg lægger et svar! Virkede det, som du gerne ville have det?
Avatar billede lk1218 Nybegynder
12. august 2008 - 16:21 #5
Det virkede meget fint. 1000 tak
Avatar billede lk1218 Nybegynder
13. august 2008 - 10:47 #6
Beklager men nu er mit mennupunkt "navngiv et område..." pludselig væk. Jeg kan godt få det frem hvis jeg vælger et helt nyt ark. Men ikke i det ark jeg normalt arbejder i med dette projekt hvilket undre mig.

Ved du hvad det kan skyldes?
Avatar billede x-lars Novice
13. august 2008 - 18:44 #7
Hvilken version af Excel bruger du?
Avatar billede lk1218 Nybegynder
14. august 2008 - 08:59 #8
Hej x-lars

Jeg hra fundet ud af det. Det kom an på hvilken visning af arket jeg havde. Men jeg benyter Excel 2007.