Avatar billede lyhne1 Nybegynder
29. juni 2008 - 17:04 Der er 16 kommentarer

hvilken OS er nemmest?

Hejsa Eksperter.

Jeg har en gammel bærbar stående, som jeg godt kunne tænke mig at tage mine første Linux-skridt med..
Jeg kan dog ikke overskue alle de forskellige typer/versioner..

Det jeg gerne ville have, er nok noget alá windows, da jeg jo er vant til det, eller i hvertfald noget med en nem grafisk brugerflade..
Kan I anbefale noget?
det skal gerne være gratis, da det som sagt er et forsøg..

På forhånd tak for hjælpen

Lyhne1
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2008 - 17:07 #1
Her er ihvertfald et godt sted at starte http://www.pclinuxos.dk/news.php
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2008 - 17:59 #2
Hvis hardwaren er rimelig så enten Ubuntu eller Fedora Core.
Avatar billede cool_code Nybegynder
29. juni 2008 - 18:16 #3
Som nybegynder kunne det også være en mandriva version. Den er meget brugervenlig og har et rimelig godt grafisk bruger grænseflade.
www.madriva.org (One versionen)
\\cool_code
Avatar billede cool_code Nybegynder
29. juni 2008 - 18:16 #4
selvfølgelig www.mandriva.org .... Linket var forkert foroven
Avatar billede linuxnewbee Nybegynder
29. juni 2008 - 18:43 #5
Så starter endnu en religionkrig.

SuSE - her er en guide der kan få dig rigtigt langt - der er link til download i guiden.

http://suse.linuxin.dk/
Avatar billede cool_code Nybegynder
29. juni 2008 - 18:54 #6
uanset hvad man vælger skal man gøre op hvad man skal bruge det til. Det behøver ikke være religionskrig... :-)

Er det bare til at komme igang og afprøve er det næsten ligemeget hvilken installation man vælger, bare instruktionen til at starte er god. Og de ligger mange steder, linket som linuxnewbee giver er også ganske fornuftig :-)

\\cool_code
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2008 - 19:23 #7
Hvis det er en begynder til desktop brug, så skal man ihvertfald gå efter en
mainstream distro som er passende udbredt (så er det nemlig til at få hjælp).
Avatar billede lyhne1 Nybegynder
29. juni 2008 - 19:30 #8
Jeg kan faktisk ikke lige huske specs. på maskinen, men den kørte XP uden problemer, og har vistnok 1Gb ram.
Er ved at hente både SUSE11 og pclinuxos2007

Det må gerne være så Plug&Play venligt som overhovedet muligt..
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2008 - 19:35 #9
http://www.frozentech.com/content/livecd.php der kan du finde en masse som kan køre direkte fra det medie de brændes på, så kan du prøve dig frem uden at skulle installere og se om du finder en du kan lide.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2008 - 19:54 #10
Hverken SUSE eller PCLinuxos var specielt oplagte til formålet efter min mening.
Avatar billede lyhne1 Nybegynder
29. juni 2008 - 21:38 #11
Arne-> Er Ubuntu da et bedre bud? Jeg har slet ikke nået så langt som til at installere endnu..
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2008 - 21:43 #12
Du vil have langt nemmere ved at finde nogen som også kører den. Og den satser hårdt
på at være nem for begyndere.
Avatar billede lyhne1 Nybegynder
29. juni 2008 - 22:15 #13
Er pt. ved at hente: "ubuntu-8.04-desktop-i386.iso" den skulle bare kunne køre fra cd'en eller?
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juni 2008 - 11:18 #14
Alle linux versioner er som udgangspunkt gratis. Det man betaler for er supporten.
Men hvad er det præcist du vil med linux? Vil du virkelig lære linux at kende ned til roden, eller vil du bare prøve at klikke lidt rundt i det?

Hvis du vil lære *nix fra bunden, så gør det rigtigt den første gang, selvfølgelig afhængig af hvor meget gåpåmod og lyst du har til det.

Og som tidligere nævnt, handler det også om hvad man føler sig "hjemme i".
Linux
Debian eller Gentoo, måske ubuntu som er en god begynder distro og en arvart af debian.

Unix
FreeBSD
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
30. juni 2008 - 23:15 #15
windows server 2008 core
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. august 2008 - 12:37 #16
Fed kommentar når den ligger i en linux kategori og der bliver endda desideret spurgt til linux? :)

Lyhne >>> Kom du videre?