Avatar billede mrr1217 Nybegynder
08. august 2008 - 12:23 Der er 6 kommentarer

Server - Hvad anbefaler i til en nybegynder?

Hey! I må undskylde hvis det er et forkert sted jeg har placeret mit spørgsmål, men jeg vidste ikke hvor jeg ellers skulle sætte det!

Jeg skal have fat i en server til behandling og oplagring af aktive torrents. Der skal selvfølgelig være en del hdd-bays i denne, da den skal kunne oplagre i omegnen af 20TB (så omk. 10 ville være i orden)! Kan i anbefale noget der er til at betale (under 15.000)?

Mht. til software har jeg hørt meget godt om "Windows server 2003", specielt til torrents, men det ved i sikkert også mere om end mig... Så hvad skal jeg gå hen og købe i den sammenhæng?

Er der andet jeg skal vide mht. den type server i anbefaler? Jeg ved at til den type opgaver man giver en server, kræves der ikke specielt meget processorkræft. Men hvad med ram? Når det er med up- og download af de hastigheder jeg kører med (100/100 mBit), ville en stor mængde ram så ikke være at foretrække frem for en lille? Eller "streamer" serveren så at sige bare data direkte fra hdd'en?
Avatar billede AnyFellow Mester
08. august 2008 - 14:03 #1
Det er ret urealistisk.

Skal du bruge 20TB diskplads skal du regne med minimum 20.000 kr. bare for harddiskene.
Avatar billede Spotgun Seniormester
08. august 2008 - 16:31 #2
Dit budget er ikke realistisk i forhold til dine ønsker.

For 15.000 kan du formentlig få en desktop pc fyldt op med harddiske og et par low-end RAID controllere. Mere skal du nok ikke regne med, med det budget.
Avatar billede mrr1217 Nybegynder
08. august 2008 - 18:29 #3
Harddiskene har jeg i forvejen, og kører nu på et system der ikke er særligt stabilt eller brugervenligt...

De er lige præcis sat op i en stationær (fem af dem) og resten er i en ekstern bay med forb. til usb... lidt langsomt og langtfra optimalt...

Well, lad os sige jeg vil bruge 25.000 kr! eller mere for den sags skyld...

Btw. jeg er ikke interreseret i et helt server"skab", men bare en enkelt enhed!
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2008 - 21:09 #4
1. Du kan ikke regne med at du "bare" kan bruge de harddiske du har nu!
Det kommer helt an på type og mærke - specielt hvis vi snakker Fujitsu Siemens servere.

2. en Torrent fylder 30 - 50 kb - hvad vil du bruge 20 TB plads til?
Avatar billede mrr1217 Nybegynder
08. august 2008 - 22:26 #5
De harddiske jeg har nu skulle være kompatible med de fleste servere... 2TB stykket, sata-300 og alt det...

Mht. størrelsen af torrents: Det er ikke en torrent tracker jeg vil lave, men en server til seeding af torrents, altså de fulde filer!
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2008 - 02:15 #6
Af nysgerrighed: hvad mærke er de 2 TB diske ?