Avatar billede webrex Nybegynder
14. juli 2008 - 01:30 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Digitalkamera - hvad skal jeg købe

Hej

Jeg skal ud at rejse en hel del i ferien, hvilket er en oplagt mulighed for at købe et digitalkamaera.

Mit spørgsmål:

Jeg skal have det bedste digitalkamera på markedet.

Skriv om jeres erfaringer, om links jeg skal undersøge og kameraer, som har vundet priser som de bedste og mest populære og sider, hvor jeg kan læse om det.

Kvalitet er afgørende, dernæst prisen.

Smid nogle links og giv jeres holdning til kende - hvilket et skal jeg/ man købe. Hvad skal man købe i øjeblikket?

Og hvad skal man være opmærksom på?

Tak på forhånd!
Avatar billede coderdk Praktikant
14. juli 2008 - 10:43 #1
Skal du have det bedste - Som er et stort spejlreflekskamera, eller skal du bare have et godt kompakt-/ultrakompaktkamera?
Hvad er dit budget?
Avatar billede webrex Nybegynder
14. juli 2008 - 11:51 #2
Det har jeg ikke helt afklaret - men tror det er smartest med et digitalkamera, da der er handy og let at have i lomme modsat et spejlrefleks. Kameraet skal gerne være godt i mange år, dvs. ikke blive forældet pga. den teknologiske udvikling. Jeg ved ikke, hvad man skal give - måske 1000-4000 kr.?
Avatar billede vejmand Juniormester
14. juli 2008 - 12:04 #3
"dvs. ikke blive forældet pga. den teknologiske udvikling."
DET ønske tror jeg bliver meget vanskeligt at opfylde.  :-)
14. juli 2008 - 12:09 #4
Der er andre modstridende oplysninger:
- du vil have det bedste digitalkamera på markedet
- det må koste 1000-4000 kroner
- du vil have et kompaktkamera (formoder det er det, du mener, når du skriver digitalkamera) og ikke et digitalt spejlreflekskamera.
Avatar billede tiger_dk Mester
14. juli 2008 - 12:16 #5
Hvis du vil have noget af det bedste af det bedste, så skal du få fat i et Leica kamera, det er noget af det bedste på markedet,  men det koster altså også kassen.

Se her: http://en.leica-camera.com/home/
Avatar billede webrex Nybegynder
14. juli 2008 - 13:14 #6
Ok, jeg ønsker det bedste i prisklassen 1.000-3.000 kr. Er der ikke en model, som har vundet priser, fordi den er bedst til prisen? Hvad ville I råde til, at jeg køber? Og ja, tror jeg mener kompaktkamera.

Nogle gode links, råd, ting jeg skal være opmærksom på. Tak for svar, indtil videre!
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. juli 2008 - 13:19 #8
For max. 4000,- får du ikke det aller-aller-bedste, men du kan sagtens få et superfedt kamera til (langt)under 3000,-

Men det afhænger meget af, hvordan du vægter:
-Filformat (jpeg, tiff, raw)
-Muligheder for manuelle indstillinger
-Størrelse: Må det fylde lidt eller skal det være ultra-lille à la en pakke
cigaretter?
-Mulighed for ekstern blitz
-Alm. batterier eller special-batterier
-Optisk zoom: Minimun x4, ville jeg mene. Jeg har x12 men det er sgu sjældent man
har brug for det
-Videokvalitet
Osv.osv...

Jeg har et 3-4 år gammelt Panasonic FZ5, der tager rigtig gode billeder, som er 100% brugbare og som man kan lege meget med i Photoshop osv. Det kan selvfølgelig ikke konkurrere med de nyeste modeller, men er dog ikke ligerfrem "teknologisk forældet" og kan sagtens være med flere år endnu.

Her er et par gode sider:
http://www.dpreview.com/
...med en sortering efter anbefalinger: http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=rating

http://www.dcresource.com/

Jeg synes tit man får øje på et fedt kamera ed gode anmeldelser, men tit klages der så over noise (støj, dvs. lidt grynede billeder). De er aldrig et problem ved dagslys, men kan drille ved dårlig belysning/høje ISO-tal. Tager man bare "alm." billeder og skal man printe ud i alm. formater, så skal man ikke bekymre sig over det. Desuden kan det udbedres ret effektivt med Photshop, diverse plug-ins og også gratis programmer. Vær opmærksom at anmelderne på ovennævnte sider, er foto-freaks og de ting de omtaler negativt, er ofte detaljer som vi almindelige dødelige aldrig ville lægge mærke til. Man kan læse en uendelig række anmeldelser uden at komme ret meget nærmere et valg.

Kig evt. forbi en (seriøs) fotoforretning og få et par anbefalinger og tips.
Overvej evt. modeller, der ikke er de aller-aller-nyeste. Så får du mere for pengene og man kan sagtens finde super-kameraer, der er et par år gamle. Køber du på nettet er det endnu billigere.

Jeg kunne selv godt finde på at købe Panasonic TZ5 (har et Leica-objektiv) eller Canon G9, men der er MASSER af alternativer.
Avatar billede webrex Nybegynder
14. juli 2008 - 13:21 #9
> Vejmand, havde blot en forventning om, at der var modeller som alle kendte som de bedste for tiden - måske forkerte kategori, jeg har lagt spørgsmål i? De første hits i dit link er alle tests/ artikler, som er mindst 1 år gamle. Så spørgsmålet er stadig åbent!
Avatar billede vejmand Juniormester
14. juli 2008 - 13:27 #10
Det er ikke nemt, med de få oplysninger du giver.
Det kommer jo meget an på dine ønsker, som uffesteenberg også er inde på.
Avatar billede webrex Nybegynder
14. juli 2008 - 13:27 #11
> Uffesteenberg - tak for brugbart indlæg - vi kigge nærmere på linksene.
Mht. præferencer: Som udgangspunkt betyder indmad mere end udseende, dvs. det må godt være lidt større bare det tager gode billeder, når solen er gået ned :) Og optisk zoom - så har de jo ligget på 3x i lange tider, men der synes jeg at man må forny sig lidt, så ja, 4x er minimum, jeg får ikke brug for ekstern blitz, men den den har, skal være god, batteri skal selvfølgelig være genopladeligt, videokvalitet er ikke afgørende; jeg skal have et KAMERA :) Helt afgørende er - måske lidt åbenlyst - kameraet skal tage kvalitetsbilleder uden noise. (Kigger lige i dine links)
Avatar billede webrex Nybegynder
14. juli 2008 - 13:28 #12
>Vejmand; har netop skrevet lidt præferencer, sig til, hvis du skal kende flere.
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. juli 2008 - 13:29 #13
Canons IXUS-serie er temmelig populær. De er små og smarte, tager generelt gode billeder og gode videoer, men har selvfølgelig ikke alle de muligheder som større kameraer tilbyder. Men nok noget nær det perfekte kamera til inderlommen :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
14. juli 2008 - 13:34 #14
http://www.fotoviden.dk/?K%F8b_af_kamera

Personligt mener jeg også at Canons IXUS-serie er et fornuftigt valg til en "begynder"

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/IXUS/
Avatar billede coderdk Praktikant
14. juli 2008 - 13:46 #15
Enig, Canon laver super gode kameraer! IXUS serien med IS (image stabilization) er godt!

Jeg har selv lige købt et Sony DSC-W120 til konen og det tager også flotte billeder, naturligvis bedst i lys :P Men generelt er jeg tilfreds med det.

4x optisk zoom som minimum, vil jeg også sige.
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. juli 2008 - 14:09 #16
Ud fra dine kriterier, vil jeg stadig mene Panasonic TZ5 kunne være et godt bud (så må du bare leve med, at den også optager fine videoer).

http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz5/

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_tz5-review/index.shtml
Læg mærke til de alternative kameraer, der nævnes nederst på denne side!! Mange af dem er en del billigere og du får meget kamera for pengene!! Check priser på edbpriser.dk

Forvent ikke mesterværker ved fotografering om aftenen/natten. Blitzen kan selvfølgelig klare det meste, men du kan evt. bruge et lille stativ, hvis du skal tage deciderede natte-billeder.
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. juli 2008 - 14:18 #17
Vil du gerne se rigtige billeder taget af et bestemt kamera, kan du gå ond på f.eks. flickr.com og skrive navnet på kameraet i søgefeltet: F.eks. TZ5---->
http://www.flickr.com/search/?q=tz5&m=text

ØV.. nu får jeg sgu også lyst til at skaffe mig et ekstra kamera ;-)
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
14. juli 2008 - 14:20 #18
Canon - yes - god idé! G9 eventuelt.
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. juli 2008 - 16:15 #19
Jeps G9'eren er også blandy mine favoritter, hvis jeg skulle købe. Også Canon Powershot SX100 IS er et godt bud (til ca. 1600,-). Begge disse kameraer og Panasonic TZ5'eren får dog kritik for en del noise ved høje iso-tal på anmelder-siderne. Men de er alle tre blandt de allerbedste i deres kategori og prisklasse! Kritikken mht. isoå afspejler nok mere, at anmelderne er meget grundige og især henvender sig til eksperter og feinshcmeckere - den almindelige bruge skal nok ikke bekymre sig alt for meget om det.

Er man i tvivl om deres egenskaber, kan man jo søge billeder taget af de enkelt kameraer på flickr.com. Det er vist tydeligt, at de alle kan tage gode billeder!!

Dette er fx. sx100 ved 800 iso (det vil de fleste kameraer have store problemer med)
http://www.flickr.com/photos/radlein/2045932121/

Søg på kameranavn + "night", så får du et indtryk af hvad de kan ved aftentide :-)
Avatar billede webrex Nybegynder
14. juli 2008 - 19:34 #20
Synes ikke lige jeg kan se "Canon Powershot SX100 I" anmeldt her: http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz5/ ?

Panasonic TZ5 ser rigtig fin ud - også lækkert med den store skærm. Dog får den ikke ligeså gode ratings som Canon G9 !

Alle er velkomne til at byde ind med, hvilken model under 3.000 kr. (gerne tættere på 2.000 kr. end 3.000 kr), som er den bedste (tager bedst billeder)!

Jeg vil tage ned i forretning og prøve alle modeller som bliver nævnt. Køber kameraet imorgen :)
Avatar billede webrex Nybegynder
14. juli 2008 - 19:47 #21
Hvilken er iøvrigt bedst til prisen, TZ 5 eller G9 ?

G9 får bedst anmeldelse, TZ 5 kan dog zoome hele 9x modsat Canons 6x og TZ er billigere.
Avatar billede coderdk Praktikant
14. juli 2008 - 20:17 #22
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. juli 2008 - 23:07 #23
ÅÅÅÅåååååh pis!!! Har lige siddet og skrevet en kæææmpe stil til dig, men siden var sgu nok udløbet for jeg har lige spildt laaang tid og resultatet er en blank side.

Her var sx100:
http://www.dpreview.com/reviews/canonsx100is/

http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_sx100-review/index.shtml

Pointen var: G9 lugter nok mere af "rigtig fotograf" mens TZ5 måske er lettere at bruge og bedre til rejse (mere vidvinkel - mere zoom). Tænk ikke på noise: G9'eren får ikke kun roser i denne forbindelse, men de siger samtidig, at det ikke fås bedre i et kompaktkamera (man får masser af muligheder og indstillinger, men selve sensorerne i disse kameraer er bare ikke bedre).

Der er også ca. 400,- i prisforskel og endnu mere hvis du f.eks. køber på nettet i England. Her fås TZ5 for ca 1720,-

Kig anmeldelserne igennem og noter + og - ved kameraerne og vurder, om disse forhold betyder så meget for dig. Fx. har G9 RAW-filer, som er fedt, hvis du f.eks. vil lege seriøst i Photoshop (men du kommer nok ikke til at bruge det mere end en meget sjælden gang).

Kig også på dem hos en fotohandler - det er også relevant, hvordan du "føler" kameraet er. Husk at godt (SD-)kort til begge kameraer. 1 Gigabyte, men evt. mere, hvis du skal på en længere ferie. Det behøver dog ikke koste mere end et par hundrede.
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. juli 2008 - 23:19 #24
Her er de to sammenlignet på centrale områder:
http://www.dcresource.com/reviews/compare.php
Avatar billede uffesteenberg Novice
14. juli 2008 - 23:34 #25
skal det være billigere er den som coderdk linker til et skidegodt bud!!!
Avatar billede webrex Nybegynder
15. juli 2008 - 15:30 #26
Så er kameraet købt. Jeg har kigget, holdt, og snuset til alle modeller som er nævnt i denne tråd.

At valget blev en TZ5 skyldes flere ting, herunder, at jeg fik et godt tilbud i butikken (fik et 4 GB oveni), at kameraet er mere handy end Canon G9, samt at det bare er et lækkert kamera. (C. A720 fik jeg dog ikke set). Kunne også have valgt G9 - men TZ5 var også lidt billigere - men stadig dyrt!

Tak til alle! Alle som vil et trin op ad pointstigen smider et svar!
Avatar billede vejmand Juniormester
15. juli 2008 - 16:07 #27
Jeg springer over, ellers tak.
Tillykke med dit nye kamera.  :-)
Avatar billede coderdk Praktikant
15. juli 2008 - 21:31 #28
Ingen til mig, ellers tak :)
Avatar billede uffesteenberg Novice
16. juli 2008 - 20:53 #29
Håber du får megen glæde af kameraet og hører gerne om din mening, når du har fået det prøvet af. Skal måske ud og købe et til min kæreste inden så længe...
PS: Må man have lov at høre, hvor meget du måtte slippe for det hele??
Avatar billede tiger_dk Mester
17. juli 2008 - 20:09 #30
kom med et forslag !
Avatar billede uffesteenberg Novice
17. juli 2008 - 20:35 #31
"Kom med et forslag"??? Hvad mener du?
Avatar billede webrex Nybegynder
25. juli 2008 - 00:15 #32
Gav 2,8 kilo :) Så lidt dyrere end på nettet - dertil fik jeg dog et Extreme III 4 GB oveni. Tak til alle, som har bidraget til denne tråd.