Avatar billede hclarsen Nybegynder
08. juli 2008 - 20:58 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Politi og anmeldelse af med-trafikant

Hej alle

Hvis man oplever, at ens med-trafikant (bilist) kører hasarderet og man nedskriver nummerpladen, kan man så anmeldel bilisten til politiet?
Avatar billede vejmand Juniormester
08. juli 2008 - 21:03 #1
Det kan du sagtens, problemet kan være at bevise det.  :-)
Ring 114
Avatar billede aaberg Nybegynder
08. juli 2008 - 21:06 #2
Ja, det kan du, men med mindre der er flere som anmelder samme bilist, eller du kan kommer op med mindst et par vidner til episoden, kommer politiet ikke til at gøre noget med sagen. Politiet kan ikke gøre noget, så længe det er ord mod ord.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
08. juli 2008 - 21:18 #3
Det tænkte jeg nok.. sagen er bare den, at det er svært at finde vidner til sådanne episoder. Gælder medpassagerer i den implicerede bil (altså en af mine medpassagere) som et vidne?
Avatar billede thov Forsker
08. juli 2008 - 21:33 #4
Vidnerne skal helst ikke være familie (selvom det er bedre end ingenting) - men ha' videokameraet, eller telefonen, parat næste gang.
Avatar billede js_delphi Nybegynder
08. juli 2008 - 22:39 #5
Ja, stik hinanden, hvis du da faar det bedre af det.
Stikker du ogsaa dem, som ligger i venstre eller midtersporet paa motorvejen, selvom
der er frit i hoejre spor? Hvorfor da ikke?
Skulle vi ikke hellere begynde at behandle hinanden venligt; der er vel problemer nok i verden, som truer os, udover disse?

Stakkels lille bitre mand.

Hmmm.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. juli 2008 - 23:05 #6
js_delphi

Det er nu dig der lyder bitter :)
Avatar billede thov Forsker
08. juli 2008 - 23:56 #7
Ja, vi skal stikke fjolserne. Spritbilister og andre idioter som kører råddent - og helst inden de slår uskyldige ihjel, for de nøjes desværre ikke med at skade sig selv.

Jeg har prøvet, med et myremulehår, at undgå et frontalsammenstød med en spritbilist (det gik ud over en parkeret bil i stedet for).

At brase ind i et fjols som kørte over for rødt (Han har lige fået sin dom).

At blive udsat for mordforsøg flere gange. Politiet afviste sagen, med den begrundelse, at idioten var skattedirektør i Frederiksværk kommune.

Og så har jeg en vis aversion mod 'herreløse' biler - nogle af dem KAN altså ikke styre en bil :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
09. juli 2008 - 01:28 #8
js_delphi - Ud fra et moralsk synspunk finder jeg din holdning beklagelig.
At køre hasaderet er at udsætte andre menneskers liv og helbred. Alene i vort lille
danmark bliver der dræbt ca. 400 mennesker om året, og flere tusinder bliver kvæstet.
At anmelde en hensynsløs bilist for at undgå yderlige dræbte og kvæstede, kan under
ingen omstændighed kaldes stikkeri. hclarsen er jo ikke medlem af en kriminel bande.
Avatar billede justrace Novice
09. juli 2008 - 01:53 #9
js_delphi er sikkert selv en af idioterne. Han burde have et par klip, alene på den konto at have den holdning.

Nå ja, man kan jo altid overhale indenom og selv få en anmeldelse for hasarderet kørsel.

Men ligegyldigt om der er vidner eller ej, så anmeld det. Hvis der så er andre der ligesom dig anmelder den samme bilist, kunne det jo gøre politiets sag nemmere ved at kunne henvise til det i en evt. sag hvor han er blevet stoppet.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
09. juli 2008 - 09:45 #10
Grunden til at jeg ikke stikker dem, der ligger i den forkerte bane på motorvejen er, at det ikke decideret er ulovligt -  det er "kun" dårlig køreskik.

At overhale indenom fra højre banehalvdel i en sammenfletning er ulovligt - hvis jeg ikke var bremset op, kunne jeg potentielt blive skubbet ud i den modsatte bane halvdel. Ikke helt optimalt, når jeg havde et barn i bilen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. juli 2008 - 10:06 #11
"At overhale indenom fra højre banehalvdel i en sammenfletning er ulovligt "

At overhale indenom er ulovligt. At man gør det i en sammenfletning er ligemeget :)
Avatar billede js_delphi Nybegynder
09. juli 2008 - 10:46 #12
Jeps, jeg er en af "idioterne", som koerer 250 km/h, saa snart der er fri bane.
Jeg overhaler konstant indenom, naar jeg koerer i DK (da folk her ikke er ret gode til at holde sig i hoejre side).
Man kunne jo begynde med at stikke de bilister, som ikke engang laegger maerke til at man overhaler indenom. Hvem ved, hvad disse bilister derudover overser?

Det er bare ufattelig traels at opleve, hvordan folk forsager trafikuheld pga. uopmaerksomhed, naar man selv, og faktisk alle dem, jeg kender, med biler som kan koere 250+, aldrig har forsaget trafikuheld, med ovennaevnte koerestil.

Lovligt eller ej.

Straf dem, som forsager uheld haardt, det er vel det, det hele drejer sig om, ikke?

Er det ikke ioevrigt lovpligtigt at holde sig saa langt til hoejre paa koerebanen som muligt? Det var det i hvert fald, da jeg tog koerekort i sin tid.
Det er muligt at denne lov er blevet aendret, hvilket jeg bare ikke kan forestille mig.
Men igen: lov eller ej.

-> hclarsen: det er aldrig optimalt at blive skubbet ud i den modsatte bane halvdel - med eller uden barn.
Avatar billede aaberg Nybegynder
09. juli 2008 - 11:27 #13
Dem der forsager uheld er dem som køre 250km/t og overhaler indenom, og ikke dem som overser at du kommer blæsene forbi. Trafikstatistikken taler sit eget sprog, langt de fleste uheld bliver skabt af fartbøller, spritbilister og ældre folk på piller som falder i søvn. Og js_delphi, jeg giver dig helt ret, straf dem hårdt! Så du kan lige så godt gå ned til politiet og aflevere dit kørekort.

:o)
Avatar billede vejmand Juniormester
09. juli 2008 - 11:44 #14
js_delphi >> Mage til hjernedød vrøvl skal man godt nok lede længe efter. En sådan mangel på respekt for andre liv kan ALDRIG undskyldes.
Meld dig ind i en motorklub og lad os andre leve videre!
Avatar billede knaste Nybegynder
09. juli 2008 - 11:46 #15
Jeg må give js_delphi ret. Mange andre faktorer end fart bliver ofte overset. Jeg kommer fra en familie med 5 søskende. De 4, som har kørekort, har alle lavet de dummeste ulykker, men stærkt kører de nu ikke, heller ej overhaler de indenom, mig bekendt.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. juli 2008 - 11:51 #16
js_delphi > Ud fra din egen beskrivelse af din kørsel, kører du både uansvarligt og
ulovligt. Du har åbenbart hidtil været heldig og endnu ikke fået dræbt eller kvæstet
nogen, men måske læser vi netop om dig i morgendagen aviser?
Avatar billede aaberg Nybegynder
09. juli 2008 - 12:12 #17
knaste >> Alle kan lave fejl i trafikken. Hvis du overholder færdselsreglerne men alligevel laver en fejl, og der sker en ulykke, er sandsynligheden for at alle kommer levende fra det stor. Hvis du køre 200 km/h og forsager en ulykke, er sandsynligheden for at nogen bliver slået ihjel stor.

Hvis du eller js_delphi eller andre tror i aldrig laver fejl, og derfor kan køre som i har lyst til, så er i enten utroligt naive eller bare dumme!
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
09. juli 2008 - 23:06 #18
Ja film du de slemme folk som kører rådent næste gang, men husk at få filmet chauføren også, uden video af hvem der er ført bilen kan politiet igen ikke gøre noget...

Man kan jo ikke stramme ejeren af bilen for en forselse som man måske ikke har gjort. det er jo ikke sikkert det var ham som førte bilen...
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2008 - 11:58 #19
og husk samtidig hvis du ser nogle skide sigøjnere i nødsporet der fægter med arme og ben for at stoppe dig og anmelde dem også de vil kun sælge dig noget ubrugeligt bras som de kalder "guld"

dette er dog seriøst ment da de står med motor vejs ramperne så de hurtig kan stikke af igen
Avatar billede mac-morten Nybegynder
24. juli 2011 - 20:14 #20
js_delphi - som er klar over at han er en idiot - fornægter stupidt samtlige færdselsstatistikker vedrørende uheld ved høj hastighed og foreslår at man straffer dem som forårsager uheldene.

Det gør man da også idet 250 km/t på 110 km-motorvej takseres til 12.000,- PLUS frakendelse af kørekortet - men tossen tror han at er for kvik til at blive fanget af politiet. Gid det snart sker.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. juli 2011 - 20:22 #21
Helt enig i #20.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
18. december 2011 - 11:52 #22
Jeg er blevet bedt om at lukke mine åbne spørgsmål. Jeg ved ikke helt, hvordan vi gør med pointene. Der er trods alt kun 15 point, og der er mange gode bidrag.

Jeg tager dem selv for at gøre kort proces: Men hvis nogle føler, at de gerne vil have dem, så må I sige til. Så skal vi nok finde ud af noget.

Det var godt vi fik en god debat op at køre. Jeg kan oplyse om, at jeg aldrig fik anmeldt vedkommende.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2011 - 18:33 #23
Det er helt ok med point her - efter min mening ;)
Avatar billede hclarsen Nybegynder
18. december 2011 - 20:09 #24
Jeg laver en ny tråd i samme forum. Læg et svar der.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. december 2011 - 20:27 #25
Jeg mente at det er helt ok at du selv tager point :)
Avatar billede hclarsen Nybegynder
18. december 2011 - 20:39 #26
Ahh, ok.