Avatar billede compac Seniormester
05. juli 2008 - 18:42 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Invalid system disk efter formattering

Jeg har formattet mit c:-drev på min notebook.
Når jeg starter den igen  kommer der en fejl:
"Invalid system disk".
Desværre indeholder den ikke noget diskettedrev, så jeg er lidt rådvild om hvad jeg skal gøre.
Avatar billede jtt Nybegynder
05. juli 2008 - 19:12 #1
Det er ikke unormalt - såfremt bootsekvensen leder efter HD først. Du skal have maskinen til at starte på dit CD rom drev . det kan du opsætte i BIOSen
Avatar billede compac Seniormester
05. juli 2008 - 20:50 #2
Bootsekvensen er sat til at lede efter CD-drevet først.
Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede haverslev Novice
05. juli 2008 - 21:12 #3
Prøv lige at trykke på enten F11 eller F12 under opstart, så får du muligvis en boot menu og du kan vælge DVD/CD-drev
Avatar billede compac Seniormester
05. juli 2008 - 21:27 #4
Den kommer med den samme fejl, uanset hvilken F-tast jeg bruger (jeg har prøvet alle fra F1 - F12 (dog kommer bios ved F2).
Avatar billede haverslev Novice
05. juli 2008 - 21:51 #5
Er det en brændt cd / dvd du bruger, prøver at boote op på?

Hvad er det for en bærebar - Navn, model osv.
Avatar billede compac Seniormester
05. juli 2008 - 22:22 #6
Jeg har prøvet at brænde en dc med filen boot98. (den fik ikke fejlen løst)
Fabrikatet er Dell latitude CPt.
Avatar billede darkforce Nybegynder
05. juli 2008 - 22:22 #7
Er du sikker på du bruge er CD/DVD... hvor det er mulig at boot fra?... altså en Windows eller linux cd. prøve at lån en anden  eller afprøve den i en anden computer for at se om CD er problemet.... ved at nogen bærbar har harddisk opdelt i 2 hvad den har nogle filer på den ene af dreve.. som bruges til genopretning...og ved ikke lige om hvis du har komme til at slette dem... og det jan betyde at du ikke kan bruge den cd som følgte med... da det jo er lave speciel til din computer
Avatar billede compac Seniormester
05. juli 2008 - 22:23 #8
dc  = CD
Avatar billede darkforce Nybegynder
05. juli 2008 - 22:25 #9
Prøve også at se inde i bios om både harddisken og CD-rom drev er sæt rigtig op...kan jo ikke boot på cd-rom drevet hvis dreve er slået fra
Avatar billede haverslev Novice
05. juli 2008 - 22:30 #10
darkforce, kan du selv forstå det du skriver som svar 05/07-2008 22:22:48
Avatar billede compac Seniormester
05. juli 2008 - 22:32 #11
Jeg kan ikke se om det er muligt at boote fra Cd. I Bios står der ud for Boot first device: CD/DVD/CD-RW drive. Under overskriften: Celeron-400Mhz er der beskrevet oplysninger om cache, system memory, controller osv. og herunder: Modular Bay: CD-ROM
Avatar billede compac Seniormester
05. juli 2008 - 22:41 #12
Den indeholder også en USB indgang, kan bruges?
I Boot first device er det muligt at vælge mellem:
DocII/PortII NIC
Cardbus
Diskette drive (irrelevant)
Internal HDD
CD/DVD/CD-RW drive.
Avatar billede darkforce Nybegynder
05. juli 2008 - 22:44 #13
Det er ved at være længe siden jeg har formateret en computer ... men så vidt jeg husker betyder den fejl.. at den ikke kan finde nogle system filer.. Det kan være flere ting.
1.CD-drevet er slet ikke sæt op i bios
2.Den boot på harddisken, som du lige har slette
3.Du prøve på at boot på en cd ... uden mulighed for boot.
4.Dreve  er besked eller noget følsen og kan ikke læse CD
5.CD er besked og kan ikke afspille i drevet.

1. undersøg om de dreve og harddisk er sæt op i bios, hvis den står på automatisk så prøve at sætte den på CD-rov/DVD drev
2. ungersøg hvor den boot fra...
3.hvis du har en extra computer eller en ven med computer i nærheden så bruge og se om den kan boot på hans pc, for at se om CD virker som den skal.
4. prøve med en anden CD med boot påeller tør den cd af du har, så der ikke sidder noget på den.
5. hvis de 4 først ting ikke virker kan dit drev jo være besked... så den ikke kan læse cd..tænk over hvornår du sidst har brugt den...prøve med en rense cd

håber det kan hjælpe lidt
Avatar billede darkforce Nybegynder
05. juli 2008 - 22:52 #14
05/07-2008 22:30:52... ja jeg kan godt forstå det... jeg selv skriver. har dog desværre ikke den vilde erfaring med bærbær... men har dog altid fået de få jeg har haft i handerne op og køre efter fomatering.. tror kun jeg har gjord det en 2-3 i alt
Avatar billede compac Seniormester
05. juli 2008 - 23:11 #15
CD med filen boot98 får ikke maskinen til at boote på en anden cd uden diskettedrev.
(har lige prrøvet).
Det er vel en anden fil der skal ligge på CD'en?
06. juli 2008 - 08:20 #16
<compac>: Er det fordi du bare vil (gen)install XP/Vista ?

Bare brug din (originale CD/DVD !!!
http://www.eksperten.dk/artikler/1104
http://www.helgec.dk/vista-install.html
Avatar billede haverslev Novice
06. juli 2008 - 08:26 #17
For lige at få tingene i sammenhæng.
Du har lavet / har en boot98 cd, hvordan har du lavet den og hvad er der mere på den cd ?
Har du en XP / Vista skive ved siden af eller ?

Det nemmeste er at have en XP cd eller en Vista dvd at starte op på, du kan låne en skiver af andre, blot den er samme udgave som den du havde på maskinen.
Du skal selvfælgelig bruge din egen cd-key, som er på en mærkat et eller andet sted på maskinen
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2008 - 08:57 #18
Hvis tråden kun omhandler at spørgeren ønsker at formatere sin harddisk så kan det gøres således
Download og beænd www.helgec.dk/unik.iso (brændes som bootimage, se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html -> boot op på skiven, slet partition - opret partition - genstart - formater (hvis du tilføjer parametret /s kan du efterfølgende boote op på din disk, altså
format c: /s  -> enter
Guide på http://www.helgec.dk/format_floppy.html
Avatar billede compac Seniormester
06. juli 2008 - 12:03 #19
Det er jo det rene trylleri helgec.

Læg et svar
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2008 - 19:14 #20
:)