Avatar billede langbein Nybegynder
07. august 2008 - 14:11 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Lagre image av C: drive.

Da jeg har installert alt på nytt på min laptop så ønsker jeg å lage et image av C: drive som så eventuel senere kan gjeninstalleres severe ved eventuelle problemer.

Finnes det noen gratis tools a la Northon Ghost som kan gjøre dette på en brukbar måte.

Jeg har et C drive på 80 GB med 10 GB installasjoner og et ledig D drive med plass til 160 GB data. Kan jeg få lagt over en image av C drive som senere/framtidig sikkerhetsbackup ?
Avatar billede nva Praktikant
07. august 2008 - 14:24 #1
Måske er der noget du kan bruge her http://www.pcworld.dk/art/8241?page=1
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 14:41 #2
Det er jo et link til en klon, ikke et Image. Men måske dette program kan bruges.
http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/Backup_and_Copy_Utilities/R_Drive_Image.html
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2008 - 17:57 #3
"langbein" Du som er Linuxmand hvorfor pokker bruger du da ikke bare "dd"
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 20:31 #5
Ja nu er det jo noget siden det var 11 april. Men går den så går den:) Det er
et godt program, så det er bare om at prøve lykken.
Avatar billede langbein Nybegynder
08. august 2008 - 08:19 #6
helgec -> Jeg tenkte litt over ditt svar .. først så tenkte jeg at jeg har jo ikke Linux på denne lap topen, men selvfølgelig en bootbar Linux CD ville selvfølgelig gjøre nytten. Hvis Jeg fra starten hadde laget en system partisjon og en system backup partisjon som var identisk like store, da skulle dette ha fungert perfekt. (Men jeg tenkte ikke på det.)

Hvis man bruker DD og man på en partisjon har 10 BG data og 70 GB luft, da vil en backup via DD alltid fylle 80 GB. Blir det ikke slik ?

(Mener at den norton Ghost som jeg hadde for noen år siden bare laget en image som var om lag på størrelse med volumet av de data som fantes.)
Avatar billede langbein Nybegynder
08. august 2008 - 08:28 #7
Helgec ->

Hvis jeg fra en bootbar Linux CD rett og slett hadde kopiert over alle filene fra c partisjonen til en mappe på d partisjonen, og så i neste runde slettet alt på c og kopiert tilbake til c partisjon. Mon dette kunne ha fungert ? Det kan tenkes at NTFS ikke helt hadde kjøpt denne løsningen, men det er egentlig ikke godt å vite (???!!)
Avatar billede nva Praktikant
08. august 2008 - 09:12 #8
http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm som står i mit link i min første kommentar er da bla. beregnet til at lave image med.
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
08. august 2008 - 09:53 #9
Jeg vil da klart anbefale dig at bruge Norton Ghost. Det er ret nemt at have med at gøre, og det virker hver gang. Du kan finde en god boot cd ved at google på hirens boot cd.
Avatar billede razorblade101 Nybegynder
08. august 2008 - 11:05 #10
Du kunne prøve at bruge en LiveCD med Ubuntu og så køre en rsync. Den metode (minus LiveCd) bruger jeg på min filserver.
Så har du mulighed for at tage backup enten til lokale medier, såsom harddiske, usb og cd eller at sende dem til en server.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. august 2008 - 12:22 #11
nva - du har ret med dit link. DriveImage var bare sovset godt ind i artiklen.
Desvæære påstår de følgende:
"Med DriveImage XML kan kan ikke kun klone harddiske. Man kan også sikkerhedskopiere dem til senere gendannelse. Programmet kan også kopiere en aktiv Windows-disk, men kopien kan ikke bootes."
Avatar billede thov Forsker
08. august 2008 - 15:54 #12
PING (Partimage Is Not Ghost) http://ping.windowsdream.com/
(De Linux fyre vælger altid nogle særprægede navne)...
Avatar billede langbein Nybegynder
08. august 2008 - 20:12 #13
scubaken66 ->

Det er flere aar siden jeg brukt Ghost sist, og da bootet jeg Ghost med en floppy disk. Min PC i dag har jo ingen floppy disk.

Hvordan lager man en Ghost image i dag ? Lager man det fra Windows eller paa ennen maate ? Hvordan reinstallerer man, skjer det paa samme maate som tidligere. (Da kunne man ha en ghost image paa hd partisjon 2 og saa ghoste den over paa C: drive vha floppy disk.) Bruker man naa bootbar CD, eller hvordan fungerer dette ?

thov -> PING ser meget interessant ut. Den ser ut til aa vaere laget til oppgaven. Spors om jeg ikke bor teste den ..
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
09. august 2008 - 15:50 #14
hvis du finder vil gøre brug af Hirens boot cd, så skal du ikke bruge floppy. Du kan faktisk og lave den bootable via USB. Ellers virker det som i 'gamle dage' med hensym til at du laver et image af din /dine diske og gemmer dem. Når så gerne vil restore...så er det super nemt. Jeg bruger det meget i mit daglige virke, hvor jeg har en masse af de samme pc'er kørende. Når der så sker en fejl, så er det meget nemmere at genskabe maskine fra et image i forhold til at skulle lave en helt ny install.
Avatar billede langbein Nybegynder
10. august 2008 - 14:06 #15
scubaken66 ->

Forstaar det slik at Hirens boot cd er noe som kan brukes som et alternativ til Ghost. Kjente ikke til denne. Den ser ganske interessant ut:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hiren's_Boot_CD
Avatar billede langbein Nybegynder
10. august 2008 - 14:09 #16
Hirens boot cd, vil den komprimere eller minimere image storrelsen paa et vis ? Hvis jeg har 10 GB installert pa en 80 GB HD, blir dette til en image paa 8 eller 80 GB ?
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
10. august 2008 - 14:32 #17
Hirens boot cd har mange forskellige værktøj....her i blandt Ghost. Hvis jeg var dig ville jeg vælge den der hedder Partition to Image. Så selv om du har en disk på 80 GB, i 1 partition på alle 80. Så har du ca. 8 GB fyldt. Det vil så fylde ca. 4-5 GB som Image. Du kan i Hirens også lave disk to disk Images, men det bruger jeg aldrig. Der er også mange andre gode aplications på Hirens boot cd. Partition magic er et andet meget benyttet program.
Avatar billede langbein Nybegynder
10. august 2008 - 15:40 #18
Kan ikke scubakken66 og de andre som har deltatt legge svar, slik at jeg kan fordele points ?!

Synes det hores ut som om hirens boot cd inneholder noe som likner mye paa den gamle Norton Ghost jeg hadde i de gamle dager da jeg driftet et nettverk med ca 100 PC'er. Vil teste den.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. august 2008 - 17:22 #19
Prøvet???
Kommentar: john_stigers
????
Avatar billede scubaken66 Nybegynder
10. august 2008 - 17:29 #20
Held og lykke med det :)
Avatar billede langbein Nybegynder
10. august 2008 - 22:47 #21
john_stigers ->

Jeg er i utlandet akkurat naa. Forsokte aa laste ned her, men det fungerte ikke. Vil laste ned 11 April varianten ogsaa, naar jeg er kommet hjem igjen.

Du maa bare legge et svar :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
10. september 2008 - 03:10 #22
Legger til en link som jeg fant selv. Denne ser interessant ut ..
http://www.clonezilla.org/
Avatar billede langbein Nybegynder
10. september 2008 - 03:14 #23
Avatar billede langbein Nybegynder
12. september 2008 - 14:15 #24