Avatar billede nolleren Nybegynder
30. juni 2008 - 13:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til forståelse af fagtermer

Hej alle på eksperten! Håber det er det rigtige sted jeg poster dette.
Jeg står til at skulle købe ny computer men synes det er en jungle derude og det hele bliver et stort virvar af fagtermer når jeg prøver at læse mig frem til computerens specifikationer.

Jeg fandt denne beskrivelse af en computer som jeg gerne lige ville have forklaret nogen ting på:

Intel Core 2 Duo E4600 2.4GHz 2MB S-775
Jeg forstår denne linje indtil 2MB og det efter 2MB må være socket. Jeg har fået at vide at det med de 2MB er cachen. Men hvad betyder dette egentligt for computerens hastighed?

2GB DDR2 PC6400 Ram
2GB er til at forstå? Men DDR2, jeg har hørt der også er DDR3 og SD? Hvad er forskellen fra andre, er det ældre modeller og hvad er bedst og hvad er dårligst?
Og hvad med PC6400? Er det jo højere jo bedre eller er det noget med version numre eller hvad betyder det?

ECS GF7050VT-M5
Motherboardmodel? Hvordan ved jeg om det er godt/skidt? Hvad kan være godt/skidt ved et motherboard?

1024MB GeForce 8600GT
Hvor er de bedste tests på hvilket grafikkort der er bedst for tiden. mht. Benchmark (hvis det da er det det kommer an på).

Det var vidst det! Håber det er noget nogen vil tage sig til at svare på! :)

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Daniel
Avatar billede strych9 Praktikant
30. juni 2008 - 14:19 #1
Level-1 og Level-2 cache i CPU'en betyder en hel del for hastigheden. Alle CPU'er i dag har en eller anden form for cache. CPU kan hurtigere hente data fra cache, fordi båndbredden mellem CPU og cache lager er høj, og latency er lav. Derfor vil det betyde væsentligt hurtigere data behandling hvis CPU kan hente data i cache, frem for i almindelig RAM.

DDR2 RAM er det mest gængse og billigste ligenu. DDR3 er en nyere standard. DDR3 har et højere clock potentiale end DDR2, hvilket vil sige at det med tiden kan komme op på hastigheder som er højere end DDR2's formåen. De tider er bare ikke kommet endnu. DDR3 her dags dato er ikke specielt hurtigere end DDR2.
PC6400 betyder at RAM kan køre clock frekvens 800 MHz. PC5400 kan feks køre clock 667 MHz og så fremdeles. Hastigheden af RAM skal passe med fsb hastighed på motherboard. Det nytter ikke noget at sætte PC9600 RAM i et motherboard som kører 333 MHz fsb. Det kommer det ikke til at gå hurtigere af.

ECS motherboards kan jeg afsløre er noget budget skidt normalt...
Et godt motherboard har et godt chipset. Det er kompatibelt. Dvs det er ligeglad med om du sætter Corsair eller Kingston RAM i det. Der skal gerne komme hyppige BIOS opdateringer til det, sådan at det feks opdateres så det kan tage socket 775 CPUer som kommer på markedet EFTER at motherboard er solgt. Der er tit onboard lyd og netkort og RAID controller, og disse skal selvfølgelig være ordentlig kvalitet.
ASUS Striker Extreme er et rasende godt motherboard m. plads til DDR2 RAM og PCI-Express 1.0 16x.

Jeg plejer selv at bruge wikipedia for at finde hoved og hale i de produktserier som grafikkortproducenterne konstant tyrer ud. Se feks tabellen her:
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_8_Series
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_9_series
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_200_Series

GeForce GTX280 er tilsyneladende det bedste ligenu.
Avatar billede nolleren Nybegynder
30. juni 2008 - 23:42 #2
Mange tak for din besvarelse! Jeg har sammensat en PC hos Fønix og tænkte på om du gad kommentere på den? Bare hurtigt skimme den.
Jeg prøvede at ramme 6000 og det var det tætteste på jeg kunne komme synes jeg.

http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=48846
Avatar billede nolleren Nybegynder
30. juni 2008 - 23:54 #3
Du skal self. også vide hvad den skal bruges til! Det er hovedsageligt designrelateret. Photoshop og Flash.
Det eneste jeg vil høre er om jeg kan forvente at få mere for den pris jeg her har med at gøre, eller om det er udemærket.

Computeren har dog gaming i den lettere vægtklasse som 2. prioritet da jeg har en playstation hvor det mest foregår så derfor ikke er noget vigtigt ;)
Avatar billede strych9 Praktikant
01. juli 2008 - 03:27 #4
Det er en fin mid-range maskine du har samlet. 6000 lyder som en rimelig pris, men jeg kan altså ikke sige om det er muligt at få den 500 kr billigere et sted.
Udemærket motherboard også..
Avatar billede nolleren Nybegynder
01. juli 2008 - 14:57 #5
Yeah, var heller ikke ude efter noget vildt. Ville bare lige have en andens bud på om det jeg havde sat sammen ikke var helt i skoven og om det var noget man kunne bygge videre på senere hen hvis det kom på tale.
Vidste jo ingenting omkring mærket ECS, så valgt ASUS som jeg da ihvertfald havde hørt om :)Så mange tak.
Avatar billede nolleren Nybegynder
01. juli 2008 - 14:58 #6
Vidste jo ingenting omkring mærket ECS (Ej heller om det var skidt eller godt).