Nu kan man jo "måle" Ekspertens succes og aktivitet på mange måder. Her hvad jeg har gjort.
Gå ind i Info og vælg Pointstatistik. Her kan man vælge at se pointstatistik på mange forskellige måneder. Jeg har valgt at kikke på statistikken en måned ad gangen. Hvis jeg f.eks. vælger statistik for Man måned 2008, så får jeg en rækkefølge over top scorene den måned. Det der er interessant er at jeg også nederst, under rækken af top score får at vide at siden viser f.eks. nr 1-20 ud af 934. Der er altså med andre ord 943 brugere der har fået accepteret et svar i maj måned 2008.
Dette tal har jeg brugt som et udtryk for succes og aktivitet for eksperten, og jeg har faktisk lavet en statístik for alle måneder siden maj måned 2001. Denne lille statistik viser at aktiviteten har markant faldende på eksperten de sidste par år, og at den lige nu er lavere end den har været siden maj 2001 hvor der var 1427 brugere der fik accepteret svar. Den bedste måned, efter denne metode er oktober 2003 hvor hele 2628 brugere fik accepteret et svar.
Som jeg ser det er ovenstående tal både et udtryk for at der stilles færre spørgsmål på eksperten og at der er færre der giver svar. Hvad vi kan eller skal gøre ved dette ved jeg ikke, Forslag kan jo postes her, men det ser ud til at eksperten stille og roligt er ved at dø.
Eller også er eksperten.dk bare ved at finde et andet aktivitetsniveau end tidligere. Årsagerne kan være mange, men måske finder man oftere sit svar ved en søgning.
Synes godt om
Slettet bruger
26. juli 2008 - 23:30#2
der er også mange der ikke accepterer de svar der gives synes jeg
jeg synes nu tallene svare meget præcist til min egen fornemmelse af aktivitetens niveau. Både hvis jeg kikker på antallet af mails jeg får fra eksperten nu sammenlignet med for f.eks. 2 år siden og hvis jeg f.eks. ser på hvor mange nye spørgsmål der var stillet mens jeg havde været på ferie. Alt hvad jeg ser peger på stødt faldende aktivitet og det har været min fornemmelse i en lang periode
Hej, måske fordi Vista er ved at have tag i folket, og derved ikke så stor brug for hjælp? *GG*
Jeg har lidt den samme opfattelse, men det er ud fra at der er rigtig mande, omkring 16-18 % der slat ikke får noget som helst respons.
Jeg har selv været optaget af andre ting de sidste måneder, men absolut ikke manglende interesse, men håber at kunne begynde at overskue det noget mere.
For 5-7 år siden var der sikkert mange flere nybegyndere i IT verdenen. Disse er efterhånden "vokset" i viden og problemløsninger og giver måske endda denne viden videre til venner og bekendte. I al beskedenhed er jeg en af disse tidligere novicer. Det kunne være en af forklaringerne.
Synes godt om
Slettet bruger
27. juli 2008 - 11:12#7
Eller folk skal lige finde ud af at karmasystemet ER væk inden de kommer tilbage :-)
Jeg kan kun sige at jeg håber at I har ret, desværre tror jeg ikke rigtig på det. Prøv selv at stille tallene op som jeg har gjort. Tallene viser en stille og rolig tilbagegang måned for måned
bufferzone: Jeg har lavet lavet præcis den samme statistik, og IDG kender også til den, så vi er klar over at aktiviteten (målt på den måde) er dalene.
Der er dog heldigvis andre statistikker der siger, at det ikke er helt så slemt som førnævnte graf kan få det til at ligne. Jeg har desværre ikke selv direkte adgang til databasen så jeg kan lave andre statistikker.
Hvis vi forholder os til den statistik som spørgsmålet drejer sig om, så er der flere årsager til det, hvoraf allerede flere er nævnt her. Mine forslag er bl.a. følgende:
* Folk finder deres svar på en anden måde - f.eks. vha. Google.
* Folk er blevet bedre til at kigge de gamle spørgsmål igennem inden man selv opretter et nyt spørgsmål som allerede er besvaret mange gange.
* Folk er selv blevet mere IT kyndige og har måske derfor ikke selv så mange spørgsmål.
* I forlængelse af ovenstående, så er sværhedgraden af folks spørgsmål steget, så derfor bliver det "sværre" at svare på spørgsmål.
* Folk er blevet "trætte" af Eksperten eller "vokset fra" Eksperten.
Især det sidste er noget vi håber på at kunne rette lidt op på i forbindelse med relanceringen af den nye version.
Jeg nægter at tro på at folk er blevet mere IT kyndige.
Og med E's søge funktion, så tror jeg heller ikke at det er søgning som besvarer spørgsmålene.
Et site som E har en naturlig stor udskiftning. Der er altid mange som forlader det. Problemet er at der ikke kommer så mange nye til som der forsvinder gamle.
Jeg håber ikke at man tror at en gang Web 2.0 drysset ud over E vil få kunderne til at vælte ind. Det er helt urealistisk.
Efter min bedste overbevisning er vigtigste faktor til at få flere brugere at reklamere mere.
D.v.s. links fra CW og PCW online. Måske i Web 2.0 stil med at vise nyeste spørgsmål som relaterer sig til artiklens indhold !
Evt. indgå noget samarbejde med nogle gymnasie/datamatiker sites som ikke konkurerrer med E om at linke til E.
*GAAAB* E er et produkt afdets brugere, E er 'en vejs', E er autodidakt og kan ikke ejes. E handler alene om viden og kan derfor ikke indeholdes i én entitet.
Og så igen; der er altid et team der gør en forskel ...
Idet jeg er enig med arnes betragtninger omkring søgefunktionen og andet, ser tallene for mig desværre ud som din første ascii grafik og ikke din anden. Jeg prøvede for sjov at lave en gennemsnitsberegning får årene og den ser sådan ud
-- og jeg oplever også klart, at færre spørgsmål finder vej til min mailboks (måske justeringer af kategori-abonnering spiller ind, men næppe troligt med den nedgang, jeg har oplevet på mindst 66%, og nogle få mindre kategoriers fra- og tilvalg !-)
-- men til gengæld er det også min oplevelse, at arne_vs sidste statistik afspejler virkeligheden, og een af de ting, jeg har registreret er, at færre førstegangsspørgere bruger de fulde 200 point i deres første spørgsmål !o]
Statistik kan sandelig bruges til mange ting. Jeg skrev 27/07-2008 11:09:53 som en af mulighederne. Ekspertens søgefunktion er bestemt ikke verdens bedste. Søges der på google har man lynhurtig brugbare løsninger og ikke flere år gamle uduelig spørgsmål på eksperten.
Nu skal man jo huske at der findes løgn, forbandede løgn og så statistik og at man stort set kan bevise hvad som heldst med statistik. Hvem af os der har ret ved jeg ikke, jeg håber at det er Arne og under alle omstændigheder får vi det jo af se i løbet af et par år.
Man kunne så håbe at der kom nogle tiltag der kunne vende udviklingen til en opadgående tendens, ligegyldig om det er det ene eller det andet der gælder i dag
Der er heller ikke tvivl om (med al respekt til Co- og Admins) at IDG INTET gør ved det - og har nærmest aldrig gjort.
Jeg har logget på idag - jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst var online? Jeg har været bruger herinde siden 2001 - og kan udemærket huske hvor meget jeg hjalp (og fik hjælp naturligvis).
Karma (ingen handling), forskellige jagte internt, (IDG handler stadig ikke), MASSER af fejl i kodningerne, ustablie servere og 4000 andre ting er med til at Exp.dk er hvad det er idag.
Ingen gider læse på hjemmesider lavet i Powerpoint i 1998 (med hjælp fra Word) som IKKE er opdateret. Hey? Er Exp.dk meget bedre? Der er intet sket herinde! Jeg synes det er det mest pinlige af et seriøst firma kan lade sådan en side gå hen. Jeg tror endda jeg har flere mails fra IDG der lover "at det vil der blive gjort noget ved i foråret" "Senest" - altså 2004 eller 2005 - eller begge dele. Der er STADIG intet blevet gjort.
En gang kæmpede man for point (om man ville ha dem eller ej) - men mest for hjælpens skyld. Idag gider jeg ikke tænde computeren for at gå herind - og folks problemer er IKKE blevet mindre - men Exp.dk oplever samme "overhaling" som Google sørgede for med Altavista sidst i 90´erne. Amino mv. (som i mine øjne ikke er verdens fedeste side) tager "kunderne" fra Exp.dk.
Ideen var go (er go!) - men opfølgning er non-existing - www.exp.dk og www.eksperten.dk er intet værd idag i min øjne. Engang var der også svar efter 2-4 minutter.
ÆRGELIGT IDG. Jeg tror de i MANGE øjne har prioriteret MEGET forkert.
htmlkongen: Jeg vil ikke give dig ret i at IDG intet har gjort for Eksperten. Dog er jeg klar over, at det skyldes at jeg ved ting som I af gode grunde ikke ved noget om ;)
Dine andre punkter:
* Karma (ingen handling): De fjernede det da - det er da også en handling ;)
* MASSER af fejl i kodningerne: Lad os bare sige, at der var en stor årsag til at IDG valgte at kode alt om fra bunden. Så ja, den nuværende version er ikke kodet skide godt.
* ustablie servere: IDG har (af flere omgange rent faktisk) optimeret både servere og kode for at få Eksperten til at køre mere stabilt, og det synes jeg er lykkedes.
Vi kan dog hurtigt blive enige om, at det har taget alt, alt for lang tid for den nye version at blive udviklet, og det har jeg også pointeret over for IDG, og de er heldigvis enige - det går ikke altid som man (forsøger) at planlægge det.
Mht. E-Nye nr. 170, så kan jeg ikke se hvad det har med sagen at gøre. Må vi ikke ønske jer en god sommer?
Hvorfor pokker alt det snak om at der ikke sker noget og regne på statistikker? Hvorfor ikke bruge tiden på at besvare nogle af alle de spørgsmål der rent faktisk bliver stillet? ... sådan at dem der bruger experten også bagefter bliver ved med selv at hjælpe andre?
Det skulle jo nødig ende som en "intern" diskussionsklub. :)
Jeps ved godt Karmaen er smuttet - og det er blevet bedre - men jeg husker også en liste (mener det var Bufferzone) som oprettede fejl og manger. Der kan IDG jo starte? der er stadig MASSER af gå i gang med - men ja små 500 svar om dagen er jo værd at tage med :-) Besvarer du 300 af dem? ;) hehe.
Men som tidligere nævnt her i spørgsmålet, så indeholder den nuværende version så mange fejl, og er kodet så dårligt, at det kun kunne betale sig at starte helt forfra.
I bund og grund er vi jo alle enige om tingene.. :-)
Synes bare det er ærgeligt at "toppen" ikke har set hvor vigtig en side det er - og satset ligeså højt.
Jo synes det er fint med det nyhedsbrev :-) - men er det virkelig det eneste der er sket på siden i så mange måneder? Hvad blev der egentlig med harddwarekast - lever det endnu?
Jeg må hellere spørge uvidende (og ikke opdateret) som jeg er:
Hvad er planerne fra IDG i fremtiden? (Fremtiden: Inden nytår :-) )
Som flere her på listen ved, så var vi nogle der for en håndfuld år siden arbejde med at lave en noget anderledes udgave af et IT-videndelingsfora. At vi desværre var nogle år forud for vores tid og ikke lykkedes med at få fremskaffet den fornødne kapital er jo blot træls historie.
Jeg tror fundamentalt stadig på, at de drivkræfter der ligger i: Videndeling, respektfuld og rimelig kommercialisering, udkomme til dem der engagerer sig, mulighederne for til alle tider at tilføje / redigerer i / slette egne indlæg, anvendelsen af også levende medier, mulighederne for selviscenesættelse og ikke mindst udbredelse til flere platforme har et storartet fremtid.
Nej, E som vi kender den her og nu er en uddøende race. Alting har sin tid ...
Uha ja, eksperten.dk vil helt sikkert eksisterer i mange år fremover. Det er dens nuværende format jeg betvivler, men her kan jeg forstå at man fra ejers side er opmærksom og barsler med en fornyelse af E.
kunne nu godt tro at folk har færre problemer idag end tidligere.
Hardware virker måske bedre og mere stabilt
styresystemer fungerer som jeg ser det bedre i dag end førhen
Har ikke selv fundet seriøse danske konkurenter til E!,som jo burde være der, hvis behovet var til det. hak endelig på mig for den
spywarefri med flere har givetvis aflastet sikkerhedskategorien en del
tror faktisk folk har fundet ud af at søge mere herinde. en overgang hjalp jeg dagligt eller ofte folk med tv out, det ebede stille og roligt ud og folk fandt svarene selv tror jeg. google kan jo lidt der også
der er måske med tiden kommet langt flere nichefora som med kvalitet og viden er meget fokuserede hvor E! fokuseer bredt, et ex kunne være fotofora
Det tror jeg generelt du har ret i :-) - dog tror jeg ikke generelt det bliver mere stabilt.
Hvis vi ser bort fra Vistas startproblemer (som unægteligt i stor grad er der endnu) - vil der fortsat være ged med computere rundt omkring. TV out er i mine øjne heller ikke noget folk VIRKELIG bruger idag. Så det kan også hænge sammen med at der kommer nye og mere spændende ting.
Så længe MS laver "Service"-Packs som de gør nu - har IT konsulenterne arbejde! LOL
Jamen sikke da en glad og positiv stemning der er ved at være.
Hov, der er lige et spørgsmål, lige i "min" kategori. Nåh nej, hvorfor nu lige hjælpe med det problem, det nytter jo ikke noget, experten dør jo alligevel.
Hey, "Experten", lige et sted for mig og mit problem. Kigger mig lige lidt rundt. Hov, hvad er nu det, er "stedet" ved at lukke? Nå, jamen så er der nok ikke ret megen hjælp at hente her, må se efter et bedre sted til mit spørgsmål.
De to scenarier kunne i der deltager i den her tråd godt være "ophavsmænd" til.
Visse dage kan man gå ind om morgenen og lige läse om der er nogle interessante spörgsmål. Går man så ind om eftermiddagen eller aftenen er de överste spörgsmål fra morgenstunden ikke forsvundet fra listen. Med andre ord, endnu mindre aktivitet.
Synes godt om
Slettet bruger
07. april 2017 - 08:25#46
Stille og roligt, syntes ikke der sker så meget som før om det er fordi at de er blevet bedre til selv at løse problemer på deres computer tror jeg ikke.
Jeg tror der er flere der opsøger ældre sagen og andre IT klubber / foreninger hvor de møder op for at få hjælp.
Folk er blevet tvunget til at bruge computer og jeg tror mange hellere vil møde op med deres egen computer for at få at vide hvilke knapper de skal trykke på ;-)
"Undersøgelsen viser, at cirka 583.000 personer i alderen 16-65 år "
"mens det er højere, næsten dobbelt så højt (ca. 1 mio.), når det drejer sig om færdigheder i problemløsning med IT (28,4 pct.)"
Der i danmark næsten en million dansker der ikke kan bruge en computer.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.