Avatar billede krawlor Nybegynder
03. august 2008 - 14:54 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Dell xps M1530, Harddisk fejler, kan data reddes ?

Hej!

Jeg er lidt i en knibe, min knap 4 måneder gammel bærbar er harddisken holdt op med at virke.
Der kommer ikke umiddelbart nogle mislyde fra den, og problemet opstod en aften hvor jeg sad og spillede Diablo 2 online, pludselig blev den sløv og da jeg prøvede at reboote nåede den kun til "loading screen" i vista og så ikke mere, så går den bare i stå.

Der er et test program indbygget i bios, og det har jeg prøvet at køre, og den finder en fejl på disken:
"S.M.A.R.T. long self test fail 0F00:075D"
Men kan se at når den scanner disken igennem kommer der ikke umiddelbart nogen fejl.
Computeren genkender stadig disken.

Jeg har snakket med Dell og de sender en tekniker ud og inst. en ny harddisk mandag, men jeg ville jo gerne redde noget data om muligt.

Jeg har lavet en boot fra usb pen drive inst fra dette site:
http://www.911cd.net/forums//index.php?showtopic=21702

Det er godt nok en windows xp, men den starter fint op, den finder bare ikke min harddisk, havde jo håbet på at jeg kunne få adgang til den derigennem og så kopierer data til en nyindkøbt maxtor ekstern harddisk.

Jeg har prøvet alle mulige boots, last known good konf, fejlsikret, rep under boot, osv, osv.
Intet virker, går i stå under boot.

Når jeg prøver at gen. inst. vista fra dvd som fulgte med computeren, begynder den at kopierer filerne men derefter går den bare over på vista load screen og går i stå eller kommer med en BSOD, og følgende fejl "STOP 0x000000ED (UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME)"

Håber i har nogle ideer til om jeg kan redde noget fra disken!

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2008 - 17:38 #1
Du kan hive de data ud med en Livecd f.eks. www.helgec.dk/knoppix.html
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2008 - 17:39 #2
Skal du ha mere hjælp er det nok helt nødvengigt at du lukker alle dine åbne spørgsmål
Avatar billede krawlor Nybegynder
03. august 2008 - 17:53 #3
Lukker alle mine åbne spørgsmål ? er ikke helt med på hvad du mener, har da kun det ene her ?
Avatar billede vejmand Juniormester
03. august 2008 - 17:55 #4
Avatar billede krawlor Nybegynder
03. august 2008 - 18:03 #6
Uha hvor pinligt, det beklager jeg meget, men jeg er lidt en n00b herinde, men kan godt se at der liiige er noget der skal ordnes, kigger på det med det samme, tak for info om det :)
Avatar billede krawlor Nybegynder
03. august 2008 - 18:06 #7
Nu har jeg kigget på de meget gamle tråde, og en af dem fik jeg til at forsvinde ved at accepterer et svar, et andet valgte jeg også accepter men den dukker stadig op når jeg søger på mit brugernavn, andre er der ikke svar i så dem ved jeg ikke hvordan jeg afslutter.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2008 - 18:09 #8
Du lægger selv et svar, marker og accepterer dit eget navn og det var det
Avatar billede krawlor Nybegynder
03. august 2008 - 18:22 #9
Så skulle det være på plads, beklager endnu engang, jeg er i fuld gang med at downloade knoppix, og er selv igang med ultimatebootcd4win, andre ideer?
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2008 - 18:31 #10
KNOPPIX vil virke, du melder bare tilbage hvis der opstår problemer
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2008 - 21:34 #11
Kører det for dig??
Avatar billede krawlor Nybegynder
04. august 2008 - 00:54 #12
Hej igen, en lille update.

Det kørte for mig, via ultimatebootcd4win, havde adgang til mine 2 drev som lå på den fysiske harddisk, begyndte at kopiere data over og efter lidt tid begyndte det at "hænge" så jeg var nød til at slukke ved at holde power knappen inde, da jeg startede op igen kunne den lige pludselig ikke se mine drev, og under disk management var der kun 260gb ikke allokeret plads :(

Så nu er jeg endnu mere på røven for at sige det rent ud.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2008 - 06:34 #13
Nu ved jeg jo ikke rigtig hvorfor du ikke tager imod den hjælp du får tilbudt, men det er naturligvis din egen sag. Min første tanke var at din filtabel var corrupt og de sidste oplysninger tyder på at jeg har ret, Du kan evt bruge KNOPPIX til at reparere med, programmet i KNOPPIX hedder TESTDISK
Avatar billede krawlor Nybegynder
04. august 2008 - 12:51 #14
ja det skulle jeg jo nok have gjort, men i det jeg ikke kendte til linux så var jeg mere tryg ved det andet, fik da også reddet en del data, men noget gik tabt, jeg takker mange gange for hjælpen, teknikeren sidder og inst. min computer lige nu.
Hvis du skriver et svar helgec så mener jeg du er berretiget til de point jeg har sat på denne tråd.

Tak!
Avatar billede krawlor Nybegynder
04. august 2008 - 12:52 #15
Hov jeg kan i øvrigt tilføje at jeg fik testet disken igennem, og at den fandt flere fejl på den.
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2008 - 07:33 #16
:)