Avatar billede egoli Nybegynder
11. juli 2008 - 11:51 Der er 10 kommentarer

Dele harddisken

Vil bare spørge hvordan man kan dele sin harddisk op i 2 partitioner
Venlig hilsen egoli
Avatar billede summer Mester
11. juli 2008 - 12:01 #1
Har du data på den nu, eller er dem tom?
Avatar billede egoli Nybegynder
11. juli 2008 - 12:29 #2
Jeg skal hen og formatere, og vi så gerne dele den så mit barnebarn kan få den ene del
Avatar billede summer Mester
11. juli 2008 - 12:49 #3
Mener du barnebarnet skal bruge den anden partition til at gemme forskellige ting på. Normalt installeres Windows på C partitionen. Hvis du mener 2 partitioner med hvert sit styresystem, er det lidt mere indviklet.
Avatar billede egoli Nybegynder
11. juli 2008 - 12:57 #4
jeg vil oprette en partition mere på c-drevet, således at jeg kan formatere den del uden hele mit styresystem går ned,  og så oprette et brugernavn til barnebarnet på den del
Avatar billede ejldk Nybegynder
11. juli 2008 - 13:07 #5
Det er meget nemt.
Du smider en xp cd i, og når du når frem til det punkt hvor du kan slette og ændre partionerne, sletter du først den gamle partition (dette formaterer dit C-drev!), og opretter 2 nye. På den ene vælger du så at installere styresystemet.
Kan dog ikke sige om det fungere på samme måde med vista...
Avatar billede summer Mester
11. juli 2008 - 13:08 #6
Velkommen iøvrigt til eksperten.
Ved formatering og nyinstallation med 2 partitioner, kommer Windows til at ligge på drev C og barnebarnets partition hedder så drev D. Der er en udmærket vejledning her: http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede egoli Nybegynder
11. juli 2008 - 13:32 #7
Tusind tak for hjælpen, jeg prøver
11. juli 2008 - 14:16 #8
Husk at få MINDST M$ ServicePack2 + efterfølgende opdateringer fra WindowsUpdate på (Selvom http://www.helgec.dk/xp-install.html siger noget andet ?)

http://www.eksperten.dk/artikler/1104

Bemærk at der også findes en M$ ServicePack3 som også bør instaleres.

Samt alt det med sikkerhedsprogrammer, Drivers, Backup, ...
Avatar billede egoli Nybegynder
11. juli 2008 - 14:34 #9
Alle opdateringer er jeg meget OBS på, og jeg henter automatisk dem som windows anbefaler
Avatar billede summer Mester
11. juli 2008 - 17:42 #10
egoli -> Som spørger kommenterer man normalt kun sit eget spørgsmål og lægger ikke et svar. Når man har fået et brugbart svar, kan man bede en eller flere om at lægge et svar, så man kan få de udlovede point fordelt.