Avatar billede franco Nybegynder
21. juli 2008 - 12:12 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Kopisikring af egne CD/DVD'er

Jeg har brug for at kopisikre egne fremstillet CD/DVD'er. Findes der software til dette brug - og i givet fald hvilken software?
På forhånd tak for svar!
Avatar billede uffesteenberg Novice
21. juli 2008 - 14:03 #1
Spørgsmålet har været oppe tidligere, men jeg kan ikke finde det. Konklusionen var vist, at det kan man godt glemme. Tænk på hvor let det faktisk er at kopiere cd'er og dvd'er fra de store selskaber.. Når de ikke kan finde ud af det, så har du ikke en chance!! Og de få sider jeg faldt over på nettet, hvor man påstod at kunne gøre det, var der tale om firmaer, der krævede 123456789 millioner og en bondegård for det :-(

En anden mulighed er, at gøre det mindre attraktivt, at kopiere dit materiale. Hvis det er video eller foto kan man indsætte "vandmærker" i billedet, så folk ikke har så megen lyst til at kopiere det. Ved lyd kan man forringe lydkvaliteten lidt, dele lyden op i bidder, indsætte bip-lyde eller på anden måde gøre det mindre attraktivt eller mere kompliceret at kopiere.

Man kan også levere materialet på en cd/dvd, hvor det hele er pakket i en såkaldt rar-fil. Denne kan så pakkes ud på computeren, så alt dukker op. Pointen er, at sådan en rar-fil kan beskyttes af et password (som køberen får oplyst). Men det forhindrer jo selvfølgelig ingenting, hvis man videregiver passwordet eller bare kopierer det udpakkde indhold.
Avatar billede ebea Ekspert
21. juli 2008 - 16:07 #2
Her er en artikel til noget som kan bruges til det. En kombination af Software (Nero) og kompatible Brændere. Og hvis du har Nero, så mangler du kun den kompatible Brænder; men læs indholdet i artiklen.

http://www.afterdawn.com/guides/archive/using_securdisc_to_protect_important_data_on_recordable_media.cfm
Avatar billede franco Nybegynder
22. juli 2008 - 18:09 #3
Tak for svar - uffesteenberg og ebea! Det drejer sig om en fagbog, som en god ven har skrevet, og nu gerne vil have at jeg laver bogen til CD. Umiddelbart kan jeg ikke bruge svarene..... men det kan I jo ikke gøre for :-) Derfor vil jeg gerne dele pointene mellem jer - OK?
Avatar billede uffesteenberg Novice
22. juli 2008 - 18:13 #4
Helt i orden med mig. Eller snup dem bare selv...
Avatar billede ebea Ekspert
22. juli 2008 - 18:33 #5
Pointene må du gerne holde. Men har du læst artiklen omkring SecurDisc ?. Har nu selv bestilt selve brænderen til systemet, for at prøve det af. Den anden del af systemet ligger jo i Nero, så den har jeg.
Avatar billede franco Nybegynder
22. juli 2008 - 22:13 #6
ebea; Vil meget gerne hører nyt, når du har afprøvet SecurDisc!
Jeg deler pointene imellem jer - smid et svar!
Avatar billede ebea Ekspert
24. juli 2008 - 17:23 #7
>franco>  Jeg har nu afprøvet det pågældende system "SecureDisc" og det virker ganske super efter det formål det har, nemlig at beskytte data på CD eller DVD.
Det beskytter på 2 niveauer; nemlig med et password, og så kan man bruge en Digital Signatur, som oprettes i systemet, og er en MEGET stærk nøgle, og som skal sendes til den som skal modtage CD'en for at data kan aflæses.
Hvis folk indsætter CD'en i drevet, så er det muligt at se filerne på CD'en, men det er ikke muligt at åbne disse filer, uden at man har password eller nøgle til data.
Hvis en "kreativ" person vil se på data igennem en anden type program til at åbne disse filer, så vil man opdage at alle data er krypteret, og ligner noget fuldstændig uforståeligt roderi af tegn.
Så svaret på dit spørgsmål er, at der findes Software, men i kombination med Hardware, som så til gengæld lige pludselig bliver meget effektivt.

Pris for drev fra LG = 285,- kr. incl. forsendelse
Avatar billede franco Nybegynder
25. juli 2008 - 09:58 #8
ebea; det lyder særdeles interessant:-)
Men hvad med hvis man kopiere sin lovlig købte CD, og bortgiver den sammen med sin nøgle, vil dette så ikke give adgang til data?
Avatar billede ebea Ekspert
25. juli 2008 - 10:18 #9
Jo, du kan jo kopiere CD'er som du altid har gjort. Formålet med systemet er jo kun at password og kopibeskytte de CD og DVD'er man selv ønsker, med eksempelvis omtalte nøgle. Det er ikke noget systemet gør pr. automatik; du bestemmer selv ved brændingen, om du vil sikre din CD/DVD.
Avatar billede franco Nybegynder
25. juli 2008 - 12:52 #10
Jo - men hvis du køber en CD af mig + nøgle/password - kan du så ikke bare kopiere og videregive denne til tredje person sammen med din nøgle/password?
Avatar billede ebea Ekspert
25. juli 2008 - 13:48 #11
Jo hvis du vidergiver din Nøgle/password, så er systemet ikke mere værd, end hvis du videregiver dit Nummer og pin kode for dit betalingskort, til andre. Så hvis du bliver ved med det, så rækker det ikke længere end til det.
Men så er vi jo ude på noget, hvor ingen mennesker kan sikre sig, men hvor det beror på menneskers dumhed.
Men hvis du laver en CD, og skal sælge den til en person, incl.nøglen, så er det vel egentlig op til den person hvad han vil gøre med den, og hvis han videregiver nøglen sammen med CD'en til en tredie person, så er det jo det.
Avatar billede franco Nybegynder
25. juli 2008 - 14:16 #12
OK - men det er jo ikke "folks dumhed" jeg vil gardere mig i mod, men tyveri. Hvis vi udgiver en fagbog på CD, kan den jo nemt kopieres ulovligt, hvis "tyven" videregiver egne nøgle/password. Men det vil helt sikkert afholde nogle fra at gøre det, når man samtidigt skal aflevere egen personlig nøgle/password.

Tusind tak for hjælpen - smid venligst et svar!
Avatar billede ebea Ekspert
25. juli 2008 - 14:34 #13
Jo men hvis en person "stjæler" din CD vil personen jo ikke få noget ud af det, fordi vedkommende mangler nøglen. Nøglen sendes elektronisk pr. email til modtageren af CD'en, og kan ikke bruges andre steder end hvor den pågældende CD befinder sig. Så du vil ikke få kopieret dine data, så de kan ses af andre, medmindre de også har den nøgle som er sendt pr email. Så systemet er som sådan sikkert nok, bare man ikke sender både CD og nøgle til en person.
Du skal jo bemærke at en tyv IKKE kan lave en nøgle til CD'en, men er afhængig af den nøgle der er genereret til den pågældende CD. (Iøvrigt med en krypteret kode på 390 tegn).
Avatar billede ebea Ekspert
25. juli 2008 - 14:36 #14
Du må gerne beholde pointene, da jeg ikke samler på dem. Jeg kan jo ikke veksle dem til kontanter. ☺ ☺
Avatar billede franco Nybegynder
25. juli 2008 - 14:51 #15
Hvis du køber en CD af mig - kan du så ikke kopiere den til 10 venner, hvis du samtidigt giver dem nøglen, som jeg har sendt dig pr. e-mail? (Sorry hvis jeg er lidt tung :-))
Avatar billede ebea Ekspert
25. juli 2008 - 16:37 #16
Nej, for nu er CD'en ikke længere genereret på maskinen med den anden del af systemet, nemlig CD brænderen som hører til systemet.

Det kan godt være lidt kryptisk at forklare, og kan sikkert også misforståes, men jeg håber at du er med.
Avatar billede franco Nybegynder
28. juli 2008 - 16:24 #17
Dvs at brænderen er af afgørende betydning for at kunne kopiere CDén med nøgle.....
Jeg tror jeg bliver nød til at afprøve det selv :-) Tusind tak for hjælpen - og smid så lige det svar - så jeg kan få delt de point - det er jo trods alt det eksperten er bygget op omkring :-)
Avatar billede ebea Ekspert
28. juli 2008 - 16:54 #18
Ja, men jeg samler ikke point, så hvordan du vil fordele dem, er op til dig.
Avatar billede franco Nybegynder
28. juli 2008 - 16:59 #19
Sådan :-)