Avatar billede spookztar Nybegynder
16. juli 2008 - 23:03 Der er 20 kommentarer

CPU eller bundkort defekt?

Fik lige oprettet mit spørgsmål i en forkert kategori..

Hej med jer.

Jeg byggede mig for 3 ugers tid siden en ny PC, fint nok. Den kørte i ca. 10 dage, hvorefter den hver gang ved start fra kold, pludselig gik i loop ved at tænde og slukke sig selv konstant med ca. 2 sek. mellemrum. Når jeg så slukkede den ned på chassisknappen og tændte den igen, startede den fint.

Så pludselig ville den ikke starte længere. Jeg lagde mærke til følgende adfærd: Når jeg slukkede PSU'en og tændte den igen og derefter trykkede PC'ens powerknap, blinkede en række leds (der indikerer CPU load) nummereret fra 1-6 kort på selve bundkortet en enkelt, hurtig gang, og så.. ingenting. Når jeg så efterfølgende tændte og slukkede på PC'ens powerknap, skete dette til gengæld ikke. Jeg kunne så fremprovokere det igen, ved at slukke og tænde PSU'en igen inden PC'ens powerknap trykkedes (men det kan jeg så heller ikke længere nu)

Jeg har fået testet PSU'en. Den leverer endda meget stabil og korrekt strøm og alt perifært- undtagen RAM'ene, har været disconnect'et fra bundkortet for at udelukke defekter fra andre andre enheder.

Hvad gør jeg herfra? Jeg har ingen boards- eller CPU'er liggende jeg kan teste på, så hvordan får jeg endegyldigt fastslået om det er det ene eller det andet?

Jeg tænker, hvis min spritnye CPU (core 2, Quadcore Q600) blev kvæstet under monteringen, burde maskinen så ikke have været helt død allerede fra start? Jeg mener, en CPU beskadiget ved montering må da enten være i live og ok, eller helt død, right?

Håber I kan/vil hjælpe.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. juli 2008 - 02:13 #1
Hvis du har mere end 1. ramblok, så prøv at tage en ud på skift. Ellers test dem
med et test program. Det er også muligt, at din cpu sidder forkert. Du har vel ikke
smurt et tykt lag kølepasta på?
Avatar billede off-line Nybegynder
17. juli 2008 - 02:14 #2
Ps. husk at lukke det andet spørgsmål, da det jo har samme indhold trods overskriften.
Avatar billede kone Nybegynder
17. juli 2008 - 08:40 #3
det er da din strømbox der er defekt
Avatar billede spookztar Nybegynder
17. juli 2008 - 08:57 #4
@Jasveg:

Jeg synes ikke selv at jeg brugte vildt meget kølepasta - en moderat klat over hver core. Prøver det med ram'ene når jeg kommer hjem fra arbejde idag.

@Kone:

Hvordan defekt? Den leverer jo som sagt den rigtige mængde strøm konstant?
Avatar billede spookztar Nybegynder
17. juli 2008 - 09:07 #5
@jasveg:

Jeg kan ikke se hvor man lukker tråde, det er ikke en særlig intuitiv side det, her...
Avatar billede off-line Nybegynder
17. juli 2008 - 12:11 #6
En moderat klat? Ja det siger jo ikke rigtigt noget, så jeg må hellere uddybe lidt.
Under kraftig forstørrelse kan man se, at en cpu har nogle meget små ujævnheder.
Det er disse ujævnheder, som skal dækkes, ikke mere. Det vil sige, kølepasta skal
kun lægges på som en tynd film. Så overskydende kølepasta kan skrabes af med et
kontokort. Kommer der for meget kølepasta på, virker det isolerende i stedet.

Lukker: Hvis man mener man har fået hjælp, ber man den eller dem som har hjulpet,
om at lægge et svar. Ellers lægger man selv et svar. Når der ligger et svar, narkerer
man navnet og trykker på accepter. Der er flere muligheder, men det står i reglerne.
Avatar billede spookztar Nybegynder
17. juli 2008 - 18:34 #7
@jasveg:

Ok. Mængden af kølepasta var ikke over-the-top og har prøvet med ramklodserne på skift og i forskellige sokler. No life.

Hvad er mest sandsynligt? At board'et- eller CPU'en er poppet? Hvis board'et er poppet, hvad er sandsynligheden så for at det har taget ram og/eller cpu med sig? Der er ingen afsvedne områder på boardet eller ram'ene og CPU'en havde heller ingen synlige tegn udover at pasta'en var grå; det var et "stille pop" - ingen lugt eller noget.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. juli 2008 - 18:55 #8
Det er desværre ikke til at sige om der er bundkot eller cpu fejl. Når bundkortet
ryger plejer det ikke at gå ud over hverken cpu eller ram.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juli 2008 - 18:14 #9
Fandt du ud af noget?
Avatar billede spookztar Nybegynder
23. juli 2008 - 15:30 #10
jasveg:

Ikke endegyldigt. Jeg fik support af Gigabyte og de vurderede at det højest sandsynligt er kortet der er røget, og at det med største sandsynlighed ikke har noget at gøre med CPU'en.

Jeg har nu sendt kortet tilbage til Getmore til behandling og venter nu på svar.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. juli 2008 - 16:08 #11
Nå ja det er da ærgerligt med alle de kvaler du har haft, men med et nyt bundkort
er du vel kørende, så du har noget at se frem til:)
Avatar billede cyperbent Mester
17. september 2008 - 10:34 #12
Spookztar fandt du ud af, hvad der var galt med dit Motherboard?
Avatar billede cyperbent Mester
24. marts 2009 - 20:01 #13
Ja det gjorde jeg. Det var defekt og jeg fik et nyt og nu er der ingen problemer.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2009 - 21:36 #14
Hvad er det her nu for noget?
spookztar og cyperbent er åbenbart den samme bruger.
Avatar billede cyperbent Mester
24. marts 2009 - 22:27 #15
Nej vi er ikke den samme person. Der er tale om en misforståelse.
Avatar billede cyperbent Mester
24. marts 2009 - 22:27 #16
Ja det gjorde jeg
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2009 - 23:47 #17
cyberbent skriver:"Spookztar fandt du ud af, hvad der var galt med dit Motherboard?"

cyberbent svarer:"Ja det gjorde jeg. Det var defekt og jeg fik et nyt og nu er der ingen problemer."

Og begge begår den samme fejl, at lægge kommentarer som svar.

Hvad går den påståede misforståelse ud på???
Avatar billede cyperbent Mester
25. marts 2009 - 10:50 #18
Det siger vel sig selv. Kan du ikke fatte det.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. marts 2009 - 12:49 #19
Jeg kan fatte at det du laver er ulovligt i følge Ekspertens
regler, og at du risikere, at blive anmeldt for misbrug.
Avatar billede cyperbent Mester
25. marts 2009 - 20:15 #20
Nu skal jeg sige dig en ting og det er.

1: For det første har jeg ikke en CPU af mærket Quadcore 600

2: Jeg har ikke haft den type problemer som bruger Spookztar har oplevet.

Det som jeg har gjort forvirringen total er at jeg ved et uheld er kommet til at svare på et indlæg som ikke havde med mig og gøre og at man kommer til at lave en fejl kan der vist ikke være noget ulovligt i.

Jeg kan kun beklage at jeg kommet til at give folk den opfattelse at der var tale om at jeg skulle have oprettet mig med to brugerprofiler for det har jeg ikke.

Grunden til hele denne miser skyldes nok at jeg har været ved at tjekke efter om der lå nogle uafklaret sager som jeg ikke skulle have fået lukket og jeg har så fejlagtigt troet at der var tale om et spørgsmål som jeg ikke havde fået lukket.

Så jeg håber nu at hele denne misfoståelse er manet i jorden en gang for alle.