Avatar billede mr_dollerup Nybegynder
06. juli 2008 - 20:19 Der er 18 kommentarer

min computer siger MBR fejl

hej.. håber der er en som kan hjælpe mig... men bærbare computer kan ikke starte windows den viser en besked hvor der står MBRfejl
er der nogle som ved hva jeg kan gøre for at få den til at virke igen

mvh thor
Avatar billede haverslev Novice
06. juli 2008 - 20:55 #1
Prøv at smide din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

der vil også komme nogle spørgsmål, som du skal svare på, se nedenfor.
Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1              (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  fixmbr                (+tryk på ENTER )

Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede mr_dollerup Nybegynder
06. juli 2008 - 21:02 #2
da jeg købte min computer var windows installeret så har ikke en... men kan jeg bare låne en af en kammerat...
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juli 2008 - 16:03 #3
Jeg ved ikke hvor haverslev blev af, men ja du kan bare låne en windows af en anden.
Da du ikke går ind under installation, er der heller ikke brug for en nøgle.
Hvis du akn lå en windows, så tag en kopi. Du ved aldrig hvornår du får brug for den
igen. Også til f.eks CHKDSK /r /p  som undersøger disken for fejl.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juli 2008 - 17:32 #4
Stavefejl IGEN:(
Avatar billede haverslev Novice
07. juli 2008 - 19:28 #5
hmm, har ikke fået mails fra en del spørgsmå, før nu!
Ja, du kan låne en XP cd og udføre ovenstående med.
Avatar billede mr_dollerup Nybegynder
07. juli 2008 - 21:29 #6
hej igen... nu har jeg ordnet min MBR fejl... desværre er der opstået et nyt problem... når jeg starter computeren efter at ha "repareret" den skriver den nu:
A disk error occurred
press ctrl+alt+del to restart...
nogle som har en god ide til hvordan man får repareret det lille problem...
mvh thor
Avatar billede haverslev Novice
07. juli 2008 - 21:36 #7
Kører du med SATA harddisk ?

Prøv dog at smide din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede mr_dollerup Nybegynder
07. juli 2008 - 21:40 #8
det ved jeg ikke det er en hp pavilion 6???..
Avatar billede mr_dollerup Nybegynder
07. juli 2008 - 22:50 #9
nu har jeg prøvet at køre det sidste og den sagde desværre efter 25 %: enheden indeholder tilsyneladende to eller flere uoprettelige problemer...
ved du om computeren kan redes eller om windows skal gen installeres
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2008 - 23:03 #10
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juli 2008 - 23:49 #11
Ja hos mig går der rask væk 45 minutter fra at en bruger kommer med en kommentar, til
jeg får en mail. Det kan man jo se på tidspunktet hvor kommentaren er lagt. Det
besværliggør jo kommunikationen en del, og det må være frustrerende for den spørger,
som sidder og venter på løsning på sit problem. Men det er vist et permanent problem.
Avatar billede mr_dollerup Nybegynder
08. juli 2008 - 18:51 #12
nu har jeg kørt http://www.helgec.dk/xp-repair.html og der siger den:

Installationsprogammet kan ikke formaterere partition.
kontroller at drevet er tændt og korrekt tilslutter computeren. hvis disken er en SCSI-diskskal du kontrollere at SCSI-kortene er korrekt afsluttede. se i dokumentationen til computeren eller SCSI-kortet for at få yderligere oplysninger.

du skal vælge en anden partition til windows xp

tryk enter for at fortsætte

er der nogle som ved hvad jeg kan gøre

mvh thor
Avatar billede haverslev Novice
08. juli 2008 - 19:32 #13
Prøv lige at finde det korrekte model nr. på den maskine
hp pavilion 6???..
Tror nemlig den maskine kører med sata HDD og evt. skal bruge en SATA driver.

Den skulle ikke komme og sige noget som helst om at formatere, sikker på at du har lavet den repair korrekt og det ikke er en nyinstall med formatering du var igang med?

Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd, så kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:
Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2:
springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3:
Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4:
Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5:
Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen
Avatar billede mr_dollerup Nybegynder
08. juli 2008 - 21:15 #14
jeg vil gerne sige mange tak for hjælpen... men må nok erkende at den er helt død...

mvh thor

ps. hvordan gir jeg points
Avatar billede haverslev Novice
08. juli 2008 - 21:27 #15
Hvad mener du med helt død?
er det fordi den ikke kan finde disken eller?
Prøv at oplyse model nr. og jeg skal tjeke om den blot skal have en sata driver

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede mr_dollerup Nybegynder
24. august 2008 - 22:22 #16
undskyld jeg ikke svarede, men der kom lige en uventet sommerferie til frankrig i vejen... den har nu været til reperation og gik under garentien... men tak for hjælpen...
Avatar billede mr_dollerup Nybegynder
24. august 2008 - 22:22 #17
ps håber jeg har givet points