Avatar billede Six Nybegynder
25. juli 2008 - 00:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Støj på laptop lyd

Hej eksperter.

Jeg har et problem med lyden på min nye laptop, der er en konstant støj på, når jeg har headset koblet til via. jackstik.

Maskinen kører windows vista home.

Hvis jeg muter lyden, så forsvinder støjen også, men så snart jeg skruer lyden op på bare 1, så kommer støjen tilbage - støjen har altid samme volume. Så det vil sige, støjen er lige kraftig, hvad enten jeg sætter vol til 1 eller 40. Jeg fatter ikke hvad der går galt, men det er sindsygt belastende at høre på.

Kender nogen til dette problem? og kender nogen eventuelt en løsning, der ikke kræver at købe et externt lydkort? Der må jo være et eller andet galt et sted, en setting eller noget.

På forhånd tak :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2008 - 01:11 #1
Det kan være at det er nogle ledninger, der ikke er afskærmet korrekt.

Hvis din laptop er inden for garantiperioden, synes jeg at du skulle kontakte producenten. De vil dog muligvis anbefale, at du bare bruger et eksternt lydkort.
Avatar billede Six Nybegynder
25. juli 2008 - 01:38 #2
hey surfer - jeg tror jeg har fået løst problemet. Støjen er ihvertfald væk efter en driveropdatering. Så om ikke andet, kan jeg konkludere, hvis den opstår igen - at det må være software-skabt.

Men, det var også underligt - når jeg gik ind i start menuen og bevægede musen fra menupunkt til menupunkt, kunne man høre det i lyttelapperne, når den skiftede menupunkt. Sådan en svag brummen. Men heldigvis er dette irritations-moment væk.. forhåbentligt forevigt  ;)

Smid et svar, og du får point. Da din løsning jo, er sidste udvej :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2008 - 01:42 #3
Nah.. jeg springer over, mht til points.. :-)

Jeg kan huske at min gamle Commodore 64 (og muligvis også andre PC'er) lavede en lyd, når man scrollede en liste.. eller også holdte den op med at lave lyden..

Prøv lige det her:

Klik på Start knappen, vælg Kør.., indtast cmd og tryk på ENTER tasten

Hvis du har installeret Windows på drev C:, og står på C:, skriver du følgende efterfulgt af et tryk på ENTER tasten:

cd \

Derefter skriver du (husk ENTER):

dir /a/s/o

Dette vil liste samtlige filer og mapper der ligger på dit C: drev.

- Kan du høre nogle specielle lyde, når listen drøner forbi?
- Holder lyden op, når den holder op med at liste filer/mapper?
Avatar billede Six Nybegynder
25. juli 2008 - 01:50 #4
nope, ingen specielle lyde - efter opdateringen.

Men jeg er tilgengæld sikker på at den opgave ville have givet den brummende lyd, som når jeg markerede menupunkter. - Det var lidt som om at når processoren lige skulle lave lidt, så gik lyden i.

Det er sgu lidt et sært fænomen, synes jeg.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2008 - 01:53 #5
Man kan normalt også teste det, ved at tage fat i scrollbaren i browsere, og scrolle med den.. typisk langsomt..

Men anywayz.. smid selv et svar og snup pointsne.. :-)
Avatar billede Six Nybegynder
25. juli 2008 - 02:00 #6
Det vil jeg gøre :) takker for snakken.

Du kender ikke grunden til at det sker?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2008 - 02:05 #7
I lige måde :-)

Desværre.. ingen anelse..

Hvis du ikke kunne fixe problemet, var det muligvis manglende afskærmning.. og så skal lydkortet kontrolleres af en tekniker.. og det kan blive dyrt, hvis laptop'en ikke er under garanti.. I sådan en situation vil man typisk bare købe ekstern lydkort (f.eks. USB lydkort).

Hvis maskinen ikke var under garanti, og man kan finde ud af at lodde, kunne man muligvis snuppe lydkortet fra en tilsvarende maskine, der var lidt defekt.. med "lidt defekt" mener jeg at lydkortet virker, og noget andet (vigtigt som f.eks. skærm eller motherboard) ikke virker.. Reparation af skærme og motherboards kan nemt koste 2000 - 3000 kr, hvis ikke mere..
Avatar billede tizmo Nybegynder
30. marts 2009 - 23:23 #8
Jeg hopper lige med på vognen her, kan se at emnet er ved at være lidt gammelt, men jeg oplever det samme problem, med meget støj fra min bærbare pc.. støjen er dog konstant ./ Jeg prøvede det cmd som du skrev surfer, og kunne høre mange lyde da den skrev den liste.. og der er konstant en summen , nogen ide til hvad man kan gøre?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. marts 2009 - 00:00 #9
Desværre.. jeg ved ikke hvad man kan gøre.
Man kan sende den ind til reparation, hvis der stadigvæk er garanti på den.
Ellers skal man nok købe et ekstern lydkort (f.eks. med USB eller PCMCIA interface).