Avatar billede henrik Nybegynder
06. februar 1999 - 00:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skærmkort eller hvad?

Når min skærm er instillet til højere opløsninger end 800 x 600 kan den kun kører med 256 farver. Er det mit skærmkort som skal være bedre eller hvad?
Hvilke skærmkort er gode?
Avatar billede ruprect Nybegynder
07. februar 1999 - 01:12 #1
Det er fordi dit skærmkort ikke har nok RAM.

Af gode grafikkort kan nævnes Riva TNT, Banshee og måske det nye ATI Rage 128 Magnum eller Fury.

Senere på året kommer Voodoo3 som nu også vil være et 2D/3D kort og ikke som Voodoo1/2 kun 3D ..

Men så er spørgsmålet bare - Hvilket motherboard man har .. Har du AGP eller PCI..

Michael
Avatar billede henrik Nybegynder
07. februar 1999 - 13:19 #2
Jeg har tjecket manualen til mit motherboard, den siger PCI. Motherboardet er et Iwill Ultra Dma 33 motherboard (P55XB2)...

Hvad er forskellen på AGP &. PCI?

(Mit nuværende skærmkort har kun 1MB RAM)!
Avatar billede ruprect Nybegynder
08. februar 1999 - 09:31 #3
Jamen - Så skal du have et PCI grafikkort.

AGP er et nyt slot der blev introduceret samtidigt med Pentium II processorer og motherboards, men kan også findes på nye pentium motherboards. AGP betyder Accelerated Graphics Port, og er kun til grafikkort.

AGP er væsentligt hurtigere hvis man sammenligner et AGP og et PCI grafikkort af samme type.

Læs mere her:
http://whatis.com/agp.htm

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Michael
Avatar billede nfl Nybegynder
08. februar 1999 - 10:46 #4
PCI kører 33 Mhz bus og AGP kører 66 Mhz + AGP grafikkort kan bruge lager plads hos system ram'ene. Dvs. du kan allokere hukkomelse fra dine normale ram klodser til brug af grafikkortet, dette formindsker CPU'ens arbejden, da den ikke hele tiden skal rende nye textures, den kan lagre dem i system ram'ene
Avatar billede henrik Nybegynder
08. februar 1999 - 10:54 #5
Tak!
Avatar billede beyond Nybegynder
08. april 1999 - 16:24 #6
Det er ikke altid der er synderlig stor forskel på PCI og AGP, det er først når vi snakker 2xAGP og 4xAGP.

Check www.tomshardware.com for at blive klogere - og mere forvirret!
Avatar billede jpswebcon Nybegynder
01. maj 1999 - 19:35 #7
Køb bare et at de billige 4 mb skærmkort, fx s3 virge, koster 128 kr hos zitech, sørg for at få pci, du kan nemt selv sætte det i.