Avatar billede perry Nybegynder
21. juli 2008 - 09:37 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

format af celle

Kan man beholde  0 foran et tal, uden at formatere cellen til tekst. Mit eget svar er nej. nogen der har et andet svar ?
21. juli 2008 - 09:45 #1
Hvis der skal være et bestemt antal cifre i cellen, kan du klare det brugerdefineret formatering af cellen.

Skal der f.eks. være 3 cifre og du indtster '10-, vil der i cellen blive vist '010' med denne brugerdefinerede formatering: 000
Avatar billede john0000 Nybegynder
21. juli 2008 - 10:38 #2
Gå i formatering af celler, vælg brugerdefineret og sæt to nuller
Avatar billede ebea Ekspert
21. juli 2008 - 11:18 #3
Der er muligheden for at placere f.eks. A1 i B1 med:
="0"&A1
som så kan kopieres videre ned, hvis ønskes.
Avatar billede ebea Ekspert
21. juli 2008 - 11:20 #4
Ovennævnte løsning, er så ikke afhængig af antallet af tal i cellen, hvilket du låses af ved at vælge formatering med antal nuller.
21. juli 2008 - 11:30 #5
ebea>> men det formaterer som tekst. Det var det, spørger ville undgå!
Avatar billede ebea Ekspert
21. juli 2008 - 11:38 #6
Jeg kan ikke rigtig se hvordan det skal blive til tekst formatering. Hvis du f.eks. formaterer hele A1 til tal, så vil du stadig få et 0 foran, med dette eksempel.
Avatar billede jkrons Professor
21. juli 2008 - 11:53 #7
Når du konkatenerer en tekststrkeng "0", med et tal (A1) bliver resultatet en tekststreng, uanset hvordan du formaterer det. For at gøre det til et tal, kan du bruge =VÆRDI("0"&A1), men så forsvinder det foranstillede 0 igen.
Avatar billede ebea Ekspert
21. juli 2008 - 12:10 #8
"jkrons" det var et fint ord "konkatenerer" - i min verden er det en streg. Men stadig kan jeg ikke se at 0 som er et tal, bliver til en tekststreng. Jeg formaterer ikke cellen til tekst (som spørgsmålet gik på) men til tal.
Avatar billede jkrons Professor
21. juli 2008 - 12:16 #9
ebea-> Problemet ligger i at "0" i din formel er en tekst. Anførselstegnene gør det til tekst.
21. juli 2008 - 12:28 #10
ebea>> Du kan teste din formel med denne:
=ER.TEKST('cellereference')

Så får du svaret på, om cellen opfattes som tekst eller ej.
Avatar billede ebea Ekspert
21. juli 2008 - 12:38 #11
"jkrons"  Jeg kan godt "høre" hvad det er du siger. Men matematisk kan du jo stadig gøre handlinger i en tekst streng, selvom du har "&" og ().
Er det ikke sådan i Excel, at ...når et tal er konverteret til tekst, så er det matematisk "dødt". Og sådan opfatter Excel det at det vil være, ...indtil du laver en handling, inde i excel, som gør at du konverterer det tilbage som tal.

Så jeg vil stadig mene at det Perry spurgte om, kan besvares med et ja.
Avatar billede anni_larsen Nybegynder
21. juli 2008 - 15:58 #12
Man kan også formatere cellen under brugerdefineret. Man skriver 0 efterfulgt af # så der er så mange # som der er i det største tal. Så vil det være tal og kan indgå i formler.
23. juli 2008 - 11:00 #13
anni larsen>> Ja, et godt råd kan ikke gives for tit ;-)
Avatar billede perry Nybegynder
25. september 2008 - 22:14 #14
kunne ikke rigtig bruge det til noget, men giver gerne point til det første svar for at lukke det.
26. september 2008 - 11:56 #15
Hvad mener du med, at du ikke kunne bruge det til noget.
Så vidt jeg kan se har du fået svar, der beskriver det du spurgte om.
26. september 2008 - 12:20 #16
Svar!