Avatar billede rhviid Nybegynder
31. juli 2008 - 16:56 Der er 8 kommentarer

Finder ikke harddiske under Windows installation

Jeg har en gammel bærbar, Fujitsu Siemens - M 3438G som blev leveret med præindstallret Windows i sin tid. Skal nu formateres og Windows genindstalleres. Men den finder ikke de harddiske der skal formateres, 2x 60GB(muligvis 120GB delt) SATA harddiske som sidder i maskinen.

Har kikket i BIOS efter en måde at "aktivere SATA" men findes ikke(opdateret med nyste BIOS)

Ville prøve at smide SATA driveren på en diskette og forsøge, men driveren fylder 6,52MB... Hvis heller ikke muligt at smide den på et USB stik?

Kan huske man skulle dele "store" harddiske op førhen, ellers kunne maskinen ikke finde den, men så gammel er maskinen heller ikke at det skulle være et problem?

Eller er det noget helt andet der er galt?
Avatar billede peet-49 Novice
31. juli 2008 - 17:01 #1
Du skal desable raid i bios.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2008 - 17:02 #2
At driveren skulle fylde 6,52 MB lyder forkert, hvad er linket
Avatar billede rhviid Nybegynder
31. juli 2008 - 17:23 #3
www.Fujitsu-siemens.com
support
Amilo M3438G
Under SATA
Avatar billede hmortensen Nybegynder
31. juli 2008 - 17:29 #4
Hvis du henter filen og pakker den ud, er der en mappe der hedder "drvdisk", smid indholdet over på en diskette, og tryk F6 under installation, så burde det spille.
Avatar billede rhviid Nybegynder
31. juli 2008 - 17:32 #5
Peet-49: Har ikke maskinen her, men er næsten 100% sikker på den mulighed jeg har ikke, faktisk en meget skrapet opsætningsmulighed i BIOS.

Helgec: Jeg var os selv overrasket over størrelsen, kan huske da jeg købte maskinen bid jeg mærke i at der var en anden driver man kunne DL på 1,67MB, den kunne nemlig heller ikke være på en diskette... Kan man prøve med en anden ikke original SATA driver?

Kan ikke komme med et direkte link...

http://support.fujitsu-siemens.com > AMILO M3438G > Driver & Downloads > SATA
Avatar billede rhviid Nybegynder
31. juli 2008 - 17:32 #6
hmortensen: Forsøger...
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2008 - 17:54 #7
Hvis du downloader til og udpakker på skrivebordet, vil stien være
C:\Documents and Settings\brugernavn\Skrivebord\FSC_VIASATARAIDVT6421_512600440a_1006605\VIA ComboRAID Software Package V4.40a\VIARAID\driver\winxp
og den fylder 72,7 Kb
Avatar billede rhviid Nybegynder
31. juli 2008 - 18:08 #8
hmortensen: Nu har jeg prøvet... jeg kom også videre... Jeg fik valgt partition, fik formateret den osv... og så, ligefør den skulle at kopier og installere windows filer, fik jeg en besked om at indsætte "Via RAID Combo Driver Diskette", og det ville jeg jo mene at det var det jeg havde gjort...

DEt skal dog lige siges at det er et USB diskette drev jeg har, oge jeg har googlet det lidt, og der er nogle forskellige anbefalinger ang hvad man skal gøre med den diskette man bruger osv... men det jeg lige bed mærke i var at der var en der sagde at man kun kunne bruge to specielle drev, og for mig at se, så ser det også ud som om at windows installationen ikke fatter at der er et drev der hvor jeg er strandet lige nu...