Avatar billede ingeburg Nybegynder
06. juli 2008 - 22:27 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere windows xp.

Efter noget roderi med drivere er min bærbare gået helt i udu. Når jeg starter op, viser skrivebordet sig kortvarigt og så blå skærm og lynhurtig luk ned. Jeg har sprøvet at geninstallere styresystemet, men inden jeg kunne komme i gang med at formattere HDD kom der en fejlmelding: Filen gl1240.sys forårsagede fejlen <8192> i linje 3540 i d:\xpsprtm\base\boot\setup\setup.c.
Tryk på en tast for at forsætte - og det gør jeg så og installation afbrydes.
Hvis computeren står i flere timer kan jeg godt starte op og arbejde lidt med den, men så lukker den ned igen med hurtig blå skærm.
Men som sagt - jeg vil gerne geninstallere winxp og det kan jeg ikke.
06. juli 2008 - 23:11 #1
Bliver den 'meget' varm ?
Avatar billede epep Nybegynder
07. juli 2008 - 00:33 #2
Prøv at sætte din xp-cd i drevet, tryk kør, skriv sfc /scannow, ok.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2008 - 07:44 #3
Hvad er det for en bærbar? hvor gammel?
Avatar billede ingeburg Nybegynder
07. juli 2008 - 10:33 #4
Computeren er 3 år gl. og er en HP Compaq nx6110 I var den lukket ned hele eftermiddagen og da jeg åbnede den om aftenen, startede den op. Det lykkedes så at komme ind i komandoprompten og køre chkdsk (er det ikke det samme som sfc /scannow??). Bagefter kunne jeg gå i gang med at afinstallere et par forkerte drivere og lige nu kører den.
Hele historien er den, at de originale OEM diske med Windows XP-Home SP2 for et stykke tid siden forsvandt for mig. Jeg installerede derfor en ægte Windows XP Pro med SP1 på computeren. Og så var jeg så dum at bruge de drivere, der ligger på HP's hjemmeside og så gik computeren fuldstændig i udu. Da jeg så fandt min XP-Home recovery CD igen, var det umulig for mig at installere dem. Det var bla.a. det, der gav ovennævnte fejlmeling.
Så hvis I har et godt råd til, hvordan jeg får min XP-Home Recovery installeret igen, vil jeg være glad. WinXP-Pro er lige lovlig tung for computeren.
Avatar billede epep Nybegynder
07. juli 2008 - 11:10 #5
Chkdsk er ikke det samme som sfc /scannow. Sfc /scannow reparerer de systemfiler der måtte være beskadiget. Prøv at køre kommandoen.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2008 - 12:09 #6
"Så hvis I har et godt råd til, hvordan jeg får min XP-Home Recovery installeret igen" Kan du ikke bare boote op på omtalte cd
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2008 - 12:10 #7
Har du ikke en recovery partition på din computer
Avatar billede epep Nybegynder
07. juli 2008 - 13:48 #8
Følg fremgangsmåden her:
http://www.eksperten.dk/artikler/1104
Avatar billede ingeburg Nybegynder
07. juli 2008 - 16:32 #9
Jeg er lige kommet hjem og startede min bærbare op. Men nu er den død igen. Lige nu har jeg ikke en chance for at køre sfc /scannow. Jeg synes den dør mere og mere jo tiere jeg forsøger at åbne.
Den er ikke varm - faktisk synes jeg den er mindre varm end den plejer, men det er måske fordi jeg ikke kan køre ret længe ad gangen.
Jeg har selvfølgelig prøvet at boote med Recovery CD'en og jeg har også prøvet med disketter fra eksternt drev. Jeg kan høre disken(ne) starter op, men så er det ligesom den/de dør ud.
Der er ingen Recovery partition på computeren.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2008 - 16:45 #10
Prøv at gå ind i BIOS straks efter boot (F2 antager jeg) hvis du kommer ind i BIOS så prøv at lade den stå der og se om du oplever problemer
Avatar billede ingeburg Nybegynder
09. juli 2008 - 08:49 #11
Jeg har ladet den stå inde i BIOS i en halv times tid uden problemer. I BIOS kan jeg også tjekke HDD og RAM og her meddeles alt i orden.
I går aftes – da den havde stået en hel dag uden at være tændt, lykkedes det at installere Recovery CD’en. Her til morgen ville jeg så installere driverne, men computeren kunne ikke se CD-ROM drevet. Jeg har hele tiden haft en fornemmelse af, at der var noget galt med dette drev, men har bare ikke haft mulighed for at gøre noget ved det, fordi jeg lynhurtig fik blå skærm og nedbrud. Det irriterende er, at jeg ikke når at læse noget som helt. Jeg når kun at opfatte, at det er galt med nogle processer.
Jeg har overvejet at bruge Kill-Disk men ved ikke om det er en god ide, når det er CD-ROM-drevet det er galt med. Og hvordan installerer man en driver, når man ikke kan komme ind i computeren.
Det er rigtig kreperlig dette her. Den er kun 3 år gammel og har kostet godt 5000 kr.
Avatar billede ingeburg Nybegynder
09. juli 2008 - 08:53 #12
Jeg skal tilføje, at det rent faktisk lykkedes at komme til at køre sfc /scannow inden jeg gik igang med at installere Recovery CD'en. Men jeg fik at vide, at det ikke kunne fortsætte, fordi licensnøglen var forkert. Rigtigt er det, at jeg på et tidspunkt i forløbet kom til at taste en forkert licensnøgle ind, hvilket jeg dog ikke fik noget ud af, før jeg indtastede den rigtige.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2008 - 09:20 #13
Prøv lige at lave en kortfattet status af situationen lige nu, du må også gerne ringe til mig du kan finde mit nummer på www.helgec.dk
Avatar billede ingeburg Nybegynder
09. juli 2008 - 09:37 #14
Situationen lige nu er:
Computeren starter op på F8 med Start Windows normalt markeret. Trykker jeg Enter kommer der en lynhurtig blå skærm og computeren lukker ned til åbningsskærmen med HP logoet og oplysningerne om, hvordan man kommer ind i BIOS. Det samme sker hvis jeg starter i Sidst kendte konfiguration ....... eller vil starte ved kommandoprompt. I disse her fejlsituationer synes jeg heller ikke computeren er så varm som den plejer at være.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2008 - 10:36 #15
Så vil et forsigtigt gæt være at du enten har problemer med opsætningen i BIOS eller noget gammelt snavs på harddisken dog kan en defekt ramblok ikke udelukkes.
Jeg ville prøve følgende i nævnte rækkefølge
Gå i BIOS og lav en "Load setup default" husk at save - hjalp det?? hvis nej
Download, brænd og kør MEMTEST http://www.memtest.org/ - var rammene OK?? hvis ja
Giv disken en gang KILLDISK www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2008 - 10:34 #16
Lidt respons??
Avatar billede ingeburg Nybegynder
10. juli 2008 - 17:23 #17
Efter maskinen har hvilet sig i ca. 1 døgn, lykkedes det at få proppet Killdisk i drevet og få det til at køre. Så lige nu er min harddisk ved at blive erased. Jeg skriver tilbage, når den er færdig.
Avatar billede ingeburg Nybegynder
11. juli 2008 - 17:20 #18
Jeg har installeret den originale WinXP-Home på min bærbare og mindsandten om det ikke lykkedes. DVD/CD-drevet kører også som det skal. Sikken et held jeg kom i kløerne på dig Helgec. Tak for hjælpen. Men kunne du lige til sidst svare mig på: Hvad er forskellen på at bruge Killdisk og så at reformattere harddisken under installationen af WinXP???
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2008 - 18:33 #19
De to ting har intet med hindanden at gøre - KILLDISK nulstiller disken så den bliver som den var fra fabrikken dog minus evt. fysiske defekter - Formatering gør disken klar til at modtage data