Avatar billede Kluddermor Juniormester
04. juli 2008 - 11:15 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Hvordan roterer jeg billeder fysisk placeret på en anden PC?

Vi har et netværk, hvor vi gemmer billeder fra kamera på 1 PC.

Fra de andre PC'ere i netværket, kan det ikke lade sig gøre efterfølgende at rotere billederne når de fysisk er placeret på en anden PC.
Der kommer en fejlmeddelese: Du kan ikke rotere dette billede. Filen er enten i brug..... eller også er filen eller mappen skrivebeskyttet.

Fil og udskriftsdeling er slået til samt tilladelse til at ændre og slette filer.
Mappe og filer er ikke skrivebeskyttet.
04. juli 2008 - 13:03 #1
"...rotere billederne ..." - med hvilket program ?

Har du fuld retighed til omtalte filer/mappe ?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
08. juli 2008 - 01:58 #2
det er egne billeder taget med digitalkamera. Jeg højreklikker bare og vil vælge roter billede med eller mod uret.
08. juli 2008 - 06:37 #3
"Har du fuld retighed til omtalte filer/mappe ?" ?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
08. juli 2008 - 14:49 #4
Forstår ikke helt spørgsmålet tror jeg.
08. juli 2008 - 18:19 #5
Kan du på anden måde redigere (åbne, ændre, gemme igen samme sted/fil) med et andet program ?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
28. juli 2008 - 10:34 #6
Undskyld mit langsomme svar. Har været på ferie, så havde ikke adgang til arbejdets PC'er.

Ja billederne kan åbnes, redigeres, slettes m.m. af andre programmer fra anden PC
28. juli 2008 - 21:13 #7
"...åbnes, redigeres, slettes m.m. af andre programmer fra anden PC..." - ja selvfølgelig. Men spørgsmålet gik på "åbnes, redigeres, slettes m.m. af andre programmer fra DIN PC?"
Avatar billede Kluddermor Juniormester
29. juli 2008 - 08:37 #8
yes yes det kan billederne også.
29. juli 2008 - 10:13 #9
Jeg har ikke noget direkte højreklik med "Jeg højreklikker bare og vil vælge roter billede med eller mod uret."
Det er altså vha "Windows Billed- og Faxfremviser" at du har "Jeg højreklikker bare og vil vælge roter billede med eller mod uret" ?

Prøv dette:
I første omgang via Stifinder; der vælger du visningstype eksempelvis "oversigt". Ihvertifald en punkt hvor billedet _ikke_ bliver fremvist i lille format i venstre side eller som Icon...
Avatar billede Kluddermor Juniormester
29. juli 2008 - 13:15 #10
OK uddyber nærmere:
Der er ved visning af "store ikoner" at højrekliks menupunktet "roter billede" fremkommer. Og det er dette der giver fejlmeddelelse ved rotering.

Det er vigtigt for mig at dette kommer til at virke, da det vil gøre det lettere at rotere de billeder, der er taget på højkant. (Der kan vælges x-antal billeder, som derefter på en gang kan roteres med kun et klik)
29. juli 2008 - 23:01 #11
Ganske smart - den detalje kendte jeg faktisk ikke (lærer noget hver dag ?)

Har lige afprøvet diverse kombinationer over netværk mm. Virker fint her...

Tror mere det er et 'rettigheds'mæssigt problem/detalje ?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
30. juli 2008 - 13:55 #12
Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke kan rotere billeder fra andre computere i netværket, når det er muligt at slette, redigere m.m. - Men ikke rotere????
Avatar billede Kluddermor Juniormester
31. juli 2008 - 09:38 #13
Er der en mulighed for at forøge antal point for rigtig svar? Det lader til at det er mere end svært at løse dette problem.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
31. juli 2008 - 10:09 #14
På denne side ( http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-540043.php ) fandt jeg følgende:

"if I give the users "Full Control" permissions in the share security definitions -
this problem is solved...
So, I built a special share for pictures to bypass this problem."

Ved dog ikke hvordan jeg giver "full control" ud over at sætte flueben ved tilladelse til at slette og redigere filer.
01. august 2008 - 00:26 #15
Hvordan får du "forbindelse" til den anden PC ?

direkte med
\\PC01\Mappe\Foto\...
eller
X:\Foto\... (fordi X: er allerede mappet til delt \\PC01\Mappe\ på PC01...)

Den anden PC; er det en alm. XP (Pro/Home/Server) ?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. august 2008 - 09:32 #16
Ikke helt sikker? Vi bruger XP Home og har oprettet netværket via guiden "opret mindre kontor eller hjemmenetværk."
Mappen er en delt mappe på computer 1, som de andre har adgang til via "netværkssteder" hvor der er et ikon. Egenskaberne for ikonet siger: "Placering: \\Computer1\fælles arkiv"
01. august 2008 - 10:17 #17
... stifinder - Funktioner - Opret forbindelse til et netværksdrev -
I menuen vælg hvilket drevbogstav du/I vil bruge til det fælles arkiv; eksempelvis X:
Mht "Mappe:" vælges jo \\Computer1\fælles arkiv i boxen...

[X] Opret forbindelse igen ved Logon

Derefter kan du bruge X: for at se \\Computer1\fælles arkiv.

Prøv problemet den vej...
01. august 2008 - 10:20 #18
Iøvrigt så _kan_ det give problemer med mappe navne med mellemrum og/eller æøåÆØÅ bogstaver.
På Computer1 omdøb
* fælles arkiv
til
* arkiv

(Bare en tanke. Sådan overholder jeg altid i mine opsætninger... måske et levn fra "gamle" dage *S*)
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. august 2008 - 14:18 #19
Det prøver jeg lige.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. august 2008 - 15:00 #20
Nej det virkede ikke :-(
02. august 2008 - 06:58 #21
Hmmm... jeg prøver lige tilsvarende ved at bruge XP Home i begge ender...
Avatar billede Kluddermor Juniormester
02. august 2008 - 10:29 #22
Gav dette nogen mening?:

På denne side ( http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-540043.php ) fandt jeg følgende:

"if I give the users "Full Control" permissions in the share security definitions -
this problem is solved...
So, I built a special share for pictures to bypass this problem."
02. august 2008 - 21:23 #23
Nu har jeg afprøvet diverse kombinationer; enten virker alt som det er ønsket ELLER så ka' man på ingen måde ændre/slette/flytte en given fil/foto. Afhængig af hvilken [Tilladelse] og/eller [Sikkerhed] (kun i XP Pro!) der bliver sat op...

Nu har jeg kun XP Pro systemmer + CD her i huset. Altså pt. ingen XP Home at afprøve med; der er nemlig _lidt_ forskel mht Netværks delning/sikkerhed mm.

Hmmm...
Avatar billede Kluddermor Juniormester
03. august 2008 - 17:56 #24
Det var da satans!
Men tak for forsøgende.
03. august 2008 - 20:56 #25
... når systemet (XP) bruger funktionen Rotér opretter den en midlertidig fil SIV*.TMP i samme mappe som billedet. Det er en skjult fil. (aktiver skjulte filer for at evt. se den) Existere _kun_ i det øjeblik som fotobehandlingen foregår; slettes derefter automatisk...
Ditto findes der også en anden skjult/system fil: Thumbs.db.

Hvis disse filer findes i en given foto mappe så slet dem!!!
Avatar billede Kluddermor Juniormester
04. august 2008 - 12:13 #26
Har kigget efter de skjulte filer. De findes ikke i den mappe jeg lavede forsøg med.

Når jeg bruger windows billed og faxfremviser og vil rotere, så kommer den med fejlmeddelelsen, at billedet er skrivebeskyttet. Det er billedet helt sikkert IKKE.
04. august 2008 - 12:37 #27
Forslag:

(Gen)oprette spørgsmålet
her på Eksperten.dk -> under kategorien http://www.eksperten.dk/spm/Netvaerk/
og/eller
http://www.spywarefri.dk/forum/ - kategorien [Andet]

(Henvis til denne tråd...)
Avatar billede Kluddermor Juniormester
04. august 2008 - 14:50 #28
Det tror jeg er en god idé.
Jeg giver gerne pointene for din ihærdige hjælp. Så smid et svar hvis du vil.
04. august 2008 - 15:15 #29
Ping...
Læg selv [svar] og gi' mig en smule... *S*

Skriv de (gen)oprettede tråde's link i denne tråd...
Avatar billede Kluddermor Juniormester
05. august 2008 - 15:03 #30
Her er den nyoprettede tråd
Tak for hjælpen

http://www.eksperten.dk/spm/840542
05. august 2008 - 21:04 #31
(Har set den - 'glæder' mig *S*)
05. august 2008 - 21:04 #32
... og takker for Point...