Avatar billede okiu Nybegynder
08. august 2008 - 15:22 Der er 10 kommentarer

Computer gider ikke at starte med 4GB ram

Hej Exp.
Jeg har fået 2x2 GB ram til min maskine, og vil godt have dem til at virke. Jeg piller den gamle 1 GB ram ud, og sætter de 2 andre i.

Den larmer bare og den "siger" så "No DRAM install or detected" (har set error codes). Hmm lidt mærkeligt tænker jeg så, også prøver jeg at pille 1 ram block ud.
Nu vil den så gerne. Så prøver jeg at udskifte den ene med den anden, og igen, vil den godt boote.
Efter det prøver jeg så at se om det skulle være den anden slot det er galt med (har kun 2 ram slots på mit bundkort).
Der vil den også gerne.
Det var lidt mærkeligt, så jeg prøvede at upgradere bios til den nyeste version.
Det hjalp ikke (der kom lidt fler funktioner, men ellers ikke noget)

Så lige nu sidder jeg og skriver med 2 gb ram i. Håber der er nogle klogere hoveder derude end mig, da jeg er helt på bar bund.

PS, Her er specs:
Styresystem: Vista Ultimate 64 bit.
CPU: AMD althon x2 3800+
Bundkort: Jetway M26GTM-3VP
GFX: Inno3D nVdia 9800GTX 512 mb
Avatar billede enhydralutris Nybegynder
08. august 2008 - 15:29 #1
har du prøvet at bytte rundt på 2GB RAM'ene? det kan godt hjælpe en gang i mellem :-)
Avatar billede okiu Nybegynder
08. august 2008 - 15:42 #2
ja det har jeg gjort... stadig samme fejl.
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. august 2008 - 15:54 #3
Har du sat rammene parvis? I så fald de skal køre dual channel?

slot1: ram x
slot2: ram y
slot3: ram x
slot4: ram y
Avatar billede okiu Nybegynder
08. august 2008 - 16:12 #4
Bundkortet har kun 2 ram slots.
Såå der er kun 2 måder at sætte dem på. Jeg har prøvet begge måder.
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. august 2008 - 16:15 #5
nå for satan. sorry :) Gik lige lidt for stærkt.
Avatar billede milter Ekspert
08. august 2008 - 16:30 #6
Hvad hedder de nye RAM?
Avatar billede okiu Nybegynder
08. august 2008 - 16:49 #7
milter, det er disse:
http://shg.dk/p/2114015

producent:
http://www.patriotmemory.com/products/detailp.jsp?prodline=5&catid=2&prodgroupid=38&id=658&type=1

og et billede fra manualen:
http://peecee.dk/upload/view/126469/full

som det sidste, kommer der lige et link til manualen, hvor billedet er fra:
http://www.jetway.com.tw/jw/download_show.asp?downid=3519&productid=M26GTM-3VP

håber i kan bruge det til noget :)
Avatar billede milter Ekspert
08. august 2008 - 17:23 #8
Jeg har kigget lidt på det, og det ser altsammen helt rigtigt ud.

Har do oc'et din komputer?

Jeg var tidligere inde for at kigge lidt i manualen, men Jetways papirer er .rar-filer, som jeg ikke kan åbne, så jeg har ikke læst den.

Er der pillet ved BIOS-indstillinger for memoryindstillinger eller står de til "Auto-detect" eller lignende?
Avatar billede milter Ekspert
08. august 2008 - 17:27 #9
.... eller er der i BIOS mulighed for indstilling af ydeevne med valg af "Turbo", "Normal", eller lignende?
Avatar billede okiu Nybegynder
09. august 2008 - 21:55 #10
har ikke pillet ved BIOS indstillinger angående RAM overhovedet, men kan da lige tjekke