Avatar billede lwi Nybegynder
28. juli 2008 - 10:58 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Åben Navision med parameter - sprog

Hej.
Jeg mangler at kunne åbne Navision med en parameter sat for sproget dansk.

Vi kører på 3.6 (4.0 sp3)

Nogle gange skifter vi sprog i Navision til engelsk (så er det nemmere at finde tabeller m.m.), men får vi ikke sat sproget retur til dansk inden vi lukker ned, kan vi ikke efterfølgende åbne Navision. Eneste løsning er at slette brugerens zup-fil.

Vi kalder p.t. Navision med følgende parameter: "C:\Program Files\Microsoft Business Solutions-Navision\Client\finsql.exe" Servername=NAVISION, nettype=TCP/IP Sockets, ntauthentication=ja, database=XX, id=%userprofile%\%username%, company=xxx

Jeg kan huske, at vi i tidligere versioner af Navision havde en sprogparameter opsat.
Avatar billede jo_nav-supp Nybegynder
28. august 2008 - 14:13 #1
Det kan ikke lade sig gøre standard i NAV, men har forhørt mig omkring problematikken, og det kan sikkert lade sig gøre ved lidt programmering til Codeunit 1.
Avatar billede sunset Nybegynder
29. august 2008 - 23:03 #2
Det lyder meget drastisk at slette brugerens zup-fil! Hvilken fejl får i?
Er fejlen at ja er ikke en godkendt parameter? I så fald er løsningen at skifte ntauthentication=ja ud med ntauthentication=1 (nej/ja staves jo ikke ens på engelsk, men da det er en boolsk værdi kan 0/1 godt bruges)
Du skriver at grunden til at skifte til engelsk er at finde tabeller. I kan muligvis med fordel bruge objekt designer istedet. Her kan i så få feltet titel på. Dermed har i det engelske og danske navn side om side.
Avatar billede falster Ekspert
14. januar 2009 - 09:27 #3
Ret parameter til ntauthentication=1.
Avatar billede lwi Nybegynder
14. januar 2009 - 10:12 #4
Det er jo bare fantisk. Tak til Falster - dels for at gide svare på mit meget gamle spørgsmål, og dels til sunset, som jeg faktisk skriver samme svar.