Avatar billede rhv Nybegynder
20. juli 2008 - 11:11 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

hvad gør man ved fejlmeldingen: irql_not_less_or_equal?

Hej derude...

Jeg er pænt frustreret over min IBM laptop.

Får denne fejlmelding på vilkårlig tidspunkter. (blå skærm og genstart af computer)

Jeg har nu prøvet at tage den ekstra ramblok ud af computeren for at se om det virker.

Hvad kan man ellers gøre for at rette fejlen og hvad er grunden til denne fejlmelding...

Jeg giver mange point for spørgsmålet da jeg bare vil have løst problemet!

På forhånd tak

/Rasmus
Avatar billede hcma Novice
20. juli 2008 - 11:43 #1
det er en hardware/driverfejl
Får du ikke også en stop-fejl ???
Avatar billede reinelt Nybegynder
20. juli 2008 - 13:17 #2
http://www.eksperten.dk/spm/592687 omhandler samme melding
Avatar billede hcma Novice
20. juli 2008 - 13:49 #3
det kommer altså an på stop-koden, som er laaaaaangt nummer.
Avatar billede rhv Nybegynder
20. juli 2008 - 16:32 #4
jo jeg får en stopfejl... Men skærmen er jo bare blå i 5 sek. og så genstarter den... Så jeg når ikke at læse det hele
Avatar billede rhv Nybegynder
20. juli 2008 - 16:34 #5
Jeg kan bare ikke forstå man ikke kan udbedre sådan en fejl... Jeg har lige formateret computeren, og det hjalp ikke en disse???
Avatar billede hcma Novice
20. juli 2008 - 17:00 #6
så stop genstarten ;o)
1. Klik start og klik kør
2. Skriv i feltet : shutdown -a  (hvis du ikke kan komme til at trykke på start, kan du i stedet trykke: Windowstasten + R)

så genstarter den ikke mere og du får en BSOD du kan læse
Avatar billede rhv Nybegynder
20. juli 2008 - 22:14 #7
oki... Men mener i at det er noget der kan rettes op på igen?? Jeg skal nok skrive fejlmeldingen når den kommer
Avatar billede hcma Novice
21. juli 2008 - 01:24 #8
det er altid et forsøg værd.
men det bliver nok ikke mig, da jeg først vil være tilbage næste week-end
Avatar billede rhv Nybegynder
21. juli 2008 - 14:42 #9
Det hjælper jo nok ikke at formatere gang på gang gør det?
Avatar billede rasm_ar Nybegynder
24. juli 2008 - 20:12 #10
Jeg havde samme problem, som beskrevet ovenfor. Efter rigtig mange velmenende råd måtte jeg opgive, indtil jeg kom i tanke om, at man i gamle dage støvsugede de stationære pc`ere. Det gjore jeg så meget grundig, og siden har jeg ikke haft nogen form for problem med nedlukning af systemet. Jeg pointerer, at jeg har en Stationær PC.
Avatar billede rasm_ar Nybegynder
24. juli 2008 - 20:15 #11
Undskyld, min "Svar" skulle naturligvis være en kommentar
Avatar billede hcma Novice
24. juli 2008 - 21:27 #12
så er jeg tilbage :o)
har du haft nogen BSOD + fejlmelding ??
Avatar billede rhv Nybegynder
25. juli 2008 - 09:05 #13
BSOD??? :-) hvad er det??? HEHE... blå skærm har jeg ikke haft et stykke tid, men er overbevist om at det pludseligt kommer igen....

Det med at stoppe automatisk genstart.... virker det først efter genstart??? for jeg hara ikke haft en blå skærm siden jeg skrev den kommando i start=>kør...
Avatar billede hcma Novice
25. juli 2008 - 10:33 #14
BSOD = Blue Screen Of Dead = Dødens Blå Skærm :o))
Hvis du ikke har haft blå skærm siden, ser det ud til at fejlen er væk.

Under alle omstændigheder bør du lige checke disken for fejl:
Åbn stifinderen -> højreklik på det drev der skal undersøges -> egenskaber -> fanebladet Funktioner -> tryk på Undersøg nu -> sæt så flueben i begge kasser -> og tryk på Start

eller:

gå i start menuen -> skriv kør

i det vindue der kommer op skriver du: cmd

(et dos-vindue popper op)

skriv: c: (for at gå til roden af c:)  (disknavnet der skal checkes)

skriv så: chkdsk /f /r

og lad den køre færdig
Avatar billede rhv Nybegynder
26. juli 2008 - 09:43 #15
okay jeg prøver hcma... :-)= men jeg synes det er underligt hvis fejlen skulle forsvinde uden jeg egentligt har gjort noget ....?
Avatar billede hcma Novice
26. juli 2008 - 09:58 #16
det kunne jo have været "klumper" i strømmen,  eller måske et temporært varmeproblem.
Avatar billede hcma Novice
26. juli 2008 - 09:59 #17
under alle omstændigheder kommer der et lille forsigtigt svar fra mig  ;o)
Avatar billede rhv Nybegynder
27. juli 2008 - 00:46 #18
skal jeg evt. prøve at skille computeren ad og puste den ren med trykluft???? har lige haft 3 BSOD... :-) er ved at lære det....

Jeg kører lige en disk chek...
Avatar billede rasm_ar Nybegynder
27. juli 2008 - 09:27 #19
Du skal støvsuge maget forsigtig (selvfølgelig ikke med kost, som når du støvsuger stuen). tryk på rammen at de sidder fast.