Avatar billede rubberduckone Nybegynder
13. juli 2008 - 20:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

DNS bøvl - internetforbindelse mangler delvist

Hej,

Er lidt grøn omkring DNS, så... / ;-)

Har i mit hidtil velfungerende netværk delvist tabt internetforbindelsen. Dvs. en af tre maskiner kan ikke komme på.

Er sat op som følger:
192.168.1.1 = TDC modem
192.168.2.1 = Linksys router
192.168.2.90 = Maskine virker (fast IP)
192.168.2.100-120 = DHCP range

Almindeligvis er DHCP tildelt som følger:
192.168.2.100 = NAS disk (DHCP)
192.168.2.101 = "Problemet"

Vi har haft en strømafbrydelse og det virker nu som om, at DNS er kludret sammen eller i bedste fald godt forvirret. NAS disk og "problemet" har undervejs haft byttet IP. Men begge er nu tilbage på deres "normale" IP pladser (bare for at eliminere den mulighed)
De øvrige to maskiner (begge med fast IP) virker upåklageligt.

Men for "problemet" kan jeg godt pinge ud over nettet på eksakte IP adresser, men ikke på URL'er.

Har forsøgt med:
ipconfig /release
fast IP til begge
eksakt at sætte DNS i kontrol panel
genstart fra A-Z, startende med router, så NAS, så...

Jeg gætter på, at det er noget DNS gøgl i min Linksys router, men er der nogle kloge hoveder, der kan gennemskue problemstillingen hører jeg meget gerne nærmere.
Avatar billede riversen Nybegynder
14. juli 2008 - 07:08 #1
prøv at lave 'nslookup exp.dk' på en der virker og en der ikke virker og post output her.
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
18. juli 2008 - 10:10 #2
Hej riversen,

Tak for tip. Har fået løst problemet og årsagen viste sig mere simpel end som så.

På problem maskinen er "Automatiske Microsoft updates" aktiv - det er de ikke på de øvrige, der har jeg slået dem fra. Undervejs er der på problemmaskinen autoinstalleret MS's seneste opdatering. Desværre kolliderer den bare med min ZoneAlarm firewall, så udgående trafik spærres. Om aftenen fik jeg en advisering fra Zonealarm på en af de 'ikke-ramte' maskiner. (Lader til MS piller i settings uden at advisere)

Jeg kunne så gå ind på ZoneAlarms hjemmeside, downloade et fix til min maskine der virkede. Via USB stik flytte over til problem maskinen og installere. Så snart fixet kom på var problemet løst...

Så... TAK! (!"¤#¤=(!) Microsoft, jeg sender regningen for 6 timers tidsfordriv.
Avatar billede riversen Nybegynder
18. juli 2008 - 10:44 #3
høhø :)