Avatar billede ftoft Nybegynder
28. juli 2008 - 11:10 Der er 4 kommentarer

Hvor stor forskel er der på switche?

Jeg skal bruge en 24 ports Gbit switch, til at adskille vores alm. firma netværk (100Mbit) så vores egen server kommer på Gbit.
Jeg har kigget på 3com 2824 switch til ca. 1500 kr.
Men er der stor forskel på performance på de billige switch og dyre.
Der er tale om trafik til en SQL DB?
Avatar billede riversen Nybegynder
28. juli 2008 - 11:15 #1
ved ikke hvor stor forskel der er på performance, men en forskel er der helt sikkert. Men i de dyre switche betaler du fx. også for management muligheden.
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. juli 2008 - 11:22 #2
Der er meget stor forskel på switche, men typisk er det ikke performance der er det område hvor den største forskel ligger på. Forskellen findes typisk på følgende områder.

Intilligens. En god og dyr switch har typisk mulighed for layer 3 VLAN med firewall funktionalitet mellem de enkelte VLAN

QoS. Styring af båndbredde, evt intilligent komprimering af trafik er to områder som man ikke finder i samme udstrækning i en billig switch.

Administration. Administration og især fjernadministration er oftest meget bedre i en dyr switch. Dette er meget vigtigt hvis du, som jeg, er med til at styre et netværk, der geografisk strækker sig fra Grøndland i nord til Afghanistan i syd og fra Letland i øst til USA i vest, samt skibe på alle verdenshavene.

Modulopbygning. Dyre switche har ofte mulighed for at tilkøbe moduler der kan isættes og dermed give ny funktionalite, flere ressourcer eller flere kræfter
Avatar billede jhkl Nybegynder
28. juli 2008 - 11:26 #3
Mht performance. Pristungt udstyr har ofte også bedre hardware i form af cpu og ram. "gigabit switch" siger blot hvilken rate portene kører med, det siger i sig selv ikke noget om hvor meget data der kan flyttes. Jo mere data der skal flyttes, jo mere cpu-krævende bliver det.
Avatar billede justme Nybegynder
28. juli 2008 - 19:16 #4
Enig med "bufferzone"...