Avatar billede 2bak Nybegynder
22. juni 2001 - 21:46 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Bundkort kaput?

Min svigerinde har en Newtech PIII 450 på et MicroStar MS6163 bundkort.
I dag, da hun tændte for maskinen, hylede den helt vildt, og BIOS-booten
viste mærkelige tegn og var ulæselig, og den kom naturligvis ikke videre.
Hun genstartede og denne gang komplet sort skærm, og ingen aktivitet
overhovedet, hverken blæser eller noget.

Er mobo mon ikke gået død?
Det kan vel ikke være CPU\'en?
Ingen overclocking her.
Avatar billede flemei Nybegynder
22. juni 2001 - 21:51 #1
Der er flere muligheder. Det kan meget vel være PowerSupply, Grafikkort, eller Motherboard. Motherboard tror jeg personligt ikke på. Prøv de andre to muligheder først. De er hurtigst at udskifte.
Mvh.
  FleMei
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juni 2001 - 21:56 #2
Hvis jeg må komme med et godt bud, vil jeg umiddelbart tro det er din processor der er blevet overbelastet, måske fordi blæseren er gået sig en tur. Har selv haft den oplevelse ;o(
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juni 2001 - 21:57 #3
Prøv at åbne kabinettet og se om blæseren til Cpu er stoppet!
Avatar billede 2bak Nybegynder
22. juni 2001 - 22:05 #4
Maskinen er helt død. Blæser kører ikke, ingen lys på fronten - ingenting!
Så kan det vel ikke være CPU\'en...?
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juni 2001 - 22:12 #5
Ku\' tyde på at den Power Supply er kaput, du kan i bedste fald håbe på at det kun er den, men hyleriet skyldes som regel en overbelastning, navnlig af CPU, men andre ting kan ha\' været årsag til nedsmeltning.
Strømforsyningen kan også hyle ved en kortslutnin af Sekundæren, dvs. den side der leverer strømmen til mobo m.m.
Er blæseren i strømforsyningen også stoppet?
Avatar billede 2bak Nybegynder
22. juni 2001 - 22:16 #6
Nej, heller ikke liv i PSU\'ens blæser.
Jeg sidder ikke lige ved siden af maskinen, men ringer løbende til hende, mens vi skriver dette :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juni 2001 - 22:33 #7
Din svigerinde er ikke kommet til at lukke for en afbryder på bagsiden af kabinettet, der e nogle kabinetter der harr en hovedafbryder siddende der!
Avatar billede 2bak Nybegynder
22. juni 2001 - 22:46 #8
Det tror jeg ikke, men undersøger det i morgen.
Kan PSU-blæseren overhovedet starte, hvis mobo er fucked up? Kontakten bagpå får jo i sig selv ikke PSU-blæseren til at gå igang. Det sker ved at starte maskine foran, dvs. gennem mobo !
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juni 2001 - 23:09 #9
Det er heller ikke alle kabinetter der har en afbryder siddende bagpå, det var bare noget der slog mig.
Vi venter og ser hvad du finder ud af i morgen!
Avatar billede nuke_boy Nybegynder
23. juni 2001 - 01:14 #10
Jeg tror, at det er bios\'en der er gået sig en tur... fordi, jeg har prøvet, at tage min bios ud af min comp...
og så var der ingen aktivitet... så det er ikke Motherboardet...
og hvad Grafikkort angår... så vil computeren bippe X-antal gange, hvis det var det der var røget sig en tur...

Jeg tvivler også på, at det er motherboardet, eller CPU\'en for den sags skyld :)

Avatar billede nuke_boy Nybegynder
23. juni 2001 - 01:15 #11
Sorry for den \"dobbelt konfekt\" jeg fik fyret af i det svar :)
Avatar billede 2bak Nybegynder
25. juni 2001 - 20:34 #12
Det lykkedes mig idag få den tændt mobo ved at tænde/slukke masser af gange, og fik så hyletonen. Den går ikke videre. Jeg afbrød kontakten igen. Derefter ville den ikke tænde.
Jeg tror fejlen ligger i mobo eller bios. En defekt PSU kan vel ikke starte (en gang imellem)? Jeg tror heller ikke på defekt AGP grafikkort, for så ville den bippe blot et gange, ikke hyle.
Jeg tror heller ikke PIII\'eren er gået, for blæseren kørte.
Kan jeg selv skifte BIOS\'en? Jeg synes den sidder ret godt fast... Det er en Award PCI/PSN 686.
Og kan den overhovedet købes i løs vægt?
Avatar billede flemei Nybegynder
25. juni 2001 - 20:52 #13
Hej 2Bak
Det, at du kan starte maskinen flere efterfølgende gange, og derefter igen få fejlen, tyder meget på en fejl i PowerSupply. Denne type fejl er set mange gange, og skyldes en periodisk, og måske termisk betonet fejl i elektronikken i PSU. En kold-lodning er også en mulighed, men selv en Powersupply er HighTech, så fejl i disse er meget svære at spore. Skift den PSU. Det kan ganske simpelt ikke være BIOS. Den har intet (læs INTET) med powerup at gøre. Frakobel evt. Power fra Motherboard, og forsøg at starte maskinen. Hvis denne stadig ikke starter (blæser og HDD), så er du helt sikker på, at det er PSU. Denne skal nemlig starte, blot der er lidt belastning på denne.
Avatar billede 2bak Nybegynder
25. juni 2001 - 21:07 #14
Flemei, det lyder rigtigt i mine ører - og hvis det er det, så bliver hun også glad. Jeg vil lige prøve at frakoble mobo i morgen. Jeg venter med point :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juni 2001 - 21:11 #15
2bak> Der kan godt være noget om det flemei skriver, at din Psu er stået af, en switched power modul vil hyle med en meget høj tone hvis den er kortsluttet på sekundærsiden. jeg kender det fra tv, hvor en kortslutning i liniedelen eller højspændingen får PSU til at lukke af og hyle.
Rent teoretisk skulle der foreligge en kortslutning i PC.
Avatar billede 2bak Nybegynder
25. juni 2001 - 21:27 #16
Vil mobo evt. have taget skade af en kortslutning?
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juni 2001 - 21:37 #17
Normalt kun hvis den får overspænding.
Har du undersøgt om der ligger en skrue eller noget metal under mobo der kan kortsluttet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juni 2001 - 21:38 #18
Bruger du metalafstandsstykker under dit mobo skal du være opmærksom på at de ikke har fat i noget af printet på mobo!
Avatar billede 2bak Nybegynder
01. juli 2001 - 16:30 #19
Har prøvet psu\'en på mit bundkort. Den kører fint. Så det er alligevel ikke den.
Må så enten være bundkort eller grafikkortet.
Jeg prøver at sætte andet grafikkort i hendes maskine.
Vender tilbage...
Avatar billede 2bak Nybegynder
06. juli 2001 - 00:10 #20
Nyt bundkort sat i. Kan dæleme heller ikke få liv i det... Må så enten være PSU\'en eller CPU\'en.
Starter ca. hver anden gang, men kommer slet ikke ind i bios, og intet output til skærm.
Jeg må prøve en ny PSU.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 00:14 #21
Er du sikker på at alle stik og kort sidder som de skal?
Avatar billede 2bak Nybegynder
06. juli 2001 - 00:21 #22
Ja, det er jeg godt nok... Har også resettet bios med jumper.
Der er lys i en LED på bundkortet, når kontakten bagpå er tændt. Men man skal godt trykke mange gange foran på power, før den starter blæser. Keyboard LEDS blinker helt vildt.
Men den vil ikke videre. Intet at se på skærmen.
Tyder det på CPU-fejl?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2001 - 00:23 #23
Dumt spørgsmål, du har vel ikke byttet om på keyboard og muse stik?
Avatar billede 2bak Nybegynder
06. juli 2001 - 00:25 #24
nej
Avatar billede 2bak Nybegynder
13. juli 2001 - 23:24 #25
Det var PSU\'en.
Har sat en ny i, og nu virker det altsammen.
Da jeg prøvede PSU\'en på min egen, fik jeg den godt nok startet, men jeg prøvede kun den ene gang.
Tak for alle svarene.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. juli 2001 - 23:31 #26
Takker for pointene ;o)