Avatar billede darth_vader Nybegynder
23. juni 2001 - 13:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

netværk 100mbit

Hvordan får jeg mit hjemmenetværk til at køre 100mbit?

Jeg har 2 pc\'er,hub og det hele,men hub\'en viser kun 10mbit og det kører ikke hurtigere end da vi brugte BNC stik.

Skal det defineres i windows me eller nye drivere?

        <VaDeR>
Avatar billede vladimirr Nybegynder
23. juni 2001 - 13:46 #1
Det kræver at din HUB kan køre 100 mbit, og at begge netkort kan køre 100 mbit.
Tjek lige det i første omgang.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
23. juni 2001 - 13:50 #2
Og så kan en hub, selvom det er en 10/100 kun kører enten 10 eller 100. Så hvis du har en eller anden dims sat på netværket som kun kører 10, så vil alt kører 10 ligegodt hvad!
Avatar billede bojohansen Nybegynder
23. juni 2001 - 13:51 #3
Køb altid switch, koster ikke mere end en HUB men den er bare generelt bedre og meget hurtigere
Avatar billede darth_vader Nybegynder
23. juni 2001 - 15:29 #4
Jeg har ingen dimser.
kun 2 pc\'ere.(og snart bredbånd)

Jeg har ellers styr på pc og fikser andres i det daglige,så kom med lidt dybere teknisk info. =)
Men ikke lige netværks-dimser.

Switch og hub ?.  Er det ikke det samme ?

Hvad koster\'n ?

  <VaDeR>
Avatar billede racemouse Nybegynder
23. juni 2001 - 15:35 #5
prøv at kikke på www.brinck.dk inde under producter, og viddere inde under netværksartikler, det er forholdsvis billigt.

Avatar billede racemouse Nybegynder
23. juni 2001 - 15:38 #6
det der med det tekniske info, der er ikke rigtigt noget mere teknisk, andet end at du skal være helt sikker på at begge din netkort kan køre 100 Mbit, som skrevet tidligere. Det står vist på netkort printet (hvis du er i tvivl)
Avatar billede darth_vader Nybegynder
23. juni 2001 - 15:41 #7
Begge netkort kører 10/100 mb også hub\'en.

jeg troede at det var et konfigureringsspørgsmål.

Avatar billede racemouse Nybegynder
23. juni 2001 - 15:43 #8
det kan også godt være, prøv at se på egenskaberne for dit netkort, under avanceret. og se om kort hastigheden er sat til fuld duplex.
Avatar billede darth_vader Nybegynder
23. juni 2001 - 16:13 #9
Jeg har sat den til fuld duplex,men jeg tester senere idag.
Avatar billede nomiz Nybegynder
23. juni 2001 - 16:20 #10
bojohansen > En switch er da betydeligt dyrere end en hub !!!
Avatar billede bojohansen Nybegynder
23. juni 2001 - 17:24 #11
En switch kan fås til samme pris som en HUB, bare kig efter nogle totalt ukendte navne, kig eventuelt i Tyskland der fik jeg min til 785,- og den funger uden problemer, \'Fiber Line\' hedder den.

]--> darth_vader

En HUB spørger hele tiden efter hvilket stik hver computer er tilsluttet (pinger heler tiden), og i mange tilfælde sender den til alle computere på netværket, selvom der kun er trafik imellem 2 comps, dette gør en switch ikke + den kan godt have tre comps. med 100 netkort og 2 med 10 netkort og så stadigt finde ud af at sende 100 imellem dem der har det og 10 imellem de andre, det kan en HUB ikke, alt skrues ned til 10 når bare der 1 enhed der kun understøtter 10.
Du vil ikke umiddelbart kunne mærke nogen forskel på HUB og Switch sålænge du kun har 2 comps tilsluttet, men kobles der flere på begynder forskellen at vise sig og den bliver større jo flere der sættes på.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
23. juni 2001 - 17:26 #12
Tjek din manual til Hubben, og sørg for at du ikke skal indstille den for at kører 100, nogle af de bedre Hubs kan indstilles med specielle programmer.

Nu vil jeg ud og fyre heksen af :-) C U
Avatar billede strych9 Praktikant
24. juni 2001 - 08:30 #13
En hub er en repeater med flere \"kanaler\". Den kaldes også sommetider en multiport repeater. Den gør ikke andet end at tage et elektrisk signal fra et kabel og forstærke det samt sende det i flere retninger.
En switch gør det samme som en hub, men faktisk er en switch en bridge og en hub kombineret i een så at sige. Switchen er også multiport, men ud over det kigger den også på de frames der ryger igennem og checker hvilken hardware adresse der står i frame. Herefter kan den sammenligne adressen med dem den har til at stå i sit MAC table og fordele trafikken i den rigtige retning istedet for bare til alle sider. Derfor er fordelen ved en switch frem for en hub at man segmenterer netværket i flere kollisions segmenter mens man stadig bibeholder eet broadcast segment. En switch spiller en stor rolle i LAN design af netop denne årsag. På et LAN drejer det sig om at have så få pakke kollisioner som muligt idet de sløver netværket forfærdeligt.

bojohansen > En hub pinger ikke noget som helst. Hvis den skulle pinge så skulle den have et styresystem af en eller anden art samt en TCP/IP implementering. Det er en gang volapyk.

darth_vader > Det er rigtigt hvad de siger om laveste fællesnævner på netværket. Jeg har aldrig prøvet WinMe, men hvis det er ligesom i win2k at man kan sætte en masse ting i netkorts opsætning som auto, så prøv at sætte alt manuelt. Et godt første skridt i windows netværk troubleshooting.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
25. juni 2001 - 11:16 #14
]-->> strych9
Med pinger mener jeg at den ikke ved hvilken maskine der er hvor, derfor sendes alt til alle maskiner, og som du selv skriver sløver dette netværket meget.