Avatar billede fbj1 Nybegynder
26. juli 2008 - 10:51 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Strøm til grafik og motherboard

Hej

Jeg vil indledningsvist bemærke, at jeg er ikke er nogen hardware "haj". Min søn har købt nyt grafikkort, strømforsyning og motherboard - det er følgende:

Geeforce 9800 gx2
RaptoxX rt650/750
Gigabyte GA-EP35-DS3P

...og så har han overladt det til farmand at forsøge at få skidtet til at virke. Jeg forsøger at følge diverse manualer, men er stødt ind i et problem.

Problemet er, at strømforsyningens eneste 8-pin stik (det skal i grafikkortet sammen med et 6-pins) hænger sammen med det 4-pin stik jeg mente skulle sættes til motherboard´ets ATX_12V_2X stik - og afstanden mellem de to stik (motherboard og grafikkort) medfører at begge ikke kan sættes i samtidigt.

Hvad gør en klog? Kan jeg eventuelt tage et af de overskydende 6-pins stik og sætte i motherboardets 4-/8-pins ATX_12V_2X stik eller skal jeg forsøge at forlænge 4-pins stikket eller hvad gør man...?

mvh. og på forhånd tak for alle brugbare forslag :)
Avatar billede off-line Nybegynder
26. juli 2008 - 12:43 #1
Du må under ingen omstændigheder sætte andre stik til, end de som passer.
Du skriver, at stikkene hænger sammen, kan du ikke splitte dem ved ledningerne?
Avatar billede Jensen DK Novice
26. juli 2008 - 12:47 #2
Du er ude hvor du er nød til at få hjælp af en der ved noget om hardware, hvad med ram? og flere andre ting,er CPUen med i bundkortet? du skal ikke forlænge nogen af ledningerne det skal passe, du kan nemt ødelægge en masse og så er pengene spildt.
Avatar billede fbj1 Nybegynder
26. juli 2008 - 13:07 #3
Ledningerne kan ikke splittes - 4-pins stikket tager sin udgang i 8-pins stikket.

Det med at få hjælp - den er jeg med på. Det er derfor jeg spørger her :-) Ram er i orden og det samme med CPU (Core2 Quad Q9300).
Avatar billede Jensen DK Novice
26. juli 2008 - 13:17 #4
Der er nogen ting der kræver at man kan se tingene, kan du tage nogen billeder og lægge dem ind her så vi kan se hvad du mener.
Avatar billede fbj1 Nybegynder
26. juli 2008 - 13:59 #5
Avatar billede off-line Nybegynder
26. juli 2008 - 14:17 #6
Når jeg søger på google efter RaptoxX rt650/750 får jeg kun link på russisk og fransk.
Det lille firkantede stik skal jo i bundkortet før det kan køre. De korte ledninger
er mig en gåde. Er strømforsyningen købt til netop det bundkort?
Avatar billede Jensen DK Novice
26. juli 2008 - 14:24 #7
Hvis den strømforsyning passer til bundkortet så findes der nogle adabter ledninger med stik på, sådan at det passer i bundkortet, det må i kunne søge på prodocentens hjemmeside af enten bundkortet eller strømforsyningen.
Avatar billede fbj1 Nybegynder
26. juli 2008 - 14:25 #8
Strømforsyning er købt ved SHG, som også har forsynet os med bundkort, CPU og grafikkort... Den hjælpsomme supporter var opmærksom på, hvilket grafikkort der skulle forsynes med strøm, men bundkort blev kun nævnt i forbifarten.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. juli 2008 - 14:28 #9
Jasveq du kan klikke til H for skrivefeltet i Google på sprogværktøjer, så kopier du teksten ind vælger sprog og så oversætter google det hele.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. juli 2008 - 14:28 #10
Jeg kom til at tænke på, om bundkortet får den fornødne strøm, som ellers kommer
fra det lille firkantede stik, fra stikkene til grafikkortet i stedet? det kunne
være forklaringen på de korte ledninger. Har man et grafikkort, som ikke skal have
særskilt strøm, så er der brug for det firkantede stik??? Har du prøvet at boote op
med ledningerne, som de sidder nu?
Avatar billede off-line Nybegynder
26. juli 2008 - 14:31 #11
silbidor - ja det ved jeg godt, det er også en god ide. Men desværre kommer der,
når det drejer sig om fagudtryk, ofte sære ting ud af:)
Avatar billede fbj1 Nybegynder
26. juli 2008 - 14:35 #12
Strømforsyningen er beskrevet her - på dansk:

http://tinyurl.com/5ssvug

Jeg har ikke forsøgt at starte med det nuværende set-up, da jeg lige ville høre lidt mere fra eksperterne.. :-)
Avatar billede Jensen DK Novice
26. juli 2008 - 14:40 #13
Prøv enten kører den eller også gider den ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. juli 2008 - 14:40 #14
Ja ok din søn er sandelig flot kørende:) Jeg mener ikke der kan ske andet ved at
prøve på at starte op, end at det ikke lykkes. I så fald skal du sandsynligvis,
som du selv er inde på, have en forlængerledning, til firkant stikket.
Avatar billede fbj1 Nybegynder
26. juli 2008 - 14:43 #15
OK - jeg vender tilbage når det er afprøvet.. tak for hjælpen indtil videre.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. juli 2008 - 14:48 #16
Det ser ud som om ramene sidder en i gul og en i rød sokel, mon de skal sidde i ens farve?
Avatar billede off-line Nybegynder
26. juli 2008 - 15:14 #17
Hvis cpu er Core 2 Duo skal rammene vist sidde i samme farve, ellers er det
vist ikke vigtigt. Men det må stå i manualen til bundkortet.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. juli 2008 - 16:03 #18
Mener at jeg har læst et sted at det har betydning.
Avatar billede fbj1 Nybegynder
26. juli 2008 - 16:25 #19
For så vidt angår farverne og ram, så er det godt spottet.... det anbefales godt nok i manualen, at de parres i farver for at få optimal udnyttelse af ram/cpu. Det er ikke et krav, men det anbefales som sagt.

Jeg har så forsøgt at starte skidtet op uden 4-pins i bundkortet og det var desværre ikke en succes. Så jeg må hellere ringe til shg på mandag og høre, hvad de vil anbefale.

Under alle omstændigheder, så siger jeg tak for at I gad at sidde inde i det gode vejr og vejlede mig. Lægger I ikke lige et svar hver, så jeg kan dele pointene ud.

mvh, fbj
Avatar billede off-line Nybegynder
26. juli 2008 - 17:32 #20
Takker, men lad os høre nærmere:)
Jeg er nu lige kommet hjem efter en spadseretur i solen på 70 minutter. Pyhh!!!
Avatar billede Jensen DK Novice
26. juli 2008 - 19:46 #21
ok held og lykke.
Avatar billede Jensen DK Novice
26. juli 2008 - 19:49 #22
Der findes sikkert et forlænger kabel, hvis du klipper ledningerne, og selv laver en forlængelse så er der sikkert ingen garanti på den strømforsyning.
Avatar billede fbj1 Nybegynder
29. juli 2008 - 23:57 #23
Jeg måtte bytte strømforsyningen... det ene 8-pin stik der sad på Raptoxx´en var til bundkort. Så det blev til en tilsvarende 750 W strømforsyning fra Corsair, hvilket også var billigere. Sådan kan det gå. Igen tak for hjælpen :-)

mvh.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juli 2008 - 00:28 #24
Selv tak! Godt det nu er kørende med med den rigtige strømforsyning:)
Avatar billede Jensen DK Novice
30. juli 2008 - 06:21 #25
Godt at det blev løst.