Avatar billede kaspervt Nybegynder
14. juli 2008 - 22:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Administration af båndbredte

Hej Eksperter

Jeg har en trådløs netværksforbindelse som jeg deler med min lejer. Nogen gange kører nettet meget langsomt formentlig fordi min lejer sluger en hel del af båndbredden. Jeg kan naturligvis opgradere min forbindelse, men vil gerne lære hvordan, eller om, man kan tillade lejeren til et vist maksimum båndbredde. Findes der et let tilgængeligt og let gennemskueligt program der kan anvendes til denne slags administration? Min router er en linksys og ikke spor avanceret.

På forhånd tak.
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juli 2008 - 07:00 #1
du skal have en router der undstøtter QoS (Quality of Service) eller en proxy af en slags, der understøtter det.
Avatar billede kaspervt Nybegynder
15. juli 2008 - 08:35 #2
Hey, Tak for det. Ved du om denne router: D-Link DIR-855 understøtter QoS?
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juli 2008 - 08:44 #3
ser det ud til
Avatar billede kaspervt Nybegynder
15. juli 2008 - 09:46 #4
Tak for det. smider du et svar?
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juli 2008 - 09:49 #5
behold dem bare
Avatar billede _chip_ Nybegynder
23. juli 2008 - 22:17 #6
Ikke for at blande mig så meget ... Men en router med QoS vil nok ikke være det helt rigtige svar.
(QoS hjælper godt nok til at priotere de "rigtige" pakker først ud af en router, og sætte andre pakker i kø).

Du skal bruge noget der kan Shape eller Police forbindelsen ind til din lejer istedet.
Derved får vedkommende kun den båndbredde du sætter.
Det eneste jeg desværre har erfaring med på dette punkt er Cisco udstyr.
Avatar billede kaspervt Nybegynder
24. juli 2008 - 09:29 #7
Hej chip
Tak for det. Betyder det at jeg stadig skal købe mig en ny router og at den stadig skal kunne understøtte QoS? Eller er det noget jeg kan udføre fra min nuværende som formentlig ikke understøtter QoS?
Avatar billede _chip_ Nybegynder
24. juli 2008 - 10:10 #8
Det er nok ikke noget du kan udføre i din eksisterende (uden at vide hvad det er for en, og hvordan dit setup ser ud i dag. :-) )

Jeg ville glemme det der "QoS" begreb, og istedet finde et eller andet der kan lave shaping og eller policing.

Det mindste jeg vil tro der kan sådan noget er f.eks. en Cisco 851 router.
Jeg vil dog ikke gøre mig selv 100% sikker da jeg ikke ved om den kan pr. port eller pr vlan eller sådan noget.
Avatar billede kaspervt Nybegynder
24. juli 2008 - 10:37 #9
Jeg tror heller ikke det er noget den eksisterende kan, det var den billigste router da jeg købte den for fire år siden. I første omgang tror jeg at jeg opgraderer båndbredden, det løser nok problemet. Tak for hjælpen.
Avatar billede riversen Nybegynder
24. juli 2008 - 10:41 #10
havde også en cisco i tankerne og det der åbenbart hedder shaping. Beklager begrebsforvirringen.