Avatar billede mrradich Nybegynder
17. juli 2008 - 19:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Vista og trådløs netværk

Hej alle

Jeg har lige købt mig en ny PC, en Dell XPS 420 med Vista Home Premium og der ligger Norton Internet Security 2007 på.

Jeg har en belkin trådløs rounter og en belkin trådløs USB adapter sat til Dell'en. Jeg kan godt finde mit trådløse netværk, og når den prøver at logge på tager det meget lang tid for derefter at skrive at der var et problem med at logge på. I Netværks- og delingscenteret skriver Vista Netværk er ikke identificeret (offentligt tilgængeligt netværk) Begrænset forbindelse.

Min gamle stationære med WinXP havde ingen problemer med at komme på det trådløsenet dog med AVG installeret. Min MacBook har heller ingen problemer med at komme på.

Er det Norton eller Vista og er der en løsning?
Avatar billede osigaard Nybegynder
17. juli 2008 - 21:08 #1
I Netværks- og delingscenteret,skal Netværket være markeret som Privat (Custom)
Er Netværket markeret offentlig tilgængeligt netværk (Public), vil din Vista-PC og din XP-PC ikke kunne se hinanden.
Skal det lokale netværk fungere, skal pegge PC'er være i samme arbejdsgruppe (Workbroup) Vista vælger som standard Arbejdsgruppen (Workgroup)
Fil og Udskriftdeling, skal være aktiveret i Netværks- og delingscenteret.
Hvis Norton Internet Security, kører som firewall, får du ikke lov at bruge Fil of udskriftdeling, Nortons firewall blokerer næsten alt.
Disabel Norton Internet Securitys firewall, og brug istedet vistas indbyggede.
Avatar billede mrradich Nybegynder
17. juli 2008 - 21:24 #2
Den gamle XP'er er sat på pension, så de skal ikke kunne se hinanden :)

Jeg har prøvet at slå Norton's firewall fra og slået Vista's til og sat Fil og Udskriftdeling til. Men den skriver stadig "Netværket er ikke identificeret (offentligt tilgængeligt netværk) Begrænset forbindelse).
Avatar billede osigaard Nybegynder
17. juli 2008 - 22:48 #3
Prøv i "Netværks- og delingscenteret",Tryk på "Tilpas", til højre for dit Netværksnavn.
I den boks der fremkommer, flytter du markeringen (den blå prik) ned i "Privat", tryk på knappen "Næste", tryk på "Fortsæt", tryk på "Luk"

Hvis du med trådøs sikkerhed eks.( WPA.PSK/WPA2-PSK ), så tryk på "Vis status" ved Trådløs netværksforbindelse, tryk på "Trådløse egenskaber" på fanebladet "Forbindelse" sæt vingeben i alle tre firkanter, på fanebladet "Sikkerhed"
vælges "Sikkerhedstype": eks. WPA2-Personal og vælg "Krypteringstype": eks AES
Avatar billede osigaard Nybegynder
17. juli 2008 - 23:04 #4
Hvis du har kørt med MAC-adresse filter på routeren, så kontroller at trådløse korts MAC-adresse er accepteret på Routeren.
Startknappen> kør> tast cmd, tryk enter, tast ipconfig /all, tryk enter, nu kan du se netkortenes MAC-adresser (Fysisk adresse) og om netkort har fået tildelt en IPv4-adresse (IP-adresse)
Avatar billede mrradich Nybegynder
18. juli 2008 - 10:03 #5
Den ændre automatisk min ændring fra "Privat" til "offentligt tilgængeligt netværk" igen.

Mht. den trådløse sikkerhed så kører jeg på routeren med
Security mode: WPA/WPA2-Personal(PSK)
Authentication: WPA-PSK + WPA2-PSK
Encryption: TKIP + AES

Jeg kører ikke med MAC-adresse filter på routeren.

Hvis jeg kører en ipconfig /all får jeg følgende:
Jeg kører med 192.168.2.X på routeren og jeg kan se at mit trådløse netkort får en anden IPv4 adresse end det kablet netkort.

Microsoft Windows [version 6.0.6000]
Copyright (c) 2006 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Users\Johansen>ipconfig /all

Windows IP-konfiguration

  Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Johansen-PC
  Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
  Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : Belkin

Trådløst LAN-kort Trådløs netværksforbindelse:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Belkin High-Speed Mode Wireles
s G USB Network Adapter
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-11-50-C6-1E-0C
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::e827:15d4:8937:2c1b%12(Foretrukken)

  Automatisk konfiguration af IPv4-adresse . . : 169.254.44.27(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 335548752
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
                                                  fec0:0:0:ffff::2%1
                                                  fec0:0:0:ffff::3%1
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Ethernet-netværkskort Bluetooth-netværksforbindelse:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Bluetooth-enhed (Personal Area
Network)
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-1E-4C-E6-39-0A
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : Belkin
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) 82566DC-2 Gigabit Net
work Connection
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-1D-09-2A-79-EC
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::b9d6:e84f:eb16:cb39%9(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.4(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 18. juli 2008 09:10:15
  Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 19. juli 2008 09:10:16
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
  DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 201334025
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse*:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interf
ace
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 2:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : Belkin
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : isatap.Belkin
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::5efe:192.168.2.4%13(Foretrukken)
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 7:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : isatap.{E2A38B15-5B88-47E1-812
5-C84FACE42929}
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 9:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : isatap.{101943EC-68B2-4E83-8AD
1-ECDFAD8A2E71}
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::5efe:169.254.44.27%15(Foretrukken)

  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
                                                  fec0:0:0:ffff::2%1
                                                  fec0:0:0:ffff::3%1
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret
Avatar billede osigaard Nybegynder
18. juli 2008 - 14:58 #6
Det tradløse kort: Belkin High-Speed Mode Wireless G USB Network Adapter, får jo ikke en IP fra routeren.

Det faste netkort: Intel(R) 82566DC-2 Gigabit Network Connection, får ganske rigtig en IP fra routeren. IPv4-adresse: 192.168.2.4, med Undernetmaske: 255.255.255.0  er afgivet af routeren 192.168.2.1, som er din default gateway.
Derimod er Automatisk konfiguration af IPv4-adresse: 169.254.44.27 med Undernetmaske: 255.255.0.0 ikke afgivet af din router, men en IP, der automatisk genereres af Windows, fordi den ikke kan kontakte routerens DHCP-server.
Dit trådløse kort og Routeren , har på nuværende tidspunkt ikke kontakt med hinanden.

om du kan gemmentvinge kontakt, ved at give den en fast IPv4-adresse: ved jeg ikke, men du kan jo prøve at give den IPv4-adresse:192.168.2.2 med Undernetmaske: 255.255.255.0 og default gateway: 192.168.2.1 evt indtast DNS adresser som på routeren.
Om det vil lykkes ved jeg dog ikke
Avatar billede mrradich Nybegynder
19. juli 2008 - 15:27 #7
Nu står det trådløse netværk under belkin54g (privat netværk) men den skriver stadig begrænset.

Windows IP-konfiguration

  Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Johansen-PC
  Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
  Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : Belkin

Trådløst LAN-kort Trådløs netværksforbindelse:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Belkin High-Speed Mode Wireles
s G USB Network Adapter
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-11-50-C6-1E-0C
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::e827:15d4:8937:2c1b%12(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.8(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 194.239.134.83
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : Belkin
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) 82566DC-2 Gigabit Net
work Connection
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-1D-09-2A-79-EC
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::b9d6:e84f:eb16:cb39%9(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.4(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 19. juli 2008 14:43:05
  Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 20. juli 2008 14:43:05
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
  DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 201334025
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse*:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interf
ace
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2001:0:d5c7:a2ca:3cb1:66c:3f57:fdfb(Foret
rukken)
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::3cb1:66c:3f57:fdfb%8(Foretrukken)
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : ::
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 2:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : Belkin
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : isatap.Belkin
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::5efe:192.168.2.4%13(Foretrukken)
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 7:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : isatap.{E2A38B15-5B88-47E1-812
5-C84FACE42929}
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 9:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : isatap.{101943EC-68B2-4E83-8AD
1-ECDFAD8A2E71}
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::5efe:192.168.2.8%15(Foretrukken)
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 194.239.134.83
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret
Avatar billede osigaard Nybegynder
19. juli 2008 - 21:45 #8
Hvilken model er din Belkin Trådløse router ???

Hvis den er af N-standarden (802.11n 300Mbit) og dit trådløse netkort er af G-standarden (811.11g 54Mbit), kan der være nødbendigt ar neddrosle Routeren, så den kun kører 54Mbit.
Transmisions hastighederne skal passe sammen.
Avatar billede mrradich Nybegynder
20. juli 2008 - 12:51 #9
Det lader til at fungere nu, jeg hev stikket ud til det onboard netkort og så poppede der en besked op at den var igang med at identificerer netværket og nu er den på.

Hvis jeg går ind i status for trådløs netværk skriver den følgende:

IPv4-forbindelse: Internet
IPv6-forbindelse: Begrænset

Hvad bestyder den at IPv6 er begrænset?
Avatar billede osigaard Nybegynder
20. juli 2008 - 18:07 #10
Jeg skal ikke gør4e mig klog på Vista, men det jeg lige kan se, er at IPv6 kun bruges af Viste, kan ikke finde det på XP.
IPv6, står vist for Internet Protocol ver. 6, men det er noget rent Vista, Win XP, Win 2000, WinME og Win9x kører jo da med det Viste kalder IPv4.
Hvad det dybere liggende i Vista angår, er jeg en ren Novice.
Men hvis du kan komme påå internet trådløst nu, så er den største hurdle da også overstået.
Avatar billede mrradich Nybegynder
20. juli 2008 - 20:39 #11
Ja jeg ved heller ikke lige hvad det bruges til, det figurere også på min MacBook men den får heller ikke tildelt nogen IPv6.

Tak for hjælpen. Bare smid et tomt svar hvis du vil have point.
Avatar billede osigaard Nybegynder
20. juli 2008 - 21:28 #12
:-) :-) :-)
så er det ej helt tomt :-)