Avatar billede fenner Nybegynder
24. juli 2008 - 21:34 Der er 10 kommentarer

Hjælp til prissøgningsmaskine

Hej

Jeg er lidt på bar bund mht. en prissøgnings hjemmeside der indhenter priser fra div. nethandelhjemmesider.

Hvad skal der til at lave sådan en?
Avatar billede ebea Ekspert
25. juli 2008 - 00:16 #1
Prøv at kigge på http://www.pricerunner.dk/  og flere andre i samme kaliber, så får du en fornemmelse af, hvor kæmpe et arbejde det er at stable noget på benene, der kan bruges til noget fornuftigt.
Avatar billede fenner Nybegynder
25. juli 2008 - 21:25 #2
Jeg tænkte på noget som findspil.dk
Avatar billede euhp Nybegynder
26. juli 2008 - 01:18 #3
Du skal starte med at fange nogle butikker som vil være med i det gratis. Få dem til at uploade filer hvor data fra dig kan parres med deres priser... og gør det hver dag... altså du skal skrive et script til dem som de skal køre hvert døgn for at generere csv filer som du så downloader via scriptet hvert døgn.

Det er ikke noget man bare lige gør.
Avatar billede keysersoze Guru
26. juli 2008 - 01:25 #4
Nu skal man selvfølgelig passe på med hvad man siger, men umiddelbart det er ikke så vanvittig svært igen - det svære består i at skaffe indhold, besøgende, at få optimeret og evt statistik samt alt det der ikke har med selve prissammenligningen at gøre (forum, kommentarer...). Alt dette tager tid og det er også en meget vigtig faktor i denne type projekt.

De fleste steder vil du kunne få leveret et feed af produkter til selve priserne - men produkterne i sig selv skal formentlig oprettes med flere data end bare navn og pris og så begynder man formentlig selv at skulle lidt på arbejde.

asp/php/.net, en rigtig god database-struktur i mysql/mssql og en masse tid - så er man kørende.
Avatar billede euhp Nybegynder
26. juli 2008 - 02:13 #5
Joh, men han har en idé men er ikke engang i tænkefasen. Men det ER faktisk omfattende. Det er derfor der kun er temmelig store virksomheder som kører sådan noget. Fx edbpriser, spilpriser osv - som køres af Forlaget Aller.

Det kræver at man allermindst har en ganske solid målsætning med siden. Kunderne (shops) skal få noget ud af det. Det koster temmelig mange penge at promovere sig selv på den måde.... ellers er man død før man bliver født.

Anyway. Har selv rodet med import/eksport fra distributører og også edbpriser eksport osv. Der er ret mange ting som skal spille sammen... det var det jeg mente med det, og er man den lille så skal man ikke regne med at man kan stille samme krav til databehandlingen som Aller gør (de har en klar datadefinition).
Avatar billede fenner Nybegynder
26. juli 2008 - 08:52 #6
Jeg har bare på fornemmelsen at der er flere måder at gøre det på. Jeg ved at der er nogen sider der bruger en bot. Jeg prøver at skrive til findspil.dk og høre fremgangsmåden :-)
Avatar billede keysersoze Guru
26. juli 2008 - 09:27 #7
en bot, screen scraper, er selvfølgelig en mulighed - det er bare ret så avanceret og samtidig er det næppe alle der ønsker det for slet ikke at glemme om det er lovligt eller ej. Se evt diskutionen omkring det her; http://www.amino.dk/forums/t/38606.aspx
Avatar billede fenner Nybegynder
26. juli 2008 - 12:50 #8
Tak for svar, så kom jeg lidt nærmere :-)
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2008 - 10:43 #9
lukketid?
Avatar billede allanmc Nybegynder
30. september 2008 - 00:27 #10
Afhængigt af hvilke forhandlere og produkter du skal have fat i, så er der mange der gerne vil give dig et feed med de nødvendige oplysninger om deres produkter.

Jeg har selv en prissammenligningsside på hobby basis, og jo i startet kræver det naturligvis lidt at få det hele op at køre, men hvis du laver det smart og dynamisk nok, så kan du godt få det hele til at køre næsten ad sig selv bagefter :-)

Da jeg ikke har kunnet få kontakt til et par af de store virksomheder jeg skal bruge så har jeg set mig nødsaget til at bruge screenscraping der. Men for en sikkerhedsskyld har jeg i min datafeed forespørgsel pr email også skrevet til dem at jeg screenscraper deres side, og at de må sige til hvis de ikke ønsker dette - og der er i hvert fald ingen der har meldt negativt tilbage endnu...