Avatar billede mr8541 Novice
09. juli 2008 - 11:51 Der er 6 kommentarer

Vista/Xp netværk via Router

Min stationære kører xp, og min nye bærbar vista. Nu vil jeg gerne forbinde dem så jeg kan få adgang til de forskellige ting fra begge computere. Men lige meget hvor meget jeg søger i netværk så finder de ikke hinanden.

De er sat sammen via en 4 kanals router som forhandleren sagde var lige til og når ledningerne var i, så ville de finde hinanden når mapperne var delte.

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede osigaard Nybegynder
09. juli 2008 - 12:50 #1
Er begge maskiner medlem af samme arbejdsgruppe "WORKGROUP" ?

Er netværket sat til privat netværk(custom) i Netværks-og delingscenter på Vista-maskinen

Begge computere, skal have resourcer, der er delt på netværket og ikke blot på den enkelte computer, men det ved du jo nok.
I Windows Vista, Kontrolpanel, Netværks-og delingscenter, skal du sikre dig, at dit netværk (WORKGROUP) er markeret som privat netværk. Såfremt det er det markeret som offentlig tilgængeligt netværk, vil du ved klik på dit netværk(WORKGROUP)enten ingen computer se eller kun den computer du sidder ved. Dette ændret du ved at klikke på Tilpas og markere Privat, trykke Næste og Fortsæt og Luk.
Hvis du nu trykker på dit netværk (WORKGROUP), skulle du kunne se andre computere på netværket (WORKGROUP).
Og så er det en god ide, at installere 'Link Layer Topology' på XP computeren. Så får Vista computeren lettere 'øje' på den.
http://support.microsoft.com/kb/922120
Avatar billede dgj Nybegynder
10. juli 2008 - 00:17 #2
Ligeså skal du også kontrollere firewall opsætningen på begge maskiner
Avatar billede mr8541 Novice
11. juli 2008 - 15:02 #3
Okay... Nu er den bærbare fundet på den stationære...

Men når jeg sidder på den bærbare som jeg gør nu, så kan jeg stadig ikke finde den stationære.. Det må vel være meget tæt på at være rigtigt siden det virker den ene vej.
Hvad mangler jeg?
Avatar billede osigaard Nybegynder
11. juli 2008 - 17:47 #4
Du skal huske , i Netværks-og delingscenter på Vista maskinen at tillade fil og udskriftdeling
Avatar billede mr8541 Novice
13. juli 2008 - 14:45 #5
Der er åbent for fildeling i vista. Ellers ville jeg jo heller ikke kunne finde den på den stationære
Avatar billede dgj Nybegynder
21. juli 2008 - 13:54 #6
Du har ikke stadig firewall på xp maskinen, så vistaen ikke kan få fat i den
har du prøvet at kigge på ipadressen og så skrive den i addressefeltet i denne computer \\192.168.1.xxx