Avatar billede pchl1990 Nybegynder
14. juli 2008 - 20:42 Der er 21 kommentarer

Alm. Spsm om Server 2003

Hej.

Jeg skal have sat et netværk op.

Det indeholder en Server som skal køre MS Win Server 2003.
Der er Ca 5 arbejdscomputere.

Det skal laves sådan at du kan logge på fra hvilken som helst på og have dine dokumenter og programmer.
Du skal kunne logge på via Terminal Service, så du også kan logge på og arbejde hjemmefra.

Servers skal samtidig køre et Exchange-modul til mails.
Servern vil komme til at hoste et lokalt domæne, og muligvis brugt som DHCP-Server

Hvilken version af Server 2003 vil være mest passende og praktisk..?

Hvordan ville i bygge serveren op?
Hvordan ville det være bedst at lave dette, så du samtidig har en god ydeevne.?
Avatar billede ptael Nybegynder
14. juli 2008 - 20:45 #1
En sbs2003 kan det meste. Pånær terminal service. Den skal købes seperat. Men den kan du helt undgå ved at lave en vpn.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2008 - 21:56 #2
hvis du har computere på arbejdspladsen, kan dine folk koble på til dem med en SBS2003.
Det eneste det kræver er at de er tændt.
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2008 - 21:58 #3
Og hvis du mener at det absolut er nødvendigt med en Terminal Server, så er det nok billigere at købe en ekstra 2003 std, licens og de TS CAL som du skal bruge, end 1 stk. 2003 std + 1 stk. Exchange 2003
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
14. juli 2008 - 22:21 #4
henrik_svendsen >
Terminal service er nødvendig da jeg skal tænke på sikkerheden, og ikke vil åbne mere en 3389 i min firewall.

VPN er en mulighed, dog er det meget besværligt da jeg så SKAL have fast ip, og dette haves ikke ved den pc det skal bruges ved.

Alt jeg mangler er bare jeres bud på hvordan i ville sætte en 2003 server op med terminal service :)

Hvordan det kan gøres så jeg får den bedste ydeevne, på det lokale netværk :)

Ser frem til nogen gode løsninger :)
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 07:30 #5
hvis du skal bruge TS skal du da også have en fast ip...
Hvis du skal forbinde til en computer der står på arbejdspladsen, forgår dette også over TCP 3389, så heller ikke her er der den store forskeld.
Hvis du tænker på sikkerhed, så skal du have en seperat server at køre Terminal Service på.
TS bør ikke køre på en DomæneController, dette er netop grunden til at det ikke er inkl. i SBS 2003
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juli 2008 - 07:35 #6
pchl1990: det er nok serveren har en fast IP ved VPN
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
15. juli 2008 - 12:31 #7
henrik_svendsen >

Servern har en fast ip.

riversen >
Jeg har en Zywall 10, men softwares dertil kræver at brugeren os har fast ip.
Jeg kan ikke få andet software til at snakke sammen med min Zywall end Zyxels VPN client :)
Derfor er den bedste løsning TS :)

Servern der køres med lige pt skal snart skiftes ud, eller skal laves til fil-server istedet.
Den nye server skal køre TS
Jeg skal bare have arbejdsstationerne til at koble op på TS. og så skal hjemmearbejdspcerne bare koble os bare koble op til TS.

Alt skal køre på en server, dog vil der være en anden server til at håndre filer :)

Mit spsm ligger i det lokale nerværk, hvordan der gøres bedst rent ydeevne-messigt, ved brug af TS.
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juli 2008 - 13:33 #8
Du skal ikke bekymre dig så meget om dit netværks ydeevne i forhold til serverens. Serveren bliver der flaskehalsen kommer til at ligge, hvis du vil kombinere den med exchange og TS på samme tid men andre services. Den bedste løsning afhænger også af dit budget og hvad du kan klare af nedetid.
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
15. juli 2008 - 15:29 #9
okay :)

Sådan en server her, vil den kunne klare 5 klienter til TS:

CPU: Intel Core 2 Duo E6750 4MB
Chipsæt: Intel 945GZ chipset
Harddisk: SATA II
RAM: 4096 MB DDR2
Optisk drev: DVD brænder dual layer
Onboard: Audio, GB LAN, VGA
Avatar billede ptael Nybegynder
15. juli 2008 - 15:57 #10
Hvad er dit spørgsmål? Er det hardware du vil vide noget om? Det du skriver der er ok. Hvis du spørg mig.
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juli 2008 - 16:18 #11
ja... men hvor godt kommer an på om du vil køre det hele på den ene server og hvor intensivt TS brugerne belaster på samme tid. Jeg vil stadig sige du bør tage højde for, hvad du kan klare af nedetid, hvis det er til en lille virksomhed du ahr.
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
15. juli 2008 - 16:27 #12
Nedetiden, og opsætningen af det hele kan jeg sagtens klare på en weekend :)

Min plan er så at køre Mail, TS, Domain (måske), filserver på en server.

Men mit spsm nu er, hvordan bliver dine filer behandlet? Lægges de på den lokale og overføres efter logaf / lukning eller om de bliver lagt på server med det samme?
Her mener jeg Dokumenter samt skrivebord og instillinger.?
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juli 2008 - 16:56 #13
det kræver du benytter roaming profiles.
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
15. juli 2008 - 17:04 #14
^^ hvilken del af det jeg spurgte om er det så :)
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
15. juli 2008 - 17:17 #15
Kan det få 5 CAL for 499, http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=186153&searchArea=&Soegeord=2003.

Microsoft Windows Small Business Server 2003 Transition Pack Standard
Hvad menes med: "Transition Pack Standard" ?
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juli 2008 - 17:49 #16
hvis profilen skal synkroniseres til serveren skal du benytte roaming profiles. Ændringer foretaget på en klient i domænet, vil så blive synkroniseret frem og tilbage ved logon og logoff og det vil også kunne tilgås når man er logget på via TS. Jeg vil dog anbefale at adskille klient profil og TS profil, og så evt. lægge my documents i brugerens hjemmemappe, som placeres på netværket et sted.
Avatar billede ptael Nybegynder
15. juli 2008 - 20:00 #18
Undskyld mig. Men det lyder lidt som du ikke helt har styr på hvad du laver. Var det ikke en ide at få en it mand til lave det du vil ha. Og med hensyn til nedetid. er en weekend lang tid. Hvad hvis servere går ned en onsdag. Venter du så til fredag eftermiddag og er først oppe at køre søndag aften. Eller hvordan har du tænkt dig gøre det?
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
15. juli 2008 - 21:42 #19
riversen >
Okay :) Så tror jeg jeg har alt på plads :)
Hvis du smider et svar smider jeg nogen points :)

ptael >
Nedetiden, ja når det bliver sat op så bliver det en weekend, og servern går ikke ned når det er sat op.
Det jeg var ude efter, det var jeres mening om hvordan det skulle laves, samt de "ord" de bruger til at definere de forskellige settings med :)
Samt hvordan det var smartest at lave :)
Avatar billede riversen Nybegynder
15. juli 2008 - 22:43 #20
pchl1990: behold dem bare. Jeg vil gerne vide, hvilken server du har der ikke går ned, for jeg tror jeg ville kunne spare min arbejdsgiver for mange penge fremover, hvis ikke den er for dyr. ;)
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 23:17 #21
jeg vil stadig forslå SBS2003 og så bruge remote-web-workplace

se evt mere om det her  http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/sbs/2003/support/2e29ae10-75bf-4fa7-868f-e9e162d4a985.mspx?mfr=true