Avatar billede bjarnebp Nybegynder
26. juli 2008 - 12:16 Der er 5 kommentarer

160 GB harddisk under Windows 98

Hej

Jeg har en 160 Gigabyte harddisk som jeg gerne vil have tilsluttet min PC. Der kører Windows98. Problemet er at systemet kun ser ud til at kende harddiske optil 64GB. Er der muligheder for at formatere større harddiske??

mvh Bjarne
Avatar billede hottadpole Nybegynder
26. juli 2008 - 12:36 #1
Du kan jo altid se om harddisk producenten har noget værktøj, men nu er Win '98 jo ikke helt nyt så chancen er nok ikke så stor.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. juli 2008 - 12:51 #2
Du kører nok Fat 32 med windows 98 og så kan den max se 128 MB.
Avatar billede thov Forsker
26. juli 2008 - 19:14 #3
127GB grænsen har intet med Win98 og FAT32 at gøre.
Det er XP uden servicepacks, og med NTFS, som render panden mod 127GB muren. Kan bundkortet håndtere 160GB, kan Win98 udnytte det hele - klyngerne bliver bare temmelig store.
Avatar billede jhkl Nybegynder
28. juli 2008 - 12:46 #4
127-grænsen har også lidt med win98 at gøre. Hvis du ikke har en driver til win98, som understøtter 48bit lba, så kommer du ikke over de 127.
Avatar billede thov Forsker
29. juli 2008 - 11:00 #5
Hmmm.. Det er mere kompliceret end som så :-( Jeg kommer til at æde min påstand om W98 og >127GB i mig igen - Det er det udskældte  WinME som klarer grænsen, og grunden for min påstand, så forbedringer havde ME trods alt.

Det står altsammen her: http://www.hardwaresecrets.com/article/482/2

I det aktuelle tilfælde, vil en BIOS opgradering måske hjælpe - forudsat bundkortet er med ATA-100 tilslutning, FDISK programmet er nyeste version og data-fladkablet er med 80 ledere.