Avatar billede okkels Nybegynder
23. juli 2008 - 13:06 Der er 4 kommentarer

2 skærme koblet op på intel 82865g-grafikkort?

Hej Eksperter.

Jeg har en maskine med et intel 82865g-grafikkort. Pt. med en 19" skærm koblet på, der kører 1280x1024 i opløsning.

Mit spørgsmål går på, om jeg uden videre kan koble en ekstra skærm på og udvide mit skrivebord ad den vej?

Jeg har læst lidt rundt og kan se, at jeg selvfølgelig kan købe en splitter, så jeg får samme signal på de to skærme - men det er ikke det, jeg er ude efter.

Kan man købe en splitter og så via grafikkortet eller windows xp gøre det på en måde, så man f.eks. kommer til at køre en opløsning på 2560x1024 pixels?

Eller skal jeg ud og købe et nyt (eller et ekstra) grafikkort til maskinen?

Maskinen skal bruges til ret tungt, grafisk arbejde (Adobe CS3-pakken). Ved ikke om det har nogen indflydelse på en mulig løsning, but now you know! :-)

Håber på jeres kyndige ekspertise!
Avatar billede hans_henrik Nybegynder
23. juli 2008 - 13:19 #1
Hvis du skal have 2 skærme til din maskine, skal du have 2 skærmkort. eller 2 udgange på dit skærmkort.
Resten styres fra skærmkort softwaren og Windows system opsætning. (Hvis du kører Windows)
Avatar billede okkels Nybegynder
23. juli 2008 - 13:27 #2
OK - det tager jeg som bekræftelse på, at det ikke kan lade sig gøre med det nuværende setup.

Hvilket grafikkort vil I anbefale at købe og sætte i, hvis det skal kunne klare to skærme og i øvrigt arbejde med grafik.

Tak.
Avatar billede Beach Mester
24. juli 2008 - 03:04 #3
Nu skriver du "tungt grafisk arbejde" men hvilken størrelse filer / opløsninger tænker du at arbejde på?

Hvis det er MEGET store filer i 100Mb størrelsen så skal du nok tænke mere i (meget) mere ram, en heftig cpu og et par vanvittig hurtige diske. Sekundært skal du ud og handle et grafikkort med 2 alm. dvi udgange der kan arbejde med dualscreen.

Et par Eks--->
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=15&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal100=&Direction97=2&Sorted97=1073741824&Equal96=&Direction102=2&Sorted102=&Direction743=2&Sorted743=&Direction937=2&Sorted937=&Direction27034=2&Sorted27034=&Direction671=2&Sorted671=2&Equal31283=&Equal746=&Equal1910=&Equal28958=&True1912=&Trueval1912=28196&True28869=&Trueval28869=117616&True1914=&Trueval1914=28199&True26090=&Trueval26090=98064&True28706=&Trueval28706=115930&Submit.x=18&Submit.y=10

Jeg har valgt kort med min. 1Gb ram, men 512Mb kan også bruges da det jo ikke er levende billeder der skal renderes. Det tunge arbejde i billedbehandling ligger i cpu, ram og dine diske der bruges rigtigt meget pga. størrelserne på filerne.

Er vi i en lidt anden boldgade og snakke om måske 10Mb billeder så kan du nok klare dig med 4Gb ram, og en dualcore cpu på omkring 2GHz for at få en OK flow på dit arbejde.

Men lidt mere omkring dit budget, din maskine, dine forventninger og ikke mindst skærme ville kunne give et lidt bedre billede af hvad man skal anbefale... Og så også et lille praj om hvor store filer du tænker på at lege med. Den størrelse har RET MEGET at sige omkring hvad grej der egner sig bedst til dine forventninger:-)

Jeg sidder selv lige PT og leger med lidt HDR-foto på en gammel bærbar Celeron 1.73GHz med 512Mb ram, men da jeg ikke skal nå noget så er det mig ligegyldigt om det tager 10 eller 20 min. at rendere et billede ud fra 5-6 RAW 10Mpixel billeder (har ferie lige nu, så det er sommerhuscomputeren der kører!)... så jeg overlever. Men skal man hver gang man køre et filter på et billede i PS vente SÅ længe så kan det godt gå hen og blive et voldsomt problem med al den kaffe og cola der skal igennem tarmsystemet i ventetiderne *LOL*

Håber du kan følge mig. Lige nu så er du bare en der søger en bil der kan køre hurtigt. Men du skriver ikke om du kan skal køre i københavn centrum eller forventer at blive inviteret til le-mans næste år:-)

//Beach
Avatar billede okkels Nybegynder
28. juli 2008 - 13:16 #4
Hej Beach

Tak for dit svar / kommentar. Kan se jeg skal uddybe noget mere inden du kan komme til at give et revisende svar, så det forsøger jeg! :-)

Der er tale om grafisk arbejde af varierende intensitet - nogle af filerne nede omkring 10 MB, mens de tungeste nok sniger sig op omkring 150-200 MB (indesign-dokumenter med 80+ sider).

Budgettet - tjah, bum-bum... det bedste til prisen er vel altid at foretrække! :-)

Inden jeg kaster mig over at kigge efter grafikkort mv. lyder det dog til, at jeg ligeså godt kan gå ud og investere i en helt ny pakkeløsning, idet jeg tvivler på den maskine, jeg havde afsat til opgaven, kan løfte det i praksis.

Hvis du (eller andre) skulle finde et setup (maskine+skærm) velegnet til ovenstående, hvad ville du så anbefale? Jeg går ud fra, at hvis der bliver købt en tilpas stor bredskærm, kan dette løse opgaven ligeså fint som de to gamle 19" jeg havde tænkt mig en brug.

P.f. tak.