Avatar billede dixondk Nybegynder
06. august 2008 - 21:48 Der er 25 kommentarer

Hvorfor fylder min windows-mappe 10 gb?

Hej Eksperter

Min kærestes bærbar har næsten ikke mere plads på c-drevet. drevet er kun på 16gb og er nu næsten helt fyldt op.

jeg har prøvet at afinstallere lidt forskellige programmer - men jeg synes ikke rigtig jeg kommer nogle vegne.

Jeg har undersøgt de forskellige mapper på computeren for at finde ud af hvad det er der fylder. jeg fandt frem til at windows-mappen fylder 10gb - men det mærkeligt er så at når jeg markerer alle filerne og mapperne inde i windowsmappen - viser den at indholdet kun fylder ca 2,5 gb. det synes jeg er mærkeligt.

er der et eller andet jeg kan gøre? kan det være noget virus der driller computeren og får den til at tro at der er mere i mappen end der egentlig er?

håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede enhydralutris Nybegynder
06. august 2008 - 22:00 #1
Der eksisterer en masse systemfiler... vent lidt!?? skrev du windows mappe!?? hold dig væk fra den :-)

find noget andet at slette xD

Men det kan som sagt være en mass systemfiler og bootfiler osv. :-) de er næsten usynlige for brugeren :-)

hvad er stien til den windows mappe der er tale om? :-P
Avatar billede dixondk Nybegynder
06. august 2008 - 22:18 #2
adressen er c:\windows - og ja jeg ved godt det er lidt kritisk at slette i windows-mappen... det kunne jeg ikke finde på.

Men kan det virkelig passe at windows-mappen pludselig fylder 10gb?

Jeg har sat explorer til at vise skjulte filer.
06. august 2008 - 22:27 #3
Oprydning kan anbefales ->
RegCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.

og/eller

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek. Hent den lille batfil, dobbeltklik på filen, og der går et split sek. Så er temp renset.
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

(Det vil sansynligvis give noget !!!)
Avatar billede dixondk Nybegynder
06. august 2008 - 22:32 #4
tak for anbefalingerne.

jeg har kørt CCleaner - men der var ikke meget der smuttede

jeg har fulgt dit link med temp-renseren - men der er stadíg ikke meget plads.

c-drevet har kun 650mb fri....

er igang med en diskfragmentering - kan det hjælpe?
Avatar billede dixondk Nybegynder
06. august 2008 - 22:37 #5
jeg har en mappe ved navn c:\I386 som indeholder 6222 filer og fylder 500mb

er der noget at hente der?
Avatar billede snowball Novice
06. august 2008 - 22:46 #6
I386 mappen indeholder selve installations filerne til Windows. Hvis du vil tilføje et nyt Windows komponent (f.eks. web serveren IIS), så skal Windows bruge nogle installations filer og de ligger i den folder.

Hvis du ikke tilføjer nye ting jævnligt, så kan du godt slette den folder. Hvis du har din Windows CD lige ved hånden hele tiden, så kan du finde de samme filer derpå og derved ligger de blot og fylder på dit C drev.

Prøv også at undersøge hvor meget folderen C:\Windows\SoftwareDistribution fylder. Den indeholder en kopi af de Windows opdateringer som bliver hentet ned ved automatisk opdatering, og med tiden kan den folder godt fylde adskillige gigabytes.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. august 2008 - 23:55 #7
Ifølge ExplorerXP er min windows mappe på 1,83GB og indeholder 141 objects.
Hvis den holder, er der noget helt galt med din kærestes. Og så er der kun en
vej. Gem alle vigtige data, og formater C-drevet, og kør windows ind igen.
At prøve at rydde op så 10GB kommer ned på 1,83GB er håbløst. Det ender bare med,
at noget forkert bliver slettet, så windows ikke kan køre.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 00:02 #8
Ps. ExplorerXP er gratis og Exefilen er kun på 410kb. Det er et nyttigt program,
som kan vise detaljerne. http://www.explorerxp.com/
07. august 2008 - 07:01 #9
Til orientering:
Min C:\Windows = 6.8Gb ...
En frisk XP Pro SP3 instalation med alle M$ opdateringer + det løse = C:\Windows = 2.8Gb
Avatar billede nva Praktikant
07. august 2008 - 09:39 #10
Stop systemgendannelse, hvis du mener maskinen er som den skal være, og start systemgendannelse igen, så får du slettet alle gamle systemgendannelsespunkter og får lidt plads tilbage.
Avatar billede dixondk Nybegynder
07. august 2008 - 20:30 #11
hej allesammen

tak for jeres råd. jeg prøver dem ad!
Avatar billede dixondk Nybegynder
07. august 2008 - 20:46 #12
nu har jeg installeret explorerXP og har nu fundet 3 filer i roden af c-drevet som hedder:
- pagefile.sys (756MB)
- hiberfil.sys (502MB)
- logmon.log (106MB)

kan de eventuelt slettes?

desuden kiggede jeg i windows-mappen og fandt ud af at
mappen "Installer" fylder 7GB
og indeholder 930 filer - mange af dem .msp-filer

kan jeg gøre noget ved ovenstående?

(håber jeg kan undgå en formatering :) )
07. august 2008 - 20:50 #13
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 21:12 #14
Jeg har set efter mappen "Installer" i Windows mappen. Jeg har den slet ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 21:23 #15
Står msp for Microsoft Paint, og kan åbnes med Paint, kan du jo se hvad det er.
Det lyder som noget som kan slettes? Ellers havde jeg vel også haft den mappe?
Avatar billede dixondk Nybegynder
07. august 2008 - 21:30 #16
Jasweb: ok..! du har den slet ikke?!? mærkeligt..

Jeg kan faktisk kun se mappen med explorerXP - i alm stifinder i windows kan mappen ikke ses.. har du installeret det program?

kan jeg mon slette den!?....

.msp-filer er noget "Windows installer-rettelse"

der er desuden mange .msi-filer i mappen (Windows Installer-pakke)
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 21:34 #17
I ExplorerXP ok, jeg prøver at se der. Det er forøvrigt slet ikke så enkelt som jeg håbede - tværsimod. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa370578(VS.85).aspx
07. august 2008 - 21:37 #18
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 21:39 #19
Jo i ExplorerXP kan jeg også se den (storartet program) men den fylder kun 98.6MB
Så det er sgu da en forskel der er til at tage og føle på.
Jeg tror stadig på, at det er håbløst at rense ud i alt det - desværre.
Avatar billede dixondk Nybegynder
07. august 2008 - 22:07 #20
har nu googlet lidt på Installer mappen i windows.

det ser ud til at mange har sammeproblem - nogle endda med mapper på op til 30GB!

jeg har fundet denne post i et engelsk forum - som jeg nu prøver:

http://www.techspot.com/vb/topic109060.html

man kan downloade en utility hos Microsoft:

http://support.microsoft.com/kb/290301
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 22:17 #21
Ok så må vi se hvordan det går, held og lykke med forsøget:)
Men husk at tage backup af det du vil hade at miste!
Avatar billede thov Forsker
08. august 2008 - 16:18 #22
i386 folderen kan du sagtens undvære (på harddisken). Brænd endelig en kopi på CD, før du sletter den - især hvis din XP er en OEM version, for så er det den eneste i386 du har.
08. august 2008 - 20:42 #23
... I så tilfælde 'pejer' RegBasen jo stadig på den nu slettede placering og hvis der skal bruges noget fra 'XP-CD'en og så går det jo galt...
Avatar billede thov Forsker
10. august 2008 - 23:26 #24
Ja, men det klares med en ændring i reg.basen.

[Start] [Kør] [Regedit]
Find nøglen: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Setup
Modificer/opret nøglen SourcePath (Data Type REG_SZ)

Sæt 'VærdiData' til at pege på CD-drevet, f.eks. E:

Skulle behovet for i386 opstå, vil systemet bare be' om CD'en med i386.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. august 2008 - 22:23 #25
Var der noget som lykkedes?