Avatar billede yuanyang Nybegynder
20. juli 2008 - 12:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Langsom opstart og lukning

Hejsan

Efter at jeg har skiftet mit grafikkort fra et Nvidia 6600GT til et ATI Radeon HD3850 er min PC blevet meget længere tid om at starte og slukke.

Nogen gode bud på årsag og en evt. løsning/forbedring?
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. juli 2008 - 12:20 #1
har du husket at afinstallere Nvidia driverne?
Avatar billede frederikshavn Nybegynder
20. juli 2008 - 15:28 #2
start-kør skriv regedit [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters]
og ændre "EnablePrefetcher" fra 3-5,dette gøres ved at double klikke på EnablePrefetcher, og genstart,så skulle opstarten gerne blive hurtigere
Avatar billede yuanyang Nybegynder
20. juli 2008 - 18:57 #3
Der er ingen Nvidia-drivere tilbage fra grafikkortet, men stadig et par stykker til bundkortet (ethernet mv.).

Rettelsen fra 3 til 5 i regedit gav ikke rigtigt noget.
20. juli 2008 - 19:59 #4
... for en go' ordens skyld; stik os/mig en HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

(Jooo - jeg har 'virus' på hjernen...)

Avatar billede frederikshavn Nybegynder
20. juli 2008 - 20:32 #5
måske microsoft bootvis kan hjælpe
kan hentes her: http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/BootVis.shtml

1.Start med og downloade programmet.
2.Luk alle programmer du har kørende.
3.Pak bootvis programmet ud f.eks på dit skrivebord.
4.Kør bootvis.
5.Vælg menupunktet Trace -> "Next boot + Driver Delays".
6.Et vindue dukker frem -> Klik OK
7.Computeren vil efter et stykke tid genstarte og Bootvis startes automatisk efter genstarten.
8.Vælg menupunktet Trace -> Optimize System
9.Der laves nu en analyse af de filer computeren benytter under normal opstart.
10.Computeren genstarter.
11.Efter genstart sker der en optimering af de filer computeren benytter under en normal opstart.
12.Der vises en dialogboks med "optimizing system".
13.Når dialogboksen forsvinder er operationen udført.
14.Genstart din computer og se og se om den starter hurtigere
Avatar billede yuanyang Nybegynder
22. juli 2008 - 19:01 #6
Har lige haft lidt travlt på arb., så undskyld ventetiden.

Jeg starter lige med karise larry, så jeg ikke kører to løsningsforslag samtidigt. Hvis der ikke er noget at hente her, kaster jeg mig over frederikshavns forslag. HiJackThis-logfilen følger nedenfor:

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\Program Files\Common Files\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe
C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgwdsvc.exe
C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.EXE
C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgrsx.exe
C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgemc.exe
C:\PROGRA~1\Dantz\RETROS~1\retrospect.exe
C:\PROGRA~1\Dantz\RETROS~1\retrorun.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
E:\Logitech\iTouch\iTouch.exe
E:\Maxtor\OneTouch\utils\Onetouch.exe
C:\PROGRA~1\Dantz\RETROS~1\RetroExpress.exe
C:\WINDOWS\MXOALDR.EXE
e:\Logitech\MouseWare\system\em_exec.exe
C:\WINDOWS\system32\CTHELPER.EXE
C:\Program Files\Creative\ShareDLL\CtNotify.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\Program Files\Creative\ShareDLL\MediaDet.Exe
C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgtray.exe
C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe
C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\MOM.exe
C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb04.exe
C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\ccc.exe
E:\Tools\Skype\Phone\Phone\Skype.exe
C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\GoogleToolbarNotifier.exe
E:\USB Sharing\usbshare.exe
E:\palmOne\HOTSYNC.EXE
E:\Tools\Skype\Phone\Plugin Manager\skypePM.exe
C:\Program Files\Outlook Express\msimn.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
E:\Sikkerhed\HiJack This\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://ex35.dk/news.php
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - E:\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: WormRadar.com IESiteBlocker.NavFilter - {3CA2F312-6F6E-4B53-A66E-4E65E497C8C0} - C:\Program Files\AVG\AVG8\avgssie.dll
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O2 - BHO: Windows Live Sign-in Helper - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar4.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Notifier BHO - {AF69DE43-7D58-4638-B6FA-CE66B5AD205D} - C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\3.0.1225.9868\swg.dll
O2 - BHO: (no name) - {C08DF07A-3E49-4E25-9AB0-D3882835F153} - (no file)
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar4.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] Logi_MwX.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] E:\Logitech\iTouch\iTouch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [MaxtorOneTouch] E:\Maxtor\OneTouch\utils\Onetouch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [RetroExpress] C:\PROGRA~1\Dantz\RETROS~1\RetroExpress.exe /h
O4 - HKLM\..\Run: [MXOBG] C:\WINDOWS\MXOALDR.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [WINDVDPatch] CTHELPER.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [UpdReg] C:\WINDOWS\Updreg.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Jet Detection] "C:\Program Files\Creative\SBLive\PROGRAM\ADGJDet.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Disc Detector] C:\Program Files\Creative\ShareDLL\CtNotify.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [amd_dc_opt] E:\AMD\Dual-Core Optimizer\amd_dc_opt.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "E:\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [AVG8_TRAY] C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [StartCCC] "C:\Program Files\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun
O4 - HKLM\..\Run: [HPDJ Taskbar Utility] C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb04.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Skype] "E:\Tools\Skype\Phone\Phone\Skype.exe" /nosplash /minimized
O4 - HKCU\..\Run: [swg] C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\GoogleToolbarNotifier.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOCAL SERVICE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - Startup: HotSync Manager.lnk = E:\palmOne\HOTSYNC.EXE
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = E:\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = E:\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe
O4 - Global Startup: USB Sharing.lnk = ?
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://E:\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - E:\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\windows\system32\nwprovau.dll
O16 - DPF: {029FDBA6-3547-11D7-AA4C-0050BF051A00} (Rawflow ICD Client) - http://downol.dr.dk/download/netradio/Rawflow.cab
O16 - DPF: {07D09E9E-C667-45DD-B035-217BC2A61A3B} (ActiveX sikkerhedssoftware Control) - https://www.portalbank.dk/package/sdc/external/activex/ActiveXSikkerhedssoftware-prod-1.20.cab
O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204
O16 - DPF: {3D6DDD23-870A-4FC8-B3AF-5F67C935A9B7} (Util Class) - https://udstedelse.certifikat.tdc.dk/csp/authenticode/PrimeInkCSP-1204.exe
O16 - DPF: {410A8B3C-7CCB-40E8-8B11-28B099E5C488} - http://tmss.trendmicro.com/Dashboard/controls/activex_10/TMSSReportW.CAB
O16 - DPF: {54BE6B6F-3056-470B-97E1-BB92E051B6C4} - http://h20264.www2.hp.com/ediags/dd/install/HPDriverDiagnosticsxp2k.cab
O16 - DPF: {60EFC337-15C2-4369-B2A0-3429B071D8B8} (Hewlett-Packard Printer Diagnostics) - http://h50203.www5.hp.com/HPISWeb/Customer/cabs/HPISWebManager.CAB
O16 - DPF: {67A5F8DC-1A4B-4D66-9F24-A704AD929EEE} (System Requirements Lab) - http://www.nvidia.com/content/DriverDownload/srl/2.0.0.1/sysreqlab2.cab
O16 - DPF: {74DBCB52-F298-4110-951D-AD2FF67BC8AB} (NVIDIA Smart Scan) - http://www.nvidia.com/content/DriverDownload/nforce/NvidiaSmartScan.cab
O16 - DPF: {D216644A-C6DB-49D9-BBCF-D38FE7991BF2} (Util Class) - https://opdatering.tdc.dk/csp/authenticode/tdccsp-0506.exe
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O18 - Protocol: linkscanner - {F274614C-63F8-47D5-A4D1-FBDDE494F8D1} - C:\Program Files\AVG\AVG8\avgpp.dll
O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~1\COMMON~1\Skype\SKYPE4~1.DLL
O20 - AppInit_DLLs: avgrsstx.dll
O23 - Service: Apple Mobile Device - Apple, Inc. - C:\Program Files\Common Files\Apple\Mobile Device Support\bin\AppleMobileDeviceService.exe
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe
O23 - Service: AVG8 E-mail Scanner (avg8emc) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgemc.exe
O23 - Service: AVG8 WatchDog (avg8wd) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgwdsvc.exe
O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.EXE
O23 - Service: Google Updater Service (gusvc) - Google - C:\Program Files\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: Pml Driver HPZ12 - HP - C:\WINDOWS\system32\HPZipm12.exe
O23 - Service: Retrospect Express HD Restore Helper (RetroExp Helper) - Dantz Development Corporation - C:\PROGRA~1\Dantz\RETROS~1\rthlpsvc.exe
O23 - Service: Retrospect Express HD Launcher (RetroExpLauncher) - Dantz Development Corporation - C:\PROGRA~1\Dantz\RETROS~1\retrorun.exe
O23 - Service: SiSoftware Database Agent Service (SandraDataSrv) - SiSoftware - e:\tools\SiSoftware Sandra Lite XI\Win32\RpcDataSrv.exe
O23 - Service: SiSoftware Sandra Agent Service (SandraTheSrv) - SiSoftware - e:\tools\SiSoftware Sandra Lite XI\RpcSandraSrv.exe

--
End of file - 9491 bytes
Avatar billede frederikshavn Nybegynder
22. juli 2008 - 19:55 #7
hvis du har mail adr.så kan jeg sende dig nogle reg.tweaks som jeg selv bruger,og de virker temmelig godt på min pc,og det er mærkbart
22. juli 2008 - 20:11 #8
Ikke noget at gi' af der.
Du _kan_ disable disse elementer:

* SoundMan
* NeroFilterCheck
* QuickTime Task
* SunJavaUpdateSched
* Adobe Reader Speed Launch

med MSCONFIG ->
http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/msconfig.htm

Registreringsdatabase oprydning kan anbefales ->
RegCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm (Specielt punktet [Register]...)
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.

Husk M$ ServicePack3 til XP -> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&displaylang=da ? EFTERFØLGENDE WindowsUpdate elementer ...

Avatar billede yuanyang Nybegynder
22. juli 2008 - 20:14 #9
Lækkert - rart at vide, at man har en ren comp. Det er lang tid siden, at jeg sidst har fået den checket med HJT. Har kørt ccleaner i weekenden.
SP3 er da ikke noget for mig... eller også forstår jeg ikke dit budskab.

Nu prøver jeg lige frederikshavns idé.
22. juli 2008 - 20:45 #10
Joda - SP3 er lige så vigtig som SP2. Om ikke vigtigere. Indeholder alle tidligere opdateringer + en masse nye !!!
At der står "it-teknikere og udviklere" skal du ikke ta' dig af... Denne metode er hurtigere en via WindowsUpdate og det er samme pakke...

Anbefales kraftigt!
Avatar billede yuanyang Nybegynder
22. juli 2008 - 21:30 #11
OK - den kaster jeg mig ud i.

Jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan mærke så meget på boot og lukning efter at have kørt frederikshavns forslag også, men det virker som om, at Java-drevne applikationer performer bedre, så noget er der da kommet ud af jeres indsats.

Hvad siger I til at dele? Hvis I lige smider et svar altså...
22. juli 2008 - 21:57 #12
Ping...

Tips: Brug DVALE funktionen; virker også under en del (store) spil !!! Så er du på plads efter <20 SEKUNDER ...
Avatar billede yuanyang Nybegynder
23. juli 2008 - 08:35 #13
Bruger også dvalefunktionen, men den har en tendens til kun at virke et par gange i træk. Derefter bliver comp. svær at få kontakt til, og jeg plejer at genstarte. Lidt generende, men ikke det store problem.