Avatar billede thyl Nybegynder
28. juli 2008 - 23:08 Der er 25 kommentarer

Defekt hardisk

Min hardisk i bærbaren er gået helt i smader jeg kan sagtens komme ind i hardisken via linux men mange af mine billeder vil den ikke over føre til en usb hardisk jeg kan sagtens se billederne i linux men ikke kopier dem.

Har i en idé til at få den til at kopier?
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2008 - 23:22 #1
Får du ikke at vide hvorfor? Kan det have noget med ejerskab af mappe at gøre?
Avatar billede thyl Nybegynder
28. juli 2008 - 23:26 #2
Den spørger bare om den skal skip eller skip auto mener ikke det er helt sådan det står men noget i den stil
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2008 - 00:36 #3
Skip auto. Det siger mig ikke noget. Men prøv og se, om du har ejerskab til den mappe
dine billeder ligger i. Ellers så prøv at pakke dem med Winzip eller winRar.
Sådan overtages ejerskab af en mappe
Bemærk! Du skal være logget på computeren via en konto med administrative legitimationsoplysninger. Hvis du kører Microsoft Windows XP Home Edition, skal du starte computeren i fejlsikret tilstand og derefter logge på via en konto, der har administrative rettigheder, før du kan få adgang til fanen Sikkerhed.

Hvis du bruger Windows XP Professional, skal du deaktivere Simpel fildeling. Som standard bruges Simpel fildeling i Windows XP Professional, når der ikke er noget domæne tilsluttet.

Yderligere oplysninger om, hvordan dette skal gøres, finder du ved at klikke på nedenstående artikelnummer for at få vist artiklen i Microsoft Knowledge Base:
307874 (http://support.microsoft.com/kb/307874/) Sådan deaktiverer du simpel fildeling og angiver tilladelser til en delt mappe i Windows XP (artiklen er evt. på engelsk)
Sådan overtages ejerskab af en mappe: 1. Højreklik på den mappe, du vil overtage ejerskabet af, og klik derefter på Egenskaber.
2. Klik på fanen Sikkerhed, og klik derefter på OK på sikkerhedsmeddelelsen, hvis en sådan bliver vist.
3. Klik på Avanceret, og klik derefter på fanen Ejer.
4. Klik på dit brugernavn på listen Navn, eller klik på Administrator (hvis du er logget på som administrator), eller klik på gruppen Administratorer. Hvis du vil overtage ejerskabet af mappens indhold, skal du markere afkrydsningsfeltet Erstat ejer af underbeholder og objekter.
5. Klik på OK, og klik derefter på Ja, når du får vist følgende meddelelse:
Du har ikke tilladelse til at læse indholdet af mappenmappenavn. Vil du erstatte mappens tilladelser med tilladelser, der giver dig fuld kontrol?

Alle tilladelser bliver erstattet, hvis du klikker på Ja.
Bemærk! mappenavn er navnet på den mappe, du vil overtage ejerskabet af.
6. Klik på OK, og anvend derefter igen de tilladelser og sikkerhedsindstillinger, der skal gælde for mappen og dens indhold.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2008 - 07:28 #4
DEt lyder da ikke rigtigt, hvis det er KNOPPIX du forsøger med har du sikkert glemt at ændre R/W tilladelserne det er beskrevet på http://www.helgec.dk/knoppix.html
Avatar billede thyl Nybegynder
29. juli 2008 - 15:33 #5
Windows er helt udelukket lige meget hvad jeg prøver så kan jeg ikke komme ind i windows den bliver bare ved med at genstarte.

Helgec: Det er det program jeg bruger med havde vist glemt at læse hele :-/
Så det vil jeg lige prøve.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2008 - 15:44 #6
"Det er det program jeg bruger med havde vist glemt at læse hele " Du er ikke den første
Avatar billede thyl Nybegynder
29. juli 2008 - 16:40 #7
Nu har jeg gjort som der står og nu skriver den "Could not make folder" når je forsøger at trække en mappe over på usb hardisken
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2008 - 17:38 #8
Du har sikkert glemt figur 4
Avatar billede thyl Nybegynder
29. juli 2008 - 18:45 #9
Nej det har jeg ikke.

Det undre mig lidt for i starten kunne jeg godt kopier selv om jeg ikke havde fuldt den vejledning men lige med et så ville den ikke have jeg gjorde noget på usb hardisken. Kan man få det program til at brænde en dvd på et usb drev?
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2008 - 19:25 #10
"Kan man få det program til at brænde en dvd på et usb drev?" aner det ikke, men du kan gøre det på det alm. drev, det gøres således
Boot op på KNOPPIX, når du ser der står boot i nederste venstre hjørne taster du F2 nu skriver du
toram -> enter
og KNOPPIX bliver indlæst i memory og herefter har du fri adganf til dit drev
Avatar billede thyl Nybegynder
29. juli 2008 - 21:28 #11
Det vil den ikke, den skriver..

isolinux: Disk error 80, AX = 421F, drive 90

Boot failed: press a key to retry...
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2008 - 22:31 #12
Altså, jeg håber ikke du finder at jeg er urimelig når jeg forventeratr du kan finde ud af bare en lille smule det er faktisk omstændigt at lave en guide hvor ALT skal tages i betragtning

Boot op på KNOPPIX, når du ser der står boot i nederste venstre hjørne taster du F2 nu burde du bemærke at der står "for more option press F3" altså taster du nu F3 og her kan du bl.a, se kommandoen "knoppix toram" altså skriver du - knoppix toram -> enter  oOg nu kan det vist ikke forklares yderligere
Avatar billede thyl Nybegynder
29. juli 2008 - 23:04 #13
Altså, jeg ved godt jeg ikke er computterhej som så mange andre af jer her inde. Detfor skriver jeg også her inde når der noget der driller og jeg har prøvet alt hvad jeg kan forstille mig er muligt.

Jeg ken slet ikke få F3 til at virke så der er ikke så meget hjælp af få.

Men jeg må jo finde på noget andet en det der Linux for det er åbenbart ikke for sådan nogle som mig.

Eller også virker skidet bare ikke på min maskine.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juli 2008 - 00:54 #14
Jeg har lige Downloadet den omtalte version Af Knoppix, og fulgt helgec´s anvisning.
(Jeg havde skrevet det ned) Det hele lykkedes uden problemer, og jeg kunne trække
data over på en USB stick. Så metoden virker godt nok.
----------------------------------------------------------------------------------
Men der findes en anden Linux metode, som du nok vil finde lettere. Download og
brænd Ubuntu - husk at vælge den rigtige. Du booter simpelhen op på den, og åbner
din USB HD. Dernæst finder og åbner du det sted, hvor du har dine billeder.
Du kan nu uden videre trække billederne over på din USB. Det var det hele!
http://studiofour119.deviantart.com/art/Ubuntu-Heron-8-04-81302500
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juli 2008 - 00:57 #15
Ps. jeg går ud fra, at det ikke er Ubuntu du har prøvet, for er det det, må du have
et meget alvorligt harddisk problem.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juli 2008 - 01:02 #16
Ps. 2. Med den engelske version af Knoppix, havde jeg det problem, at en folder, som
hedder "Tilbehør" ikke kunne findes. Da jeg søgte, kunne jeg ikke søge på noget med
"ø" Så man kan åbenbart ikke finde foldere som hedder noget med Æ,Ø og Å.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2008 - 11:42 #17
Du skal først taste F2 og derefter F3 altså imens du står i F2
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juli 2008 - 13:31 #18
OK!
Avatar billede thyl Nybegynder
30. juli 2008 - 18:08 #19
Jasveg: Kan det startes op uden at ligge noget på hardisken??
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juli 2008 - 18:51 #20
Ja når du har brændt Ubuntu, genstarter du bare. Du skal ikke vælge installation,
men muligheden for at prøve Ubuntu uden at installere. Du kan godt have din USB på
under boot. Det hele dukker op som ikoner. Der skulle ikke være vanskeligheder i det.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juli 2008 - 18:55 #21
Ps. husk der er 2 forskellige udgaver af Ubuntu i386 0g AMD 64, så du skal vælge
den rigtige for at starte op. Altså, har du ikke AMD 64 skal du vælde i386.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. august 2008 - 19:09 #22
Fandt du ud af det?
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 17:40 #23
Respons????
Avatar billede thyl Nybegynder
08. august 2008 - 20:50 #24
Undkyld den seneste respons..

Men har noget travelt med noget forenings arbejde.

Jeg har fundet ud af og komme ind i det og kan også kopier til usb hardisk men jeg har stadig nogle problemer med nogle billeder den ikke vil flytte. Men kan se dem i fuld størrelse.

Ubuntu er rigtig rigtig meget nemmer at finde ud af i forhold til Knoppix.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. august 2008 - 22:37 #25
Husk at lukke spørgsmålet.
Der er kommet et nyt gratis program til data recovery.
http://www.pandorarecovery.com/