Avatar billede thecelt Nybegynder
15. juli 2008 - 14:25 Der er 13 kommentarer

Lav en pose gennemsigtig

Hejsa,

Jeg har fået taget et billede af en pose vingummibamser (ikke en Haribo pose) Selve posen er gennemsigtig - lige som en fryse pose. Billedet er taget på en hvid baggrund, men selve billedet skal kunne bruges på andre farver baggrund også. Nu det er taget på hvid baggrund gør jo, at billedet kun dur på en hvid baggrund nu. Jeg kan ikke bare sætte det ind på en anden baggrund, som den er nu. Jeg er nødt til at ændre baggrunden. Hvordan dælen gør man det? Jeg har prøvet at fritlægge posen, og gøre den gennemsigtig, men det ser meget meget falsk ud!!

Det er lidt svært at forklare, men evt. skriv jeres e-mail adresse, så kan jeg sende billedet, så I meget bedre kan se hvad jeg mener.

hjælp... :-)
Avatar billede umle-keera Nybegynder
15. juli 2008 - 14:42 #1
GIMP har en funktion til at fjerne en selvvalgt farve fra et billede, eller et billedudsnit. Så hvis du har mod på at installere GIMP alene for dette, så et det så simpelt som at vælge din baggrundsfarve (hvid) og fjerne den, så får du alle variationerne som posen giver dig, og kan smide hvad du nu end skal bruge bagved.
Avatar billede thecelt Nybegynder
15. juli 2008 - 15:11 #2
Hold da op! Jeg sidder dagligt med visitkortlommer, cd lommer osv. osv. alt hvad der er gennemsigtigt - og de er taget på hvid baggrund, som så skal kunne sættes ind på en anden baggrund. Hvor finder jeg dette program????
Avatar billede thecelt Nybegynder
15. juli 2008 - 15:14 #3
tror jeg har fundet noget inde på PC World. GIMP 2.2.13 - et open source program, ikke?
Avatar billede umle-keera Nybegynder
15. juli 2008 - 15:23 #4
Korrekt. Det er nu ret lang tid siden jeg selv har brugt GIMP, så jeg kan ikke lige huske hvad funktionen hedder. Og du skal stadig bruge tid med lassoen, ellers ryger alle toner af den valgte farve også på resten af billedet, og så ender det bare med at ligne at du har brugt et farvet overlay.
Avatar billede thecelt Nybegynder
15. juli 2008 - 15:36 #5
Ja, jeg sidder netop med det nu, og skal lige finde rundt i det og finde funktionen. Men jeg prøver mig frem, og finder den vel en dag :-)

Du skal lige have points
Avatar billede umle-keera Nybegynder
15. juli 2008 - 16:51 #6
Kun hvis du finder funktionen da :)
Avatar billede thecelt Nybegynder
16. juli 2008 - 21:03 #7
Jeg kan dælme ikke finde den funktion og har immervæk prøvet i en del timer, samt søgt på det på google i relation til GIMP :(
Avatar billede martens Guru
16. juli 2008 - 21:36 #8
Hej nu arbejder jeg en del med Gimp, Fireworks, Photoshop, Corel Suiten X4... og jeg vil da gerne lige indskyde en lille kommentar til ovenstående......
Men hvad med at bruge Magic Wand værktøjet i eksempelvis Fireworks, der desuden kan eksportere til PSD-filer... Dette er ganske ganialt. Gimp har en masse fede features, men brugerfladen er stadig meget rodet. ( MEGET )...  jeg kan da lige hurtigt lave en lille how to, hvis det skulle have interesse....
mvh martens
Avatar billede thecelt Nybegynder
17. juli 2008 - 15:19 #9
martens: hejsa og tak for input. Du har helt ret i, at GIMP er meget rodet i forhold til hvad jeg er vant til fra Photoshop :-)

Mht. Fireworks, så har jeg ikke dette installeret på min arbejds computer, så det skal næsten være Photoshop - men de minder vel meget om hinanden? (har aldrig brugt Fireworks før) Det er ikke bare lige at bruge Wagic Wand - synes jeg ikke i hvert fald, da den er for upræcis. Dét jeg har gjort indtil nu er at jeg har brugt Pen Tool til markering - det er egentlig okay - så har jeg klippet dét ud som jeg skal gøre gennemsigtigt og lagt i et lag for sig selv, så jeg kan styre transparancy og tilføje diverse effekter. Det er sku bare ikke lige til altid og ser ikke pisse godt ud. Vi har en ekstern grafiker tilknyttet til at lave alt det jeg ikke kan nå selv og når han gør det ser det pisse godt ud - han vil bare ikke ud med hvordan han gør :-)

Men hvis du har meget erfaring med sådanne ting, må du gerne komme med en guide (?)
Avatar billede thecelt Nybegynder
17. juli 2008 - 15:22 #10
Det drejer sig ikke KUN om omtalte vingummibamse pose, da alle vores produkter er gennemsigtige - visitkortlommer, ID kort, cd lommer etc. etc. så jeg skal helst kunne bruge løsningen på alle produkter. Jeg vil meget gerne sende dig et eller 2 eksempler (via mail, hvis jeg må) så du kan se hvad jeg mener, da der er lidt kompliceret at forklare over tekst alene.
Avatar billede martens Guru
17. juli 2008 - 22:21 #11
det må du da meget gerne, så jeg lige kan vise dig hvad jeg ville gøre ved sådanne billeder...    mail : martens@mil.dk
Avatar billede uffesteenberg Novice
17. juli 2008 - 22:27 #12
Thecelt.. jeg er ikke PS-ekspert, men den har da vist en "remove color"-funktion. Ellers prøv at spørge på fotostart.dk - der er nogle seje foto-guruer og Photoshop-eksperter derinde, som med garanti kan hjælpe!
Avatar billede thecelt Nybegynder
18. juli 2008 - 22:15 #13
mange tak for kommentarer og råd.

Jeg vil prøve at spørge på fotostart.dk - tak uffesteenberg