Avatar billede henriktha Nybegynder
10. august 2008 - 20:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor virker dette ikke i firefox ?

<script language='javascript'>

function valider ( form ) {
if ( form.ekstra['ja'].checked ) {
  if ( form.summer.value.length > 0 && form.ekstra['ja'].checked) {

} else {
      alert ("Når du har valgt ja, skal du udfylde formularen.");
      form.summer.focus();
      return false;
} };

  return true;
};

</script>
Avatar billede roenving Novice
10. august 2008 - 21:06 #1
collections virker ikke fuldstændig ens i de forskellige varianter af ECMA-script, så du må vise noget mere kode ...

-- i øvrigt forstår jeg ikke konstruktionen "form.ekstra['ja']." ...
Avatar billede olebole Juniormester
10. august 2008 - 23:22 #2
<ole>

Den kunne retfærdiggøres af koden:
    <input type="checkbox" name="ekstra['ja']">
    <input type="checkbox" name="ekstra['nej']">

- men jeg indrømmer, at løsningen er ligså uortodoks som en pelshue i Death Valley  =)

Jeg forstår nu heller ikke, hvorfor der skal tjekkes, om det pågældende element er checked 2 gange. Én gang burde være nok.

Forøvrigt bør:
    <script language='javascript'>

- rettes til:
    <script type="text/javascript">

/mvh
</bole>
Avatar billede henriktha Nybegynder
11. august 2008 - 11:00 #3
Ja ok, det var da vist også lidt noget volapyk....

Jeg bruger:
function valider ( form ) {
if ( form.ekstra['ja'].checked ) {
  if ( form.summer.value.length > 0) {

} else {
      alert ("Når du har valgt ja, skal du skrive et nummer.");
      form.summer.focus();
      return false;
} };

  return true;
};

Form felterne ser sådan ud:
<INPUT TYPE="radio" NAME="ekstra" id="ja">Ja tak &nbsp; Nr: <INPUT TYPE="text" name="summer" size="1" onfocus="java script:(form.ekstra['ja'].checked=true);"><br>
<INPUT TYPE="radio" NAME="ekstra" id="nej" checked>Nej tak

Det er ikke sikkert det er den rigtige måde, men fik det da om ik andet til at virke i IE *LOL*
Avatar billede olebole Juniormester
12. august 2008 - 22:53 #4
- så må det være:
    if ( document.getElementById("ja").checked ) {

- men for en sikkerheds skyld må jeg hellere huske dig på, du ikke må have flere elementer med samme id  ;o)

I din markup skal der stå:
    <input type="text" name="summer" size="1" onfocus="document.getElementById('ja').checked=true">
Avatar billede henriktha Nybegynder
12. august 2008 - 23:44 #5
Ok ok, ved godt det er lidt specielt, men lidt svært at huske når man ik har programmeret noget længe.

Ved godt at man ikke må have flere af samme id, men det skal radio buttons jo have for ikke at få flere on samtidig jo.

Prøver det imorgen og vender tilbage !
Avatar billede roenving Novice
13. august 2008 - 00:40 #6
Radiobuttons skal have samme name ...

id er jo så noget helt anderledes !-)
Avatar billede olebole Juniormester
13. august 2008 - 00:51 #7
name => personnavn
id => personnummer

Der er mange, som hedder Ole. Jeg er én ud af en gruppe med det navn
Der er kun én med mit personnummer
Avatar billede olebole Juniormester
13. august 2008 - 00:54 #8
- selvom det til tider kan føles anderledes dagen derpå!  ;D
Avatar billede henriktha Nybegynder
20. august 2008 - 19:45 #9
Ole >>> Smid et svar !
Avatar billede olebole Juniormester
24. august 2008 - 16:06 #10
Gerne ... *griiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiib*  =)